Tomture61
K krambriw skrev:
Jag tyckte du menade på att komforten var viktig för dig, jag garanterar att en kakelugn ger behagligare komfort än en LLVP som gör oväsen och skapar blåst, en sådan satt jag i närheten av under ett par dagar, höll på att bli tokig, men smaken är ju delad
När jag eldar i min så blir det lätt övervärme i rummet , stor glasdörr .
Man håller sig på ett respektfullt avstånd 😁
Men du har helt rätt i att en LLVP låter mer .

Tomture61 Tomture61 skrev:
När jag eldar i min så blir det lätt övervärme i rummet , stor glasdörr
Det är ju det som är ett av problemen med kaminer; dom ger för mycket värme under för kort tid jmfrt med kakelugnar, som ger lite lagom värme under lååång tid. Per inlägg räknat alltså. SÅ därför passar kakelugnar eller täljstensugnar också väldigt bra ihop med en FLVP. Och är det elavbrott, lycka till med LLVP

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Jag skulle nog enbart kompletterat med en kvalité LLVP till i bostadshuset, på motsatt sida i huset.
Sedan begränsat VV uppvärmningen & sänkt garagevärmen till 12-15 grader.(kanske ställt ned FLVP)

Sedan hade jag nog suttit stilla i båten tills din FLVP lämnar WO, & därifrån tagit nya beslut på hur tidigare förändring har slagit ut.
Rent generellt tycker jag FLVP är "sådär" som produkt, eftersom en massa kubik kall luft konstant måste värmas upp + att det lätt skapas "stora" kallras i rummen.

S
Trodde jag förklarat varför jag ej vill ha BVP / LVVP .
Ngr ggr .

Precis bakom gipset i ytterväggar sitter diffusionsplasten , att göra flera hål i den är en utmaning att få tät igen .
Alltså dikt mot baksidan av gipsskivor .
Har redan svurit mig förbannad när mina LLVP måste bytas efter 1 år - 4 år + nuvarande , alla har sitt mönster av skruvhål i just den väggen .
Vill ej ha tjuvluft in i kåken .
Den faktor har jag inte noterat när jag läst dina inlägg.
Jag hade uppfattat det som att dina huvdsakliga skäl att inte välja LVVP var vibrationer och ljud och att inte välja BVP vad hög installationskostnad.
Jag ser inte att det någonstans framkommit att ditt huvudsakliga skäl till att inta välja något av de alternativen är att det är svårt att få tätt i genomföringarna i vägg.
I så fall ber jag om ursäkt.
Med det sagt. Problemet med att få eventuella genomföringar täta är det mindre problemet. Speciellt med BVP eftersom den generellt inte behöver genomföringar i vägg utan oftast går genom grunden.
Det största hindret för BVP som jag uppfattar det är att man måste borra ett hål för BVP som kostar en hyfsad slant.

Med en BVP så får du läget att om det behövs genomföringar i vägg så görs dom en gång och behöver inte göras om förrän möjligen om 100 år när brunnen anses uttjänt och då har det ingen betydelse för dig längre.

Det var dock inte poängen med mitt inlägg vilket du nog helt missade. Min poäng var att ventilationförlusterna kommer du inte åt med en FLVP eftersom den inte minskar ventilationsförlusterna.
Tvärtom. När FLVP behöver mer värme så ökar den ventilationen för att få mer värme att utvinna och den ökar därigenom ventilationsförlusterna. Åtminstone de moderna varianterna.

Men....Den andra delen som du tydligen missade. Eftersom du tydligen bestämt dig för att fortsätta med FLVP så är det ingen mening att ersätta den gamla i förtid rent ekonomiskt. Den nya är inte så mycket bättre att den betalar sig inom den tid som den gamla ändå hade överlevt.
Dvs ska du byta ut din gamla FLVP mot en ny så kommer du att spara på det men det är ytterst sällsynt att du sparar i sådan omfattning att det är värt att göra det innan den gamla packat ihop helt.
Så länge som du inte gör det av komfortskäl vill säga. Dvs att du vill byta den i förebyggande syfte för att inte riskera att sitta med bristfällig värme den dagen den gamla tackar för sig.

Tomture61
J jawen skrev:
Jag skulle nog enbart kompletterat med en kvalité LLVP till i bostadshuset, på motsatt sida i huset.
Sedan begränsat VV uppvärmningen & sänkt garagevärmen till 12-15 grader.(kanske ställt ned FLVP)

Sedan hade jag nog suttit stilla i båten tills din FLVP lämnar WO, & därifrån tagit nya beslut på hur tidigare förändring har slagit ut.
Rent generellt tycker jag FLVP är "sådär" som produkt, eftersom en massa kubik kall luft konstant måste värmas upp + att det lätt skapas "stora" kallras i rummen.
Som nämnts tidigare , en LLVP låter , min Daikin låter trotts bra kvalitetspump .
Vill ej ha mera ljud i huset .
Garaget har ju också en LLVP och temp är ställd på 15 gr , håller då 15-19 gr i ögonhöjd .
Vill ej riskera ngt därav min 15-16 gr , garaget har kostat en hel del svett och pengar .
Vill ej ha mögelproblem i väggar / tak .
Men helt rätt , jag inväntar ett mer kostsamt haveri på nuvarande FLVP .
Ser med skräckblandad nervositet ej fram till höstens nya pålagor på elen .

Före FLVP:n intåg , förutom FTX så försvann värmen ut genom ventilationen .
Den tas nu tillvara , minus 15-20 gr i avluften på en kraftfull FLVP .
Finns ett krav att en bostad måste ha en ventilation på 0,35 l / sec / kvm också .
Finns sätt att få bort kallraset , man inhandlar tex Nibe sam s42 , förvärmd tilluft .
Kräver dock som med FTX mer ventrör dragning .
Nope , har 2 pl hus och vill ej bygga om huset för detta .

S
Som nämnts tidigare , en LLVP låter , min Daikin låter trotts bra kvalitetspump .
Garaget har ju också en LLVP och temp är ställd på 15 gr , håller då 15-19 gr i ögonhöjd .
Vill ej riskera ngt därav min 15-16 gr , garaget har kostat en hel del svett och pengar .
Vill ej ha mögelproblem i väggar / tak .
Men helt rätt , jag inväntar ett mer kostsamt haveri på nuvarande FLVP .
Ser med skräckblandad nervositet ej fram till höstens nya pålagor på elen .

Före FLVP:n intåg , förutom FTX så försvann värmen ut genom ventilationen .
Den tas nu tillvara , minus 15-20 gr i avluften på en kraftfull FLVP .
Finns ett krav att en bostad måste ha en ventilation på 0,35 l / sec / kvm också .
Finns sätt att få bort kallraset , man inhandlar tex Nibe sam s42 , förvärmd tilluft .
Kräver dock som med FTX mer ventrör dragning .
Nope , har 2 pl hus och vill ej bygga om huset för detta .
Återigen. Förlusten är inte att du blåser ut 1 kbm inomhusluft till uteluft. Förlusten är att för varje kbm luft du ventilerar ut som måste du suga in 1 kbm kall uteluft i huset. Det kommer inte FLVP åt tyvärr. Hur gärna du än vill det.
En FLVP är en värmepump som alla andra. Den hämtar värme från ett ställe och flyttar till ett annat. I fallet FLVP så flyttar den värmen från frånluften till värmeslingorna. Det gör den inte ett dugg bättre än en LVVP eller BVP. Förutom att den är billig i installationskostnad förstås. Och om det är det du prioriterar framför driftskostnad så är en ny FLVP det rätta valet för dig.

Tomture61
S steffo_b skrev:
Återigen. Förlusten är inte att du blåser ut 1 kbm inomhusluft till uteluft. Förlusten är att för varje kbm luft du ventilerar ut som måste du suga in 1 kbm kall uteluft i huset. Det kommer inte FLVP åt tyvärr. Hur gärna du än vill det.
En FLVP är en värmepump som alla andra. Den hämtar värme från ett ställe och flyttar till ett annat. I fallet FLVP så flyttar den värmen från frånluften till värmeslingorna. Det gör den inte ett dugg bättre än en LVVP eller BVP. Förutom att den är billig i installationskostnad förstås. Och om det är det du prioriterar framför driftskostnad så är en ny FLVP det rätta valet för dig.
Vid ca minus 10-15 grader blir det ett nollsummespel med en kraftfull FLVP .
Därefter är det elspets som måste till .
Men beror också på familjevanor och husets prestanda .
Min nuvarande IVT 490 sparar mig ca 8000 kwh / år , ännu mer iom. att jag har en LLVP .
Vid ca 0 gr utanför så måste elspets hjälpa till med nuvarande funktioner / maskiner .

Det är lustigt hur olika upplevelser man kan få med en luft/luft VP.
Jag "hör vad du säger" & också läst om andra som har problem med ljud med llvp.

Men min Toshiba fd-35 från 2009 är i praktiken supertyst om jag inte går över fläktläge 3 (finns 1-5 & utedelen 10 m ifrån huset)
Har lagerlös fläkt om jag inte missminner mig, & denna tar hela mitt välisolerade hus 162 kvm markplan 21 grader & 90 kvm källare ca 18 grader, men då har jag fläktläge 5 vintertid.

Köp en ca 6-7 kW llvp med 15-20 m gasrörs-möjlighet.
Montera utedelen "långt åt-helvette-bort"
Kör sedan bägge pumparna på lägre luftflöde = typ ljudlöst slasch acceptabelt.
Häng innerdelen i 4 st fjädrar om det behövs för ljud/resonanser.

Ingenting är omöjligt!

Har fått in offerter + 1,5 timmes videosamtal med 1komma5 .
Enligt 1komma5 , detta med 10kwp solceller + batterier så en trolig besparing på 4000 kwh/år och i pengar 17800:-
Kostnaden är dock 155.000:- så 10 år innan man går plus 🙄
Nää , inväntar större haveri på IVT 490 .
Räkna själv, för mig ljög de som en häst travar....

• Gilla
  • Haha
aspa-hasse och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Räkna själv, för mig ljög de som en häst travar....
För många parametrar att räkna på
Vattenfall kommer mellan 07.00 - 21.00 vardagar ta ut effektavgift .
Har en förbrukning med mycket 5-6 kw spikar i förbrukningen (IVT 490 är pappa till detta + matlagning)
Hur mycket kan solceller generera .
🤔

Tomture61
J jawen skrev:
Det är lustigt hur olika upplevelser man kan få med en luft/luft VP.
Jag "hör vad du säger" & också läst om andra som har problem med ljud med llvp.

Men min Toshiba fd-35 från 2009 är i praktiken supertyst om jag inte går över fläktläge 3 (finns 1-5 & utedelen 10 m ifrån huset)
Har lagerlös fläkt om jag inte missminner mig, & denna tar hela mitt välisolerade hus 162 kvm markplan 21 grader & 90 kvm källare ca 18 grader, men då har jag fläktläge 5 vintertid.

Köp en ca 6-7 kW llvp med 15-20 m gasrörs-möjlighet.
Montera utedelen "långt åt-helvette-bort"
Kör sedan bägge pumparna på lägre luftflöde = typ ljudlöst slasch acceptabelt.
Häng innerdelen i 4 st fjädrar om det behövs för ljud/resonanser.

Ingenting är omöjligt!
Om du slår av dina LLVP / LVVP eller får strömavbrott så märker du skillnaden .
Är inte ofta det är strömavbrott hos mig , men det blir så tyst att man känner sig konstig 😀
Min LLVP sitter i trappen till ö-våning ,så den låter ej mycket men man lägger märke till den .
Har ej en manuell funktion på fläkt , den blir automatisk fast jag ställer den på tex max .
Finns Autoläge / manuellt läge men .....

Tomture61
För de som propagerar för en LVVP , tex Nibe S2125 så har den sämre SCOP än S735-7 .
S2125-8 3 fas = SCOP kallt klimat, 35 °C / 55 °C , 4,10 / 3,20
S735-7 = SCOP kallt klimat, 35 °C / 55 °C , 4,75 / 3,81

För de som propagerar för en LVVP , tex Nibe S2125 så har den sämre SCOP än S735-7 .
S2125-8 3 fas = SCOP kallt klimat, 35 °C / 55 °C , 4,10 / 3,20
S735-7 = SCOP kallt klimat, 35 °C / 55 °C , 4,75 / 3,81
Givetvis.

El FLVP har ett varmare medium (20 gradig inomhusluft) att arbeta mot jämfört med LLVP/LVVP (ofta några minusgrader på uteluften) och även varmare än BVP (-2 till 8 grader ungefär beroende på borrhål).

Men.

Detta medium är mer ändligt i mängd än uteluft.

Då din FLVP redan ger ordentligt med minusgrader på avluften finns inget mer i den ”gruvan”. En bättre pump kommer inte kunna ta ut mer, bara dra marginellt mindre elström och då behöva elspets oftare.

Borde vara lag på att norr om Sundsvall får inte luftvatten säljas, vilket djävla mög o stå ute o mecka i -25 för att grejerna inte funkar.

• Gilla
  • Haha
jawen och 3 till
  • Laddar…
För många parametrar att räkna på
Vattenfall kommer mellan 07.00 - 21.00 vardagar ta ut effektavgift .
Har en förbrukning med mycket 5-6 kw spikar i förbrukningen (IVT 490 är pappa till detta + matlagning)
Hur mycket kan solceller generera .
🤔
Excel...

Jag lade ju till en LLVP på min IVT490 och sänkte elförbrukningen rejält. Jag har en badtunna som kör året runt och två elbilar på den insparade energin, så jag är tillbaka där jag startade iofs.

Men då jag inte har effekttariff på natten så körs värmning och badtunna då.

Sedan är IVT490 barnsligt enkelt att styra, vi har en tråd om det här i forumet. Jag blockerar kompressorn när elen är dyr och sätter den i semesterdrift när jag vill prioritera varmvatten. Den värmer upp tre rum i huset (orkar inte riktigt när det är kallt om jag skall vara ärlig - dörrarna till dessa tre rum får stå öppna när vi inte är hemma).

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.