Suvi5700
Krokben Krokben skrev:
Lät roligt bara, att du bor någon annan stanns men köper el från Luleå, så försökte vara lite smårolig.
Får inte det att gå ihop heller. Men trådskaparen kanske inte har koll på det totala elpriset, även om han säger det.

Tomture61
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Får inte det att gå ihop heller. Men trådskaparen kanske inte har koll på det totala elpriset, även om han säger det.
Mmm , hmm .
Vid en jämförelse mellan olika sätt att värma sitt hus så är den totala kostnaden för el ej superviktig .
Jag länkade till Nibe på ett program de har för att möjligtvis se skillnader .
Programmet frågade efter priset på el , oviktigt om det är Vattenfall eldistribution + Luleå kraft eller enbart Luleå kraft .
Jag valde enbart Luleå kraft .
Antagandet att ta med alla elkostnader och då Elöverföring + Energiskatt blir ju fel .
Eftersom jämförelsen med nuvarande elförbrukning är enbart Luleå energi (vad kostnaden är för förbrukad el)
Kan inte göra en jämförelse med olika prismodeller mellan NIBE S735 och IVT 490 .

När man väljer värmepump är nog den totala kostnaden för el ganska superviktig tycker jag för nästan alltihopa är ju proportionellt mot förbrukningen.

Du låter som du har snackat med en av dom där som springer runt bland bensinpumparna och säljer elnätsavtal.

Redigerat:
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Attitudeswe
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har för 196 kvm uppvärmd yta en elförbrukning på 11500 kwh / år .
Detta med en FLVP från 2008 + 2 st LLVP (hus / garage)
Iom införandet av effektavgift så har jag börjat titta på olika sätt att ej få denna avgift så stor .
Mitt hus från 2008 är från början anpassat för FLVP , ventilationsmässigt .
Vill ej borra för BVP + FTX .

Men nu är min grundfråga ur spår .
Har du redan 2 bra LLVP så behöver du ingen ny FLVP.

FLVP har bara som uppgift värma tappvatten och ventilera. Stäng av eltillsatsen och ställ in den på att prioritera tappvatten så är du hemma sen.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har du redan 2 bra LLVP så behöver du ingen ny FLVP.

FLVP har bara som uppgift värma tappvatten och ventilera. Stäng av eltillsatsen och ställ in den på att prioritera tappvatten så är du hemma sen.
En FLVP tar vara på gamla luften i huset , man har undertryck i huset .
Alla rum med en tilluftsventil nås ej av värmen från en LLVP , det blir motvind för värmen sas.
Så att ha golvvärmen på i samtliga rum är viktigt för värmekomforten .
Termostater till golvvärmen stänger då av sig om de nås av värmen från LLVP .
Men mest optimalt hade varit vattenradiatorer , men nu är det ej så , överallt .
Har full koll på min FLVP , den är ställd på 3 kw elspets .

En LLVP är till garaget och den andra är i bostadshuset .

Tomture61
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
När man väljer värmepump är nog den totala kostnaden för el ganska superviktig tycker jag för nästan alltihopa är ju proportionellt mot förbrukningen.

Du låter som du har snackat med en av dom där som springer runt bland bensinpumparna och säljer elnätsavtal.
Har levt i mitt hus från 2008 och är mycket intresserad av hur jag kan sänka elförbrukningen ännu mera .
Men inte till vilken investeringskostnad som helst .
Så 17-18 år (mest på vintern) har jag funderat hit och dit , fram och tillbaka på just detta .
Dörrknackare får dörren i ansiktet 😉

Ja jag brukar också be dem fara och flyga. Jag funderar också hela tiden på hur kostnaden kan sänkas, för mig är det mest kostnaden som styr, men också bekvämligheten. Jag vill kunna stänga dörren till sovrummet utan att det blir kallt där t ex. Sen vill jag inte ha en massa fläktar som surrar och utedelar som man snavar på.

Tomture61
Utfallet med Nibes besparings räknare blir samma / lika oavsett vad jag har med i elpriset (med eller utan alla avgifter)
Samma kwh .
Obs utfallet av kwh .
Prova själva om ni ej tror på mina ord 😉

Varför vill jag ej se utfallet i kronor , det är föränderligt hela tiden , minst varje kvart nu för tiden .

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vad som verkligen sänker min förbrukning av el för huset är när jag har eldat i vår kakelugn (Cronspisen). Då kan jag se via loggning och graf hur behovet av tillförd energi från värmepumpen drastiskt sjunker rejält för de kommande 6-7 timmarna och även ett antal timmar därefter. På ett enda ilägg...

Även 24 timmar senare är den fortfarande ljummen. Visst, den kostade en slant men jag tyckte det var någon här som nämnde nyckelordet komfort - det får man verkligen av den. På köpet så att säga

Tomture61
K krambriw skrev:
Vad som verkligen sänker min förbrukning av el för huset är när jag har eldat i vår kakelugn (Cronspisen). Då kan jag se via loggning och graf hur behovet av tillförd energi från värmepumpen drastiskt sjunker rejält för de kommande 6-7 timmarna och även ett antal timmar därefter. På ett enda ilägg...

Även 24 timmar senare är den fortfarande ljummen. Visst, den kostade en slant men jag tyckte det var någon här som nämnde nyckelordet komfort - det får man verkligen av den. På köpet så att säga
Har en Contura 26T själv (590 kg)
Visst den håller temp 8-10 tim efter eldning men en LLVP eldar 24/7 .
Vad är billigast , el eller ved
https://www.jotul.se/vad-ger-den-billigaste-varmen-el-eller-vedeldning

Jag har en finsk Nunnauuni täljstensspis på 2,5 ton. Den funkar jättebra men om det är ekonomi i vedeldning vet jag inte. En sån köper man inte för att tjäna pengar. Om man eldar med ved från egen mark eller om det är väldigt kallt kan det möjligen löna sig.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
S
LVVP / BVP är ej aktuellt för mig , bägge dessa lösningar kräver FTX + mer rördragning av ventrör i huset .
Vill ej ha ventlösning utan återvinning .
BVP blir pissdyrt initialt samma för LVVP , dyrare än FLVP + låter mera utanför huset .
Har redan 2 st LLVP som låter / fortplantar vibrationer 🙂
Jag förstår att du tänker som du gör men rent tekniskt så är det fel.
Ventilationsförlusterna uppstår inte för att du blåser ut luft utan för att du för all luft du blåser ut måste suga in motsvarande mängd kall uteluft.
Det problemet löser inte en FLVP.
Om du ersätter en FLVP med en BVP (eller LVVP) med samma COP och istället sätter en vanlig frånluftsfläkt så får du exakt samma energiförbrukning i huset.
Med det sagt. Det finns ingen vettig människa som lägger pengar på att borra ett bergvärmehål och köpa en bergvärmepump om man inte förväntar sig att spara pengar i förbrukning på det.

En FTX däremot minskar ventilationsförlusterna genom att den flyttar värme från den varma frånluften till tilluften. Den minskar därigenom ventilationsförlusterna. De bästa med upp till 90% men då krävs att huset är tätt och att systemet är bra intrimmat. I praktiken får man sämre än så.

En bra BVP idag har ett SCOP på 5,8 enligt spec. Jag själv har ett genomsnittligt COP under året på ca 4,5.
Dvs med en bra BVP skulle du troligen spara lite förbrukning jämfört med din FLVP. Lägger du till FTX så sparar du ännu mer. Dock kostar ju installation av FTX pengar eftersom man måste dra nya ventkanaler för tilluften.
Men även med bara en BVP så sparar du pengar. Hur mycket beror på vilken COP du har idag och vilket värmebehov du har i ditt hus.
En bra FLVP är nästan lika effektiv som en BVP så länge som det finns värme tillräckligt att utvinna ur frånluften. De nyare kyler frånluften till -17 så om du har ett riktigt välisolerat hus så kan du klara dig ner till -10 utan elspets. En BVP kan klara behovet helt utan elspets. Så rent energiekonomiskt så vinner en BVP men den kan som sagt vara svårt att räkna hem inom rimlig tid eftersom det är rätt höga installationskostnader pga behov av borrhål.
Troligen kan du få samma ekonomi eller bättre genom att bara byta nuvarande FLVP mot en LVVP eller BVP och en vanlig frånluftsfläkt. men LVVP har du uteslutit (av samma skäl som jag uteslutit dom) och BVP anser du är för hög investeringskostnad så även det är uteslutet.

Dock är det så att om du redan har FLVP så är det väldigt svårt att räkna hem en BVP installation inom rimlig tid. Dvs det är svårt att rent ekonomiskt motivera en BVP om man redan har FLVP. Återbetalningstiden blir rätt lång. Åtminstone 20 år eller så.

Ur det perspektivet. Det klokaste för dig om du inte är villig att göra en större investering och ser på det på rätt lång sikt är troligen att ersätta din nuvarande FLVP med en nyare variant den dagen din nuvarande ger upp. Hur mycket du i praktiken sparar beror lite på hur välisolerat ditt hus är. Sämre isolering ger mer epslets och mer isolering gör att du klarar mer kyla utan elspets.
För att veta exakt hur mycket du kan tänkas spara behöver man veta rätt mycket om ditt hus värmebehov.
Som hur mycket värme huset behöver på årsbasis. Hur mycket ni ventilerar (kbm/timme) och hur hög värmeeffekt som krävs vid olika utetemp.
Men att du sparar förbrukning på en nyare pump är otvivelaktigt. Dom blir bättre i det avseendet. Dock sällan så mycket att det är värt att byta ut en gammal pump i förtid. Det är bättre att vänta tills den nuvarande packar ihop helt och går över på elpatron.

Dock är det bra när den dagen kommer att ha hämtat in offerter så att man vet vad det kostar och har valt en leverantör så att man kan ligga på dom från dag 1.

Tomture61
S steffo_b skrev:
Jag förstår att du tänker som du gör men rent tekniskt så är det fel.
Ventilationsförlusterna uppstår inte för att du blåser ut luft utan för att du för all luft du blåser ut måste suga in motsvarande mängd kall uteluft.
Det problemet löser inte en FLVP.
Om du ersätter en FLVP med en BVP (eller LVVP) med samma COP och istället sätter en vanlig frånluftsfläkt så får du exakt samma energiförbrukning i huset.
Med det sagt. Det finns ingen vettig människa som lägger pengar på att borra ett bergvärmehål och köpa en bergvärmepump om man inte förväntar sig att spara pengar i förbrukning på det.

En FTX däremot minskar ventilationsförlusterna genom att den flyttar värme från den varma frånluften till tilluften. Den minskar därigenom ventilationsförlusterna. De bästa med upp till 90% men då krävs att huset är tätt och att systemet är bra intrimmat. I praktiken får man sämre än så.

En bra BVP idag har ett SCOP på 5,8 enligt spec. Jag själv har ett genomsnittligt COP under året på ca 4,5.
Dvs med en bra BVP skulle du troligen spara lite förbrukning jämfört med din FLVP. Lägger du till FTX så sparar du ännu mer. Dock kostar ju installation av FTX pengar eftersom man måste dra nya ventkanaler för tilluften.
Men även med bara en BVP så sparar du pengar. Hur mycket beror på vilken COP du har idag och vilket värmebehov du har i ditt hus.
En bra FLVP är nästan lika effektiv som en BVP så länge som det finns värme tillräckligt att utvinna ur frånluften. De nyare kyler frånluften till -17 så om du har ett riktigt välisolerat hus så kan du klara dig ner till -10 utan elspets. En BVP kan klara behovet helt utan elspets. Så rent energiekonomiskt så vinner en BVP men den kan som sagt vara svårt att räkna hem inom rimlig tid eftersom det är rätt höga installationskostnader pga behov av borrhål.
Troligen kan du få samma ekonomi eller bättre genom att bara byta nuvarande FLVP mot en LVVP eller BVP och en vanlig frånluftsfläkt. men LVVP har du uteslutit (av samma skäl som jag uteslutit dom) och BVP anser du är för hög investeringskostnad så även det är uteslutet.

Dock är det så att om du redan har FLVP så är det väldigt svårt att räkna hem en BVP installation inom rimlig tid. Dvs det är svårt att rent ekonomiskt motivera en BVP om man redan har FLVP. Återbetalningstiden blir rätt lång. Åtminstone 20 år eller så.

Ur det perspektivet. Det klokaste för dig om du inte är villig att göra en större investering och ser på det på rätt lång sikt är troligen att ersätta din nuvarande FLVP med en nyare variant den dagen din nuvarande ger upp. Hur mycket du i praktiken sparar beror lite på hur välisolerat ditt hus är. Sämre isolering ger mer epslets och mer isolering gör att du klarar mer kyla utan elspets.
För att veta exakt hur mycket du kan tänkas spara behöver man veta rätt mycket om ditt hus värmebehov.
Som hur mycket värme huset behöver på årsbasis. Hur mycket ni ventilerar (kbm/timme) och hur hög värmeeffekt som krävs vid olika utetemp.
Men att du sparar förbrukning på en nyare pump är otvivelaktigt. Dom blir bättre i det avseendet. Dock sällan så mycket att det är värt att byta ut en gammal pump i förtid. Det är bättre att vänta tills den nuvarande packar ihop helt och går över på elpatron.

Dock är det bra när den dagen kommer att ha hämtat in offerter så att man vet vad det kostar och har valt en leverantör så att man kan ligga på dom från dag 1.
Trodde jag förklarat varför jag ej vill ha BVP / LVVP .
Ngr ggr .

Precis bakom gipset i ytterväggar sitter diffusionsplasten , att göra flera hål i den är en utmaning att få tät igen .
Alltså dikt mot baksidan av gipsskivor .
Har redan svurit mig förbannad när mina LLVP måste bytas efter 1 år - 4 år + nuvarande , alla har sitt mönster av skruvhål i just den väggen .
Vill ej ha tjuvluft in i kåken .

Vad är billigast , el eller ved
Jag tyckte du menade på att komforten var viktig för dig, jag garanterar att en kakelugn ger behagligare komfort än en LLVP som gör oväsen och skapar blåst, en sådan satt jag i närheten av under ett par dagar, höll på att bli tokig, men smaken är ju delad

aspa-hasse aspa-hasse skrev:
En sån köper man inte för att tjäna pengar
Nej absolut inte, det är för trivseln och komforten. Men jag bara konstaterar att vår FLVP tar en längre vilopaus och går ner på lågfart under dessa timmar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.