pacman42 pacman42 skrev:
Detta förstår jag inte. Den kommer att få olika lutning på olika ställen på tomten och skall hålla reda på 3D-objekt som flyttar på sig i 3D-kartan. Upp till runt 10 meter så blir det rimligt, skall man mäta upp till 60 meter så blir det sjukt många varierande saker som mäts in. Bilar som står annorlunda hos grannen, buskar som ändrar sig med vinden osv. Jag får inte ihop att man klarar av detta annat än med distinkta objekt som trädstammar och husväggar. Några sådana objekt finns inte synliga från de två terrasseringarna.

Men du kan ha rätt. Jag kanske tänker för mycket här.
Har man gör mycket dynamiska objekt så vet jag inte men borde fungera. 60 meter är ganska mycket så den har många data punkter

Segway med Lidar.

/Höghus

IMG_0201.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min gjorde en likadan idag, fast utan vatten under. Såg tyvärr inte hur det gick till. Det skedde i den del av trädgården som har sämst WiFi-täckning på den enda AP jag använder just nu för klipparen. Att använda fler än en AP fungerar inte då klipparen inte byter automatiskt till den bästa APn så länge som den hör den föregående.

Nästa steg är att tvinga fram byte av AP från APns sida om signalen är för låg. Skall ut ikväll och mäta RSSI i hela trädgården för att se om det finns en bra brytpunkt som jag kan använda. Där klipparen körde över kanten rapporteradens -75 dB av min AP. Det är för dåligt, man bör nog kunna sätta brytpunkten på -70 dB ungefär. Det bör fungera utan risk för att klipparen hoppar över kanten under bytet, då bör bytet ske där jag inte har några terrasseringar.

Men då säger en del att man skall använda 4G, men det fungerade inte heller. Då jag bor under loben på masten så får jag en hel del frekvensbyten där och det stör också kommunikationen. Det går ju inte bestämma vilket mobilnät den skall gå på om man inte stoppar in ett eget SIM-kort.

Nej, att få WiFi att fungera är den enda rimliga lösningen hos mig.
En bild också...

signal-2026-07-26-21-23-38-304_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För dålig signal på WiFi gör att den inte riktigt har koll på positioneringen längre (utan nätsynk av GPS-felen så blir det snabbt dåligt). Kombinera det med att kameran inte har så bra djupseende och du får detta problem. Den gjorde om samma sak igen igår kväll efter att jag testat med två WiFi-AP och brytgräns för påtvingad handover på -70 dB. Nätet föll då över på 4G (eftersom ingen av accesspunkterna uppfyllde detta krav i just denna arean) och klipparen gjorde exakt samma sak då (antagligen beroende på att 4G typiskt har låg kapacitet och långa latenser där jag bor pga att jag bor under atennloben - för nära masten, hade den stött 5G via NSA så hade resultatet antagligen varit mycket bättre).

Nu har jag sänkt sändareffekten på WiFi och försöker på det sättet få klipparen att snabbare inse att det är dags att byta basstation (AP) tidigare. Jag har dessutom kombinerat detta med att sätta ett minimikrav på bitrate till 5,5 Mbps. Denna kombination kanske fungerar. Vi får se under dagen.

• Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
Än så länge verkar mina inställningar fungera lysande. Lite tidigt att ropa hej dock...

Utifrån vad jag sett så här långt så skulle jag behöva flytta en AP dock. Det finns en liten area på ca 2-3 m² där mottagningen från WiFi är dålig från alla mina tre APor.

De flesta WiFi-system lär inte ens ha dessa möjligheter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.