2 035 läst ·
63 svar
2k läst
63 svar
Hur står sig de nya slinglösa Husqvarna?
Renoverare
· Stockholm
· 20 863 inlägg
Inget sådant här med min Yuka. Men gräsmattan har sett bättre dagar men inte Yukans fel. Sjöbotten så marken sjunker ned.Baba_yaga skrev:
Där håller jag tyvärr inte med dig, smaken är som baken. Bilder på gräsmattan för 2 månader sedan, nu är den ännu mer tätare, hade jag haft en mammut så hade den rivit upp gräsmattan överallt med sina omni hjul eller vad dom heter, har 2 bekanta med mammutar och deras gräsmatta ser för jävlig ut på vissa ställen, ser ut som en mini grävmaskin varit och plöjt
Även jag kan välja klippmönster. Schackbräde, mönster, triangel
Jag kör oregelbunden klippning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I mängden mjukvaruproblem, eller?AndersMalmgren skrev:
Mammotion har gett upp på mig och skickat mig på DataNova istället. Nu får vi se hur de planerar att lösa saken, de har tagit kontakt med utvecklingsavdelningen för koden för att försöka reda ut i röran.
Man kan ha tur att en Mammotion fungerar bra på den tomt man har. Man kan också ha otur, vilket jag uppenbarligen har haft. Jag har tre månader av pågående bråk med klipparen, det är två steg fram och ett steg tillbaka, hela tiden. Nu mjukvara löser ett problem och skapar ett nytt. Min analys är att deras systemarkitektur är totalt under isen. De målar in sig i nya hörn hela tiden. Fantastisk HW, värdelös mjukvara enligt min mening. Men drabbas man inte av felen förstår jag att man är nöjd med produkten.
Renoverare
· Stockholm
· 20 863 inlägg
Kan bara tala för mig själv, min har exakt koll på tomten. Det märks inte minst att det tar den alltid på minuten lika länge att klippa mattan.pacman42 skrev:
I mängden mjukvaruproblem, eller?
Mammotion har gett upp på mig och skickat mig på DataNova istället. Nu får vi se hur de planerar att lösa saken, de har tagit kontakt med utvecklingsavdelningen för koden för att försöka reda ut i röran.
Man kan ha tur att en Mammotion fungerar bra på den tomt man har. Man kan också ha otur, vilket jag uppenbarligen har haft. Jag har tre månader av pågående bråk med klipparen, det är två steg fram och ett steg tillbaka, hela tiden. Nu mjukvara löser ett problem och skapar ett nytt. Min analys är att deras systemarkitektur är totalt under isen. De målar in sig i nya hörn hela tiden. Fantastisk HW, värdelös mjukvara enligt min mening. Men drabbas man inte av felen förstår jag att man är nöjd med produkten.
Som jag sagt tidigare... Lider med dig och har den största respekten för ditt tålamod.pacman42 skrev:
I mängden mjukvaruproblem, eller?
Kan du inte byta ut kinesen hos datanova till en HQ, så kanske du inte blir allt för gråhårig denna säsong 🤗
Renoverare
· Stockholm
· 20 863 inlägg
Deras AI vision ligger efter tyvärr de jobbar på att komma ifatt. Men inte ägt en HQ själv så går på vad jag läst online i våras när jag researcha för att köpa min.FredrikR skrev:
Jag kör helt GPS och RTK fritt också. Bara Lidar och AI vision. Maskinen har full koll på var tomten den är.
Förutom att vår ibland väjer för skuggor 🫣, så blir hela ytan klippt.AndersMalmgren skrev:
Den har inte backat upp mot nånting eller klippt något barn eller djur, den nöter inte heller på gräset vad jag har sett.
Tiden är ingen faktor anser jag då vår kör varannan dag och hinner med, gott och väl.
Den börjar fungera bättre, allt eftersom jag identifierar vad som är fel i mjukvaran och lär mig undvika de sakerna. Den har åtminstone tre grundläggande problem:Baba_yaga skrev:
1) den tar inte hänsyn till felmarginalen på GPSen när den klipper/transporterar sig. Detta försätter den i många konstiga situationer.
2) att felmarginalen på GPSen är hög ibland beror på att den inte hanterar multipla WiFi-AP särskilt bra. Den hänger kvar alldeles för länge på en dålig signal. Detta leder till att uppdateringarna av GPS-RTK från nätet inte kommer tillräckligt ofta och då börjar GPS-noggrannheten driva iväg. Och när jag då bor där 4G är lite skakig (för nära masten) hjälper ju inte precis. Handovers mellan WiFi och 4G har samma problem som WiFi-WiFi.
3) programmerarna använder sig av fördefinierade subrutiner för att snurra, vända osv. Om klipparen då glider mot underlaget, eller om en grop gör att ett hjul inte har kontakt, då hamnar den fel.
Eftersom dessa tre problem är fundamentala i mjukvaruarkitekturen så krävs en större omskrivning av koden, det går inte att lappa och laga sig runt dessa problem.
En bonus också:
4) kvaliten på mjukvaran i övrigt är väldigt dålig. Ena stunden blir delar av appen på finska, nästa gång blandar den svenska och engelska. Larmnivåerna på Android heter alla samma sak. Man kan inte koppla upp mot klipparen från kartvyn om appen har varit i bakgrunden osv osv. Småsaker som en och en är lite störande, men alla tillsammans blir rätt ordentligt störande. Det ger inte ett intryck av kvalitet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 863 inlägg
Inga sådana dumheter från minFredrikR skrev:
Du har bra tålamod, hoppas det löser sig med din Mammotion. 🙌pacman42 skrev:
Den börjar fungera bättre, allt eftersom jag identifierar vad som är fel i mjukvaran och lär mig undvika de sakerna. Den har åtminstone tre grundläggande problem:
1) den tar inte hänsyn till felmarginalen på GPSen när den klipper/transporterar sig. Detta försätter den i många konstiga situationer.
2) att felmarginalen på GPSen är hög ibland beror på att den inte hanterar multipla WiFi-AP särskilt bra. Den hänger kvar alldeles för länge på en dålig signal. Detta leder till att uppdateringarna av GPS-RTK från nätet inte kommer tillräckligt ofta och då börjar GPS-noggrannheten driva iväg. Och när jag då bor där 4G är lite skakig (för nära masten) hjälper ju inte precis. Handovers mellan WiFi och 4G har samma problem som WiFi-WiFi.
3) programmerarna använder sig av fördefinierade subrutiner för att snurra, vända osv. Om klipparen då glider mot underlaget, eller om en grop gör att ett hjul inte har kontakt, då hamnar den fel.
Eftersom dessa tre problem är fundamentala i mjukvaruarkitekturen så krävs en större omskrivning av koden, det går inte att lappa och laga sig runt dessa problem.
En bonus också:
4) kvaliten på mjukvaran i övrigt är väldigt dålig. Ena stunden blir delar av appen på finska, nästa gång blandar den svenska och engelska. Larmnivåerna på Android heter alla samma sak. Man kan inte koppla upp mot klipparen från kartvyn om appen har varit i bakgrunden osv osv. Småsaker som en och en är lite störande, men alla tillsammans blir rätt ordentligt störande. Det ger inte ett intryck av kvalitet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 863 inlägg
Larmnivåerna har ju iof värdelösa namn men samma är de intepacman42 skrev:
Den börjar fungera bättre, allt eftersom jag identifierar vad som är fel i mjukvaran och lär mig undvika de sakerna. Den har åtminstone tre grundläggande problem:
En bonus också:
Jodå, Mammotions klippare väjer för skuggor i olika grad. Finns många som tvingats stänga av AI vision pga detta. Det kom med en mjukvaruuppdatering i våras.AndersMalmgren skrev:
Men den är olika känsliga beroende på när på dagen det sker, det är främst de långa skuggorna på morgonen och kvällen som är ett problem. Och klipper man inte dessa tider så fungerar det ju bra.
Har du en tomt med distinkta markörer som Lidar kan navigera efter, då fungerar den bra.
Använder du inte GPS, då har du inga bekymmer med noggrannheten på denna när WiFi fungerar dåligt.
Osv.
Det är pga alla olika variationer i trädgårdarna som upplevelsen av produkten blir så olika. Jag kan lova att jag skulle ha stora problem med navigering med Lidar i min trädgård exempelvis. Men på ena syrrans tomt skulle den fungerar kalas. Då andra syrrans tomt, kanske.
Renoverare
· Stockholm
· 20 863 inlägg
Min har då aldrig väjt för sin skugga iallafall och i början tittade jag rätt mycket på när den körde.pacman42 skrev:
Jodå, Mammotions klippare väjer för skuggor i olika grad. Finns många som tvingats stänga av AI vision pga detta. Det kom med en mjukvaruuppdatering i våras.
Men den är olika känsliga beroende på när på dagen det sker, det är främst de långa skuggorna på morgonen och kvällen som är ett problem. Och klipper man inte dessa tider så fungerar det ju bra.
Har du en tomt med distinkta markörer som Lidar kan navigera efter, då fungerar den bra.
Använder du inte GPS, då har du inga bekymmer med noggrannheten på denna när WiFi fungerar dåligt.
Osv.
Det är pga alla olika variationer i trädgårdarna som upplevelsen av produkten blir så olika. Jag kan lova att jag skulle ha stora problem med navigering med Lidar i min trädgård exempelvis. Men på ena syrrans tomt skulle den fungerar kalas. Då andra syrrans tomt, kanske.
Dock är AI visionen väldig känslig den har börjat väja för fallna äpplen. Vilket jag är glad för då det nog inte blir superkul med fruktsaft på knivar osv