8 562 läst ·
39 svar
9k läst
39 svar
Hur skulle ni göra?
Är inte 16A på vanliga uttag avsett för verkstäder och liknande där man har stöddigare apparater och sladdar?
Fö måste jag stämma in i kören: håll inte på och fippla med en massa trix&fixlösningar, en ren och snygg installation är oftast också den mest estetiskt tilltalande.
Fö måste jag stämma in i kören: håll inte på och fippla med en massa trix&fixlösningar, en ren och snygg installation är oftast också den mest estetiskt tilltalande.
Jag tar det som att jag inte hade helt fel ändå att man får göra som jag sa fast under vissa förutsättningar... Blev lite förvånad över NEJ NEJ NEJ när jag ändå frågat en yrkesverksam installationselektriker med mer än 10års erfarenhet och fått som svar varför inte..
Tack för era synpunkter och svar, det lutar nog att det blir EKRK (kulo) för hela slanten även om jag tycker att det där med FK i kanal skulle vara suveränt, men eftersom ingen verkar rekomendera detta så droppar jag tanken ( är det för "nytt" att det är godkänt med fk i kanal, eller är det av gammal hävd att så gör man inte bara?) Jag kom ihåg att jag läste någonstans på forumet hur man kopplar jordflätan i en kulo ledning, men hittar det inte just nu, kan man bara skippa jordflätan, eller kopplar man i den på jord plinten in ena eller båda ändar?
/JoeHill
/JoeHill
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
JoeHill skrev:Tack för era synpunkter och svar, det lutar nog att det blir EKRK (kulo) för hela slanten även om jag tycker att det där med FK i kanal skulle vara suveränt, men eftersom ingen verkar rekomendera detta så droppar jag tanken ( är det för "nytt" att det är godkänt med fk i kanal, eller är det av gammal hävd att så gör man inte bara?) Jag kom ihåg att jag läste någonstans på forumet hur man kopplar jordflätan i en kulo ledning, men hittar det inte just nu, kan man bara skippa jordflätan, eller kopplar man i den på jord plinten in ena eller båda ändar?
/JoeHill
Om du menar skärmen så tror jag den endast skall vara förbunden med jord i centralen. Dock så är det i praktiken sällan möjligt. De flesta elektriker jag råkat på ansluter den endast i "matande" ände...
Jag skulle från centralen lägga en bredare kanal på vägen och sen måla in den...sen är det bara att droppa av kablar var för sig och sätta dosor under kanalen...sen när det inte blir så värst många kablar kvar räcker det ju att klamma...men nu vet ju inte vi hur det er ut i ditt hus
Hej,
Har varit i kontakt med Schneider angående deras kanal DMT, godkänd för FK, dom säger så här.
Den ÄR godkänd för FK punkt.
SawSaw sa ju att det inte är att rekommendera, varför?
Man får INTE skarva i kanalen, men det är GODKÄNT att dar den mot en kulodosa och förgrena och skarva där.
Efersom min stuga är så pass liten, men det blir ändå en hel del kabel, så överväger jag faktiskt att gå på en kanal lösning, då slipper man kommentarer om "amatör" klamring och dyligt.
/JoeHill
Har varit i kontakt med Schneider angående deras kanal DMT, godkänd för FK, dom säger så här.
Den ÄR godkänd för FK punkt.
SawSaw sa ju att det inte är att rekommendera, varför?
Man får INTE skarva i kanalen, men det är GODKÄNT att dar den mot en kulodosa och förgrena och skarva där.
Efersom min stuga är så pass liten, men det blir ändå en hel del kabel, så överväger jag faktiskt att gå på en kanal lösning, då slipper man kommentarer om "amatör" klamring och dyligt.
/JoeHill
Det du vill göra är ju ännu mer amatörmässigt! Och så kommer du troligen att blanda ett antal säkringsgrupper i kanalen och använda samma nolla och skyddsjord till alla grupper, eller har jag fel?JoeHill skrev:
Jag kan säga dig på en gång att även om kanalen är godkänd för FK så får du inte göra vilka installationer som helst i den och det du planerar är fullständigt regelvidrigt. Lägg av!
Amen.Sawsaw skrev:Det du vill göra är ju ännu mer amatörmässigt! Och så kommer du troligen att blanda ett antal säkringsgrupper i kanalen och använda samma nolla och skyddsjord till alla grupper, eller har jag fel?
Jag kan säga dig på en gång att även om kanalen är godkänd för FK så får du inte göra vilka installationer som helst i den och det du planerar är fullständigt regelvidrigt. Lägg av!
...........................
Nej, naturligt vis skulle det INTE bli samma nolla och jord.
Man ska INTE ta för givet och tro att personen i andra änden är helt novis, så fel jag har haft i livet p.g.a. detta.
Om man inte får (är det riktigt säkert det?) blanda säkringsgrupper i kanalen, kan man ju undra varför Thorsman bemödade sig att överhuvudtaget ta fram produkten?
Jag vet inte om ni varit inne och tittat på specifikationera för den kanalen, det finns t.ex. ett tillbehör, "separationsstycke" som möjliggör installation enligt svensk "standard", vad det nu är värt.
Nåja, expertisen har talat och jag säger inte emot, det jag ville med denna tråden var att få igång en diskussion om just hur ni ser på dessa kanaler och just att dra FK i dom.
/JoeHill
Man ska INTE ta för givet och tro att personen i andra änden är helt novis, så fel jag har haft i livet p.g.a. detta.
Om man inte får (är det riktigt säkert det?) blanda säkringsgrupper i kanalen, kan man ju undra varför Thorsman bemödade sig att överhuvudtaget ta fram produkten?
Jag vet inte om ni varit inne och tittat på specifikationera för den kanalen, det finns t.ex. ett tillbehör, "separationsstycke" som möjliggör installation enligt svensk "standard", vad det nu är värt.
Nåja, expertisen har talat och jag säger inte emot, det jag ville med denna tråden var att få igång en diskussion om just hur ni ser på dessa kanaler och just att dra FK i dom.
/JoeHill
Man ska inte utgå från att det är självklart att någon ska fuska bara för att denne försöker göra det enkelt för sig.
Det som diskuteras här, är som jag uppfattar det trots enkelheten i förläggningen, en möjligt mer komplex och avancerad installation än de som normalt diskuteras i forumet.
Jag kan därför tänka mig att de mer bevandrade bestämt avråder från att en sådan installation ska utföras av någon som de inte är säkra på har rätt kunskap och färdighet. Dels med hänsyn till denne, men också till de andra läsarna i forumet.
Det som diskuteras här, är som jag uppfattar det trots enkelheten i förläggningen, en möjligt mer komplex och avancerad installation än de som normalt diskuteras i forumet.
Jag kan därför tänka mig att de mer bevandrade bestämt avråder från att en sådan installation ska utföras av någon som de inte är säkra på har rätt kunskap och färdighet. Dels med hänsyn till denne, men också till de andra läsarna i forumet.
Min slutgiltiga lösning kommer nog att bli följande.
Använd DMT kanalen storlek 25x60, den har 3 separata fack.
I fack 1 dra FK till spisen, slipper då den stora spiskabeln.
I fack 2 dra FK till belysning, strömbrytare,uttag, enklare med FK p.g.a. tändtrådar o.s.v.
I fack 3 dra FK till belysning,strömbrytare,uttag på lofttet.
Fördela sedan resten med EKK i kanalerna, detta ryms utan problem, blir dessutom utrymme över för 1 eller 2 EKK till utifall att det skulle behövas.
Denna lösning innebär att FK kommer att dras i egna fack och det blir en säkringsgrupp för varje, i och för sig kommer det att ligga 1 eller 2 EKK också i samma fack som FK.
Kommentarer och åsikter mottages tacksamt.
/JoeHill
Använd DMT kanalen storlek 25x60, den har 3 separata fack.
I fack 1 dra FK till spisen, slipper då den stora spiskabeln.
I fack 2 dra FK till belysning, strömbrytare,uttag, enklare med FK p.g.a. tändtrådar o.s.v.
I fack 3 dra FK till belysning,strömbrytare,uttag på lofttet.
Fördela sedan resten med EKK i kanalerna, detta ryms utan problem, blir dessutom utrymme över för 1 eller 2 EKK till utifall att det skulle behövas.
Denna lösning innebär att FK kommer att dras i egna fack och det blir en säkringsgrupp för varje, i och för sig kommer det att ligga 1 eller 2 EKK också i samma fack som FK.
Kommentarer och åsikter mottages tacksamt.
/JoeHill