kamilenski skrev:
Eller bo under jorden ;)

Numera tror jag mer på värme från underjorden resp solen. Alla villor TVINGAS bli självförsörjande. Borrhål på 2 km täcker allt.
Har en bra ide---

DU flyttar under jorden o spar på så sätt en massa energi, denna besparing kan jag då som bor kvar ovanjords tillägna migd^_^b

Mikael_L
Men kamilenski har en poäng där.
Underjordisk termoenergi är en energikälla som vi vet finns och går att nyttja utan allt för stora tekniska utmaningar, såsom fusionskraften har.
Islänningarna kör redan på termisk energi, men dom har den uppe vid markytan, så det är lätt på island.

Denna energi är nog endast användbar för uppvärmning, så det löser inte alla energibehov.
Men trådens titel är ju "Hur ska vi värma våra hus om 20 år?", så det är möjligen ett svar.

Om 20 år har jag tänkt vara pensionär och då värms
mitt hus upp av min son , eftersom jag planerar att
bo i sommarstugan på somrarna och vid medelhavet
på vintern.....

Temphöjningen av havsvatten i en typisk kärnkraftkondensor är c:a 10 grader.

I övrigt tror jag att om 20 år är det generation 4 kärnkraft, antingen blykylda eller saltsmältor, då kan man köra på gammalt bränsle, och köra "slut" på det, inga bekymmer med slutförvar, inte i samma tidsskalor åtminstone.
Eventuellt superkritiska lättvattenreaktorer ungefär som en PWR men med högre tryck i tanken, värmefallet från reaktor till kondensor blir då större och verkningsgraden hamnar nånstans på 45-50%, jämfört med dagens kärnkraft c:a 34%... men fortfarande anrikat bränsle...

Och fusion, ja, det är svårt svårt...

Om 20 år tror ja i första hand på isolering då det är en engångskostnad .

Att elbaserad värme även värmepump ej är lönsamt pga högt elpris.

Att vi värmer husen pellets ved flis fjärrvärme då bio bränsle fortsatt kommer att vara billigast för att man kan betala mer än pappersbruken för massaveden o ändå producera billig energi.

Då jag tror att vi går mot timvis elmätning kan det finnas ett utrymme för berg/jordvärme som laddar en ackumulatortank på natten så pumpen ej behöver vara i drift på högpris tid (Nov-mars kl06-18)

larsbj skrev:
Då jag tror att vi går mot timvis elmätning kan det finnas ett utrymme för berg/jordvärme som laddar en ackumulatortank på natten så pumpen ej behöver vara i drift på högpris tid (Nov-mars kl06-18)
Det tror jag med.

Så vem är först ut på marknaden med en eftermarknadsstyrning till gamla pumpar? Det är bara tillåtet att dribbla med ute och framledningsgivare. Och styrningen måste ta timpris i beaktning så att laddningen av en ack verkligen blir optimal ur ekonomisk synvinkel.

Majgårdarna
Timvis mätning är ju redan här. Läste nyss att något bolag infört det.
Hittar inte länken...

Hursomhelst så tycker jag att det är bra.

Timvis mätning har funnits på större förbrukar i många år. Alla mätare som nu installerats hos privatkunder stödjer timvis mätning (och det går ju också att rapportera på momentan effektförbrukning, sug på den)

Menar du att någon elleverantör även infört en tariff som har olika pris för olika timmar?

Mikael_L
"Min" elleverantör har upplyst mig om att avläsningen sker endast ca 1ggn per dygn, pga överföringskapacitet. Jag frågade aldrig något om de tekniska orsakerna.
Det hela kom upp när jag kontaktade dom för att kolla ifall och när dom inför att man ska kunna läsa av elmätaren momentant via nätet.

Majgårdarna
MathiasS skrev:
Timvis mätning har funnits på större förbrukar i många år. Alla mätare som nu installerats hos privatkunder stödjer timvis mätning (och det går ju också att rapportera på momentan effektförbrukning, sug på den)

Menar du att någon elleverantör även infört en tariff som har olika pris för olika timmar?
Ja.Pris per timma

Intressant. Vem gör det (för privatkunder förstås)?

Avemo skrev:
Hur skall du ha det? Du säger först för att direktel är framtiden och sedan argumenterar du för att den mesta uppvärmningen skall ske med kärnkraftsdriven fjärrvärme.

Erik
Jag argumeterar för effektiv och ren produktion samt dito distribution.

El för landsbygden och fjärrvärme för staden.

Argumenterar inte, förresten, - tittar bara i kristallkulan! :)

mycke_nu skrev:
...

Argumenterar inte, förresten, - tittar bara i kristallkulan! :)
Har du en till? Att skänka till mig :-)
Behöver kolla Lottoraden till nästa vecka.

Mikael_L
5, 12, 14, 22, 23, 30

Mikael_L skrev:
"Min" elleverantör har upplyst mig om att avläsningen sker endast ca 1ggn per dygn, pga överföringskapacitet. Jag frågade aldrig något om de tekniska orsakerna.
Det hela kom upp när jag kontaktade dom för att kolla ifall och när dom inför att man ska kunna läsa av elmätaren momentant via nätet.
Här i Jkpg lagrar mätarna mätvärden varje timma. Dessa kan sedan samlas in en gång per dygn. Dock har energibolaget valt att endast hämta dygnsvärden tills vidare, det spar en del överföringskapacitet och lagringsutrymme. Men informationen finns att läsa den dag man bestämmer sig för det, imorgon eller om trådens 20år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.