yxis skrev:
Har du någon källa på det?

Jag skulle snarast tro att det rör sig om nåt mellan 10-25 år som helgul och helgrön FK varit förbjudna.

(Jag lever å andra sidan kvar i den gamla stenåldern där röd är förbjuden, fast den är tillåten vilket jag då och då får påpekat här när jag skriver fel om röd... :blushing: )
Hörru....röd har varit tillåten några år nu ;):D

Gul och grön försvann väl samtidigt eller möjligen något tidigare när gul/grön blev standard för jorden...eller? Hur som helst så har inte gul och grön varit tillåten i nysinstallation sen jorden bytte färg från röd (vilket år det nu var).

Jag har hittat både gul och grön FK som tändtråd i mina föräldrars hus från 82, detta tillsammans med grön/gul jord.

edit: Gul verkar ha används som tändtråd och grön i trappkopplingar om jag inte minns helt fel, var ett tag sedan jag kikade bakom brytare och i dosor där.

Tyresö
Glufsglufs skrev:
Gul och grön försvann väl samtidigt eller möjligen något tidigare när gul/grön blev standard för jorden...eller? Hur som helst så har inte gul och grön varit tillåten i nysinstallation sen jorden bytte färg från röd (vilket år det nu var).

Min pappa har ju haft en el-firma sen innan jag var född, men jag kommer ihåg tidigt 70-tal, då jag var liten och skulle göra pilbåge med VP-rör och FK-tråd. Kommer ihåg att min pappa alltid sa att det var viktigt att pilbågen var jordad, så jag inte fick ström i mej när jag skulle skjuta pilar - och det var därför han alltid gav mej grön/gul FK.

Han har i alla fall berättat vilket strul det var innan den gul/gröna FK:n blev standard.

Att jord FK:n har varit röd, hade jag inte en aning om - måste ha varit innan 70-talet i så fall, när jag gick i blöjor.

Grön/Gul kom på 70-talet och således blev grön och gul förbjuden då.

Brun fasledare ersatte svart 2002. (Dock inte hos vissa elfirmor här på södra Gotland..)

nsiak skrev:
Jag har hittat både gul och grön FK som tändtråd i mina föräldrars hus från 82, detta tillsammans med grön/gul jord.

edit: Gul verkar ha används som tändtråd och grön i trappkopplingar om jag inte minns helt fel, var ett tag sedan jag kikade bakom brytare och i dosor där.
Det betyder ju inte att det är rätt utfört för det eller att jorden blivit indragen vid ett senare tillfälle.

mycke_nu skrev:
Grön/Gul kom på 70-talet och således blev grön och gul förbjuden då.

Brun fasledare ersatte svart 2002. (Dock inte hos vissa elfirmor här på södra Gotland..)
Nja, det ersattes väl i kabel som standard då och sen var det ju en övergångsperiod i ett par år innan brun tog över helt som standard i alla nya anläggningar.

Röd föreskrevs för användning som PE under perioden 1960-68, alltså skulle PE då vara röd. men de treledarkablar som fanns då hade tex svart-grå-röd, svart-vit-röd, detta gjorde att röd ofta blev förutom PE även tändtråd mm.
Efter 1968 infördes G/G som PE i kablar men tänket att denna pss som röd tidigare kunde användas för annat också levde givetvis kvar bland de som jobbade med installationer under lång tid.

Det senare problemet med förväxling av FK grön eller gul med G/G är en separat historia och rör inte gränsen 1970 för G/G jord. Stoppet för tillverkning av dessa färger infördes i senaste 80-tal med övergång in några år på 90-talet, så de som har detta i byggen tidigare ca:1990 är helt korrekt utförda.

P
Glufsglufs skrev:
.....brun tog över helt som standard i alla nya anläggningar.
Hmmm Som jag misstänkt länge att det elektriker jag hade i början inte riktigt är helt med i "dagens standard". Han har använt svart som "bas-fas". Men det är väl inte helt fel??

Till TS fråga. Det är inte en kronbrytare och att det finns två tändkablar i taket?

Vad sägs om den här? :x

Wikipedia: färgkoder på kablar i lågspänningsanläggningar

Det vore verkligen intressant att se gamla dokument kring det här med färgerna förr.

helgul och helgrön verkar vara för vanligt för att de skulle varit helt förbjudna på 70-80-talet...

Kan det ha varit så att man fick använda helgul och helgrön i ojordade installationer, men inte i jordade installationer, och man därför ser de färgerna som tändtråd i hus o.s.v. men t.ex. industrielektriker inte sett dem installerade på cirka 40 år?

Glufsglufs skrev:
Det betyder ju inte att det är rätt utfört för det eller att jorden blivit indragen vid ett senare tillfälle.
Det var mest ett konstaterande från min sida att det användes. Om det nu var felaktigt så lär det finnas många villor i Sverige med den felaktigheten, det är ett modulhus med elen färdigdragen från fabrik. Jorden fanns där från början (till alla takdosor då, nu är även alla uttag jordade)

nsiak skrev:
Det var mest ett konstaterande från min sida att det användes. Om det nu var felaktigt så lär det finnas många villor i Sverige med den felaktigheten, det är ett modulhus med elen färdigdragen från fabrik. Jorden fanns där från början (till alla takdosor då, nu är även alla uttag jordade)
Som du kan läsa tidigare är det inget konstigt med detta om det inte är utfört långt in på 90-talet.
Det hela stoppades som sagt genom att tillverkning av de färgerna upphörde.

GK100 skrev:
Som du kan läsa tidigare är det inget konstigt med detta om det inte är utfört långt in på 90-talet.
Det hela stoppades som sagt genom att tillverkning av de färgerna upphörde.
Glufsglufs hävdade ju att det var en felaktig installation det var därför jag förtydligade att jag varken skrev att det var rätt eller fel, bara ett konstaterande från min sida att det gjordes in på 80-talet.

I mina föräldrars hus drogs det mesta i elväg om 1973, där används grön friskt som tändtråd, i vårt hus här i Stockholm som byggts om kraftigt 1960, 1976 och nu av oss, så finns det massor med grön tändtråd, i de delar som ändrades 1976. I vårt förra hus som var byggt 1984 fanns det grön tändtråd (om jag minns rätt, där är jag inte riktigt lika säker). I samtliga dessa installationer har man använt gulgrön jordledare, även om det var sparsamt med jordade delar.

nsiak skrev:
Glufsglufs hävdade ju att det var en felaktig installation det var därför jag förtydligade att jag varken skrev att det var rätt eller fel, bara ett konstaterande från min sida att det gjordes in på 80-talet.
Det gjorde jag väl inte, jag hävdade att det inte behöver betyda att det är rätt....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.