B bs ss skrev:
Uppdatering.
Nu har de pratat med sin leverantör. Tillsammans har de kommit fram till att betongväggen ska putsas med LIP 320E Väggputs innan diffusionsöppet tätskikt.

Jag har skrivit:
"Jag vill klargöra att offerten uttryckligen anger “Montering av godkända skivor på befintlig konstruktion”.

Att nu avvika från detta och inte montera skivor är en ändring av avtalat arbete och kräver mitt skriftliga godkännande, vilket jag inte lämnat.

Vänligen bekräfta skriftligen att ni följer offerten och anger:
– vilken skiva ni avser att montera
– tjocklek
– monteringsmetod
– komplett vägguppbyggnad från lättbetong till tätskikt

Om ni inte avser att följa offerten behöver ni meddela detta skriftligen, då det annars betraktas som avtalsbrott."

De har svarat
"Gällande skivor ska de monteras runt avloppstrumman. Så ingen annan skiva liknande ska monteras i ditt badrum, även om vi skulle önska göra det på den väggen kommer den förstöra tätskikt och andningsystemet. I materialbeskrivningen som du har i din offert står tydligt vilken material som ingår, läs en gång till och återkom om det är material som inte stämmer enligt offerten.
Godkänt skiva kommer sättas runt avlopps trumman och även runt avlopps röret som går via taket.
På tak sidan kommer vara gips skiva , på vägg sidan kommer vara nån typ av frigolit skiva.

Tjocklek på puts kommer variera på badrummet beroende hur ojämna ytan är plus minus 2cm

Skivan som kommer sättas runt avlopps rör kommer vara cirka 2cm

Vi kommer förlja enligt arbetsbeskrivning om materialbeskrivning som står i din offert. Väggar kommer läggas primer och sedan putsas upp till 2cm. "

Hjälp, vad ska jag göra?
Låt dom göra sitt jobb!
Finns ingen anledning med skivor mot väggen,

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
B bs ss skrev:
Jag tycker det är uppenbart att det ingår i offerten.
En tanke ingen isolering under mark där du har isodrän, då fungerar inte isodränen som tänkt, värmen inifrån håller väggen torr & fukten hamnar på utsidan i isodränen, vill ju inte ha fukten i väggen

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
B bs ss skrev:
Hej!

Jag har en avtalad offert med företag X om att genomföra stambyte i källaren, riva alla ytskikt i badrummet och bygga upp nytt badrum. Badrummets ytskikt var riven in till betong i ett hörn, så väggens uppbyggnad från lättbetong har varit möjlig att inspektera innan offert. X har börjat riva och det ser bra ut, de håller städat och ordning omkring sig. Säljare 1 skrev offerten, men vid projektstart kom Projektledare 1 (P1) och tog över. Båda var på plats innan avtalet skrevs. Vi har haft en ok dialog.

För väggarna i badrummet ska de riva ytskikt, montera godkända skivor, putsa, tätskikt, kakla, enligt offert. Källaren är nyligen dränerad med dubbla isodrän. Vi har inte upplevt det vare sig kallt eller fuktigt efter det utan är boendemiljö (30-40%RHF). Badrummet ska också få golvvärme (med isolering under). Se offert i bild nedan.
[bild]

Igår hörde P1 av sig och sa:
"Du har vassputs på väggen, det är inte godkänt och vi kan inte putsa på den eftersom den kommer gå sönder när vi river kakelfixen. Vi måste riva den med till betongväggen. Sen rekommenderar jag att vi sätter isolering, typ frigolit. Jag ska kolla vad det kostar."

Jag frågade om det verkligen måste göras så och han sa att alternativen var att putsa på frigolit eller direkt på lättbetong. Jag sa "Ok, måste det göras så måste det. Du kan kolla vad det kostar."

Sen kollade jag upp offerten och insåg att de redan åtagit sig att montera godkända skivor. Så jag påpekade det via mail och sa att jag inte tänkte betala ÄTA.

P1 svarar att frigolit är isolering, vilket jag inte beställt. Så de tänkte ta ÄTA för material och arbete.

Jag har återigen påpekat att godkända skivor redan ingår i offerten och begärt att de beskriver vilka skivor de ska använda, hur tjocka och hur de ska fästa dem.

Som jag tolkar det måste godkända skivor i sammanhanget vara typ EPS/XPS/WEDI/LITEX eller mineralskivor. Det sistnämnda är dyrare och de fyra tidigare har ju ändå viss isolerande förmåga, ändå bättre än den original vassisolering som fanns innan.

Nu till frågorna
1. Vad hade ni gjort i den här situationen? Vad borde jag tänka på?
2. Vilka skivor kan de försöka lura på mig om det vill sig illa? Plywood och gipsskivor går ju bort pga fuktrisken?

Hur noggrann ska man behöva vara vid beställning. Har haft dialog med 6-7 bolag för det här arbetet och det här var ett av få som orkade ta fram en specad offert. Alla hade typ samma totalsumma, men X hade bra recensioner och jag fick en ok känsla av personalen.
Det bästa är att riva putsväggen för syllen kommer alltid vara fuktig och betongväggen kommer alltid ha lite högre fukthalt än vad övrig miljö har och en frigolit på vägg som står på den nya isoleringen du ska ha på golvet så har du ett helt nytt och fräscht underlag för det nya badrummet så varför spara en gammal putsvägg när det övriga blir nytt.

M mats.3 skrev:
Det bästa är att riva putsväggen för syllen kommer alltid vara fuktig och betongväggen kommer alltid ha lite högre fukthalt än vad övrig miljö har och en frigolit på vägg som står på den nya isoleringen du ska ha på golvet så har du ett helt nytt och fräscht underlag för det nya badrummet så varför spara en gammal putsvägg när det övriga blir nytt.
Du har ju nydränerat & dräneringen ligger under syllen, om han inte vet hur dränering fungerar bör han inte göra badrum i källare, jag gjorde mitt badrum i källaren med ny dränering utvändigt, göt en kant golv väggvinkel ca 5-7 cm reglade med plåtreglar isolering ovan mark max 20 cm överlapp höjd med isodrän, ålders beständig plast under plåtregel så att ev fukt från marken går ut mot ytterväggen & dräneringen, går lika bra att putsa väggen direkt värmen
inifrån håller väggen torr, väggarna fuktspärras & ca 10 cm ut på golvet, resten utan fuktspärr förutom i duchen där golvet fuktspärras i sin helhet, jag isolerade golvet med frigolit & golvvärme har fungerat i 15 år inget tätskikt på golvet för golvvärme håller inte bort fukt, däremot om underlaget värms upp så kondenserar det mer så fukten torkar ur genom fogarna i klinkers,

S Stefan Hörstedt skrev:
Du har ju nydränerat & dräneringen ligger under syllen, om han inte vet hur dränering fungerar bör han inte göra badrum i källare, jag gjorde mitt badrum i källaren med ny dränering utvändigt, göt en kant golv väggvinkel ca 5-7 cm reglade med plåtreglar isolering ovan mark max 20 cm överlapp höjd med isodrän, ålders beständig plast under plåtregel så att ev fukt från marken går ut mot ytterväggen & dräneringen, går lika bra att putsa väggen direkt värmen
inifrån håller väggen torr, väggarna fuktspärras & ca 10 cm ut på golvet, resten utan fuktspärr förutom i duchen där golvet fuktspärras i sin helhet, jag isolerade golvet med frigolit & golvvärme har fungerat i 15 år inget tätskikt på golvet för golvvärme håller inte bort fukt, däremot om underlaget värms upp så kondenserar det mer så fukten torkar ur genom fogarna i klinkers,
Det spelar ingenroll jag skulle ändå ta bort putsväggen och varför snåla på den enda risken du har för en eventuell fukthöjning, sen hur lyckades dom lägga dräneringen under syllen när den brukar ligga strax utanför och lite under syllens underkant. Du har väl även en kant dör det nya och det gamla möts och där har du en fuktbrygga om man ska hårddra det hela.

Vassmatta som isolering på vägg? Vassmatta används väl endast som armerande putsbärare? Har inte läst hela tråden, men mycket som låter konstigt tycker jag. Har du isodrän 10 cm x 2 lager som är utfört efter konstens regler så har du luftning och en ordentlig tilläggsisolering där. Jag hade invändigt i källare föredragit puts ut till tätskiktet utan skivor av något slag..

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Det spelar ingenroll jag skulle ändå ta bort putsväggen och varför snåla på den enda risken du har för en eventuell fukthöjning, sen hur lyckades dom lägga dräneringen under syllen när den brukar ligga strax utanför och lite under syllens underkant. Du har väl även en kant dör det nya och det gamla möts och där har du en fuktbrygga om man ska hårddra det hela.
Handlar ju inte om att snåla utan om att det är bättre än att bygga in plastisolering invändigt mot en välisolerad yttervägg.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Handlar ju inte om att snåla utan om att det är bättre än att bygga in plastisolering invändigt mot en välisolerad det finns andra alternativ att isolera med.

Det står ju i offerten: "Putsa ut massiva väggar". Tolkar jag som att de sätter puts direkt på betongen. Har du isodrän plus lättbetong i stommen har du ju redan isolering i de lagren. Puts, diffusionsöppet tätskikt och sen fix och kakel på det är väl det normala.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.