När det gäller domar från tingsrätten så måste man begära ut dom från rätt tingsrätt. Så du behöver göra den förfrågan till tingsrätter där dom troligtvis gjort jobb.

Jag rekommendera att du skickar ett mejl till arn att du vill veta om det finns anmälningar mot företaget. Sedan kan du begära ut dom anmälningar du vill veta mer om i dess helhet.

Fick du offerten specificerad men med ett fast pris? Då kommer företaget hävda att dom inte behöver lämna ut någon specifikation kostnader för material eller timpenning. Dock så har du rätt enligt ktjL 40 rätt till att få en specifikation för utfört arbete så du kan bedöma det utförda arbetet och omfattning.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
T taimanov skrev:
När det gäller domar från tingsrätten så måste man begära ut dom från rätt tingsrätt. Så du behöver göra den förfrågan till tingsrätter där dom troligtvis gjort jobb.

Jag rekommendera att du skickar ett mejl till arn att du vill veta om det finns anmälningar mot företaget. Sedan kan du begära ut dom anmälningar du vill veta mer om i dess helhet.

Fick du offerten specificerad men med ett fast pris? Då kommer företaget hävda att dom inte behöver lämna ut någon specifikation kostnader för material eller timpenning. Dock så har du rätt enligt ktjL 40 rätt till att få en specifikation för utfört arbete så du kan bedöma det utförda arbetet och omfattning.
Hela offerten är specad sådär. Vet inte riktigt vad utdraget från ARN/Tingsrätt ger mig, jag är ju redan i avtal med dem.

Om dom har anmälningar i arn så kan du få reda på vad slags företag du har att göra med och då är det lättare att stå upp för sina rättigheter.

"Ett enkelt handslag mellan gentlemän där företaget säger, lugnt det fixar vi. Skriv på den här äta:n bara, det är bara för dokumentationens skull."

Då är man toklurad, nu kanske det här företaget är okej, men det finns även dom som ser sin chans att göra sig en extra hacka bara genom en underskrift, då hjälper det inte att säga ni sade så och vi skakade hand på det. Då står ord mot ord.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det puts på vassmatta på källarens väggar?
Det har varit fästbruk för kakel på vassmattan. När de river ytskiktet förstörs vassmattan och de ska riva ned till betong.
Screenshot_20260527-071414~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det det där de menar är vassmatta?

Tycker det ser ut som träullit/nikeskiva, det har vi som isolering i vår källare på ett ställe.

• Gilla
Filbert och 8 till
  • Laddar…
Det där är inte vassmatta det är träullitskivor.

• Gilla
mrbackstrom och 4 till
  • Laddar…
B bs ss skrev:
Det har varit fästbruk för kakel på vassmattan. När de river ytskiktet förstörs vassmattan och de ska riva ned till betong.
[bild]Det där tycker jag ser ut som Träullsplattor(Dyonit heter de i mitt hus). Inte vass. Kanske ingen större skillnad men iaf anpassade till att sitta i källare och tillverkas väl fortfarande om man bara behöver komplettera. Men moderna skivor kanske fungerar bättre?

13th Marine 13th Marine skrev:
Är det det där de menar är vassmatta?

Tycker det ser ut som träullit/nikeskiva, det har vi som isolering i vår källare på ett ställe.
Ok! Bra att veta vad jag ska kalla det, tack!

Claes Sörmland
Förslagsvis lagar de skadorna i träullitplattorna med puts. Om skadorna är stora monterar de nya träullitplattor på den ytan.

• Gilla
Göran Tivenius och 3 till
  • Laddar…
Träullit är bara att behålla. Slätputsa och kakla.

• Gilla
mrbackstrom och 3 till
  • Laddar…
J
Illa om de inte kan skilja på vassmatta och träullit. Oavsett. Det gäller ju veta att underlagen är nog hållbara för kakel. Det verkar ju som att man inte haft nån tätskickt och det är nog klokt i en källare. Risken är annars att tätskicktet bara stänger in utifrån kommande fukt.

I en källare borde vara viktigare att göra rätt mot att göra enl alla regler...

Uppdatering.
Nu har de pratat med sin leverantör. Tillsammans har de kommit fram till att betongväggen ska putsas med LIP 320E Väggputs innan diffusionsöppet tätskikt.

Jag har skrivit:
"Jag vill klargöra att offerten uttryckligen anger “Montering av godkända skivor på befintlig konstruktion”.

Att nu avvika från detta och inte montera skivor är en ändring av avtalat arbete och kräver mitt skriftliga godkännande, vilket jag inte lämnat.

Vänligen bekräfta skriftligen att ni följer offerten och anger:
– vilken skiva ni avser att montera
– tjocklek
– monteringsmetod
– komplett vägguppbyggnad från lättbetong till tätskikt

Om ni inte avser att följa offerten behöver ni meddela detta skriftligen, då det annars betraktas som avtalsbrott."

De har svarat
"Gällande skivor ska de monteras runt avloppstrumman. Så ingen annan skiva liknande ska monteras i ditt badrum, även om vi skulle önska göra det på den väggen kommer den förstöra tätskikt och andningsystemet. I materialbeskrivningen som du har i din offert står tydligt vilken material som ingår, läs en gång till och återkom om det är material som inte stämmer enligt offerten.
Godkänt skiva kommer sättas runt avlopps trumman och även runt avlopps röret som går via taket.
På tak sidan kommer vara gips skiva , på vägg sidan kommer vara nån typ av frigolit skiva.

Tjocklek på puts kommer variera på badrummet beroende hur ojämna ytan är plus minus 2cm

Skivan som kommer sättas runt avlopps rör kommer vara cirka 2cm

Vi kommer förlja enligt arbetsbeskrivning om materialbeskrivning som står i din offert. Väggar kommer läggas primer och sedan putsas upp till 2cm. "

Hjälp, vad ska jag göra?

Är avtalet till fast pris?
Då bär entreprenören risken om någonting tillkommer. Då har du avtalat ett pris för ett jobb som dom ska utföra.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Sedan tolkar jag deras offert som du gör. Gör dom en annan tolkning gäller oklarhetsregeln och den tolkar till nackdel för den som skrivit avtalet.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
J
Kolla med nån second opinion - om en skiva bara gör skada bör du nog inte stå på dig att det ska dit... Däremot bör firman vara de som står för att detta är gjort enl gällande regler så att ev försäkringar gäller.
Träulliten är nån slags isolering. Kommer verkligen nån form av frigolit bli bra, och vill du avvara så mycket utrymme? Om det inte var något annat än kakel direkt på träulliten innan så borde du kunna bedöma om det hållit i många år om det inte är bättre att göra om samma konstruktion än att exprimentera med nåt nytt?

• Gilla
P-o Assarsjö och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.