Farstatjej90
B bs ss skrev:
Nu säger de att de avbryter jobbet tills vi kommit överens. Har precis gjort första betalningen på 60,000 (20%)....
Det är ingen slump att de väntade med att säga det tills du betalt. Detta är en oseriös firma..
Tillägg: och dom borde inte få en krona till av dig innan allt är klart

• Gilla
xlssn och 6 till
  • Laddar…
Hur ser själva avtalet ut?
Det som står skrivet och det som inte står skrivet kan vara ganska intressant.

E EyEr0n skrev:
Du behöver inte ha tätskikt i en källare.
Riv in till betongen och sätt kakel direkt på det?
Det var för att ersätta vassisoleringen, tolkade jag det som. Ngn tunn xps ger väl motsvarande u-värde. Stör mig att de vill ha betalt för material och moment som vi avtalat.

• Gilla
xlssn och 1 till
  • Laddar…
Det finns något som heter oklarhetsregeln vilket innebär att finns det oklarheter i avtalsvillkor tolkas till nackdel för den som formulerat villkoret.
Dvs går det att tolka "-montering av godkända skivor på befintlig konstruktion" på mer än ett sätt så väger din tolkning tyngre tack vare att det är företaget som skrivit offerten...jag tror att det passar in i ditt fall.

• Gilla
pette och 3 till
  • Laddar…
Jag ska inte måla fan på väggen och jag hoppas verkligen att jag har fel men ..........

Den här firman är skojare. 300 lök är inget stort jobb för dom och det finns ingen rimlig anledning att begära betalt innan allt är besiktigat och klart. Förutom inlåsningseffekten, att det psykologiskt blir jobbigare för kunden att avbryta/ta sig ur avtalet. Kunden är i ett stort underläge.

Och att dom redan fiskar ÄTO'r bådar inte direkt gott heller. Avbryter jobbet precis när en av betalningarna är gjorda ........

Och jag är fortfarande nyfiken på var dom goda recensionerna återfinns.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Jag ska inte måla fan på väggen och jag hoppas verkligen att jag har fel men ..........

Den här firman är skojare. 300 lök är inget stort jobb för dom och det finns ingen rimlig anledning att begära betalt innan allt är besiktigat och klart. Förutom inlåsningseffekten, att det psykologiskt blir jobbigare för kunden att avbryta/ta sig ur avtalet. Kunden är i ett stort underläge.

Och att dom redan fiskar ÄTO'r bådar inte direkt gott heller. Avbryter jobbet precis när en av betalningarna är gjorda ........

Och jag är fortfarande nyfiken på var dom goda recensionerna återfinns.
B Bästerortarn skrev:
Var hittade du dom recensionerna?
Reco

Kanske lösningen är på gång. Har nu fått pratat med han som skrev offerten. "Klart vi ska fixa godkända skivor åt dig." tycker jag var bättre svar än "du lyssnar ju inte på mig". De ska återkoppla under veckan med vilka.

Förhoppningsvis är det en parentes med en projektledare som snöade in på något...

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
B bs ss skrev:
Kanske lösningen är på gång. Har nu fått pratat med han som skrev offerten. "Klart vi ska fixa godkända skivor åt dig." tycker jag var bättre svar än "du lyssnar ju inte på mig". De ska återkoppla under veckan med vilka.

Förhoppningsvis är det en parentes med en projektledare som snöade in på något...
Maila tingsrätten. I Göteborg får man utdraget inom några minuter.

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
B bs ss skrev:
Reco
Tyvärr brukar det vara fullt med falska recensioner där på vissa typer av bolag...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Tyvärr brukar det vara fullt med falska recensioner där på vissa typer av bolag...
Vars ska man kolla då?

• Gilla
HalvDant
  • Laddar…
B bs ss skrev:
Vars ska man kolla då?
Om det finns Google-recensioner tycker jag de brukar vara mer tillförlitliga, men annars är det generellt bäst att gå på vilka vänner och bekanta tycker har varit bra.

Vad sa tingsrätten?

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
B bs ss skrev:
Reco
Ahhh, då är recensionerna i.a.f. något värda. Jag trodde att det ev. var servicefinder, offerta eller liknande tjänst du hade hittat omdömena på. Och såna sidor är direkt värdelösa att hitta hantverkare på eftersom bra hantverkare inte behöver använda såna kanaler.

Men som sagt, personliga rekommendationer är alltid bäst. I andra hand google, tredje hand Reco, fjärde hand trustpilot (dom erbjuder betalande kunder att trolla lite med omdömen) och i allra sista hand offettjänsternas omdömen. Sen kan man gärna kolla om företaget har några pågående rättsfall etc.

Status: De ska prata med sin leverantör om lämpliga skivor.
" eftersom det är en suterräng och väggen har kontakt direkt med marknivå det kan vara att den måste andas fritt. "

Intressant att de kollar upp hur de tänkte lösa det först nu, och att de tyckte jag skulle ta en ÄTA på något de inte hade koll på om det var rätt?

Vad tänker ni? Är det olämpligt/inte godkänt standard att sätta typ EPS som isolering för att ersätta vassisoleringen? Dubbel isodrän utvändigt.

Men ska de inte göra något arbete får de väl ge rabatt tänker jag. Tyvärr är posten klumpad med en massa andra arbeten.
Screenshot_20260526-154558~2.jpg

stefancrs stefancrs skrev:
Maila tingsrätten. I Göteborg får man utdraget inom några minuter.
Företag X org nr YY, registrerat 2019. Haft omsättning <3000 tkr fram tills 2024 då de gick upp till <20 000 tkr.

Svar Nacka tingsrätt: "Vi får ingen träff i vårt ärendehanteringssystem. Notera att sökningen gäller för offentliga uppgifter vid Nacka tingsrätt och Mark- och miljödomstolen i Nacka och den sträcker sig 5 år tillbaka i tiden."

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
B bs ss skrev:
Företag X org nr YY, registrerat 2019. Haft omsättning <3000 tkr fram tills 2024 då de gick upp till <20 000 tkr.

Svar Nacka tingsrätt: "Vi får ingen träff i vårt ärendehanteringssystem. Notera att sökningen gäller för offentliga uppgifter vid Nacka tingsrätt och Mark- och miljödomstolen i Nacka och den sträcker sig 5 år tillbaka i tiden."
Bra då kanske de inte jobbar systematiskt med utpressning iaf ;)

I mitt tycke så har de offererat en korrekt lösning och kände till hur konstruktionen var beskaffad när de tog fram offerten, och då är det givetvis inte en ÄTA.

• Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.