13 859 läst ·
164 svar
14k läst
164 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Eller bara har lust att betala kontant…L Leif i Skåne skrev:
Vad har för övrigt BankID med att betala med kort att göra?
Det är ett litet problem med swshfolket, de har oftast låg läskunnighet.G g.kraft skrev:
Är inte 0,1 prisbasbelopp mer än 592 kr?W WFD skrev:Den nya kontantlagen (Gäller från 1 juli 2026)
Riksdagen har röstat igenom Lag (2026:769) om skyldighet för livsmedelsbutiker och apotek att ta emot kontant betalning. [1]
Sjukvården och Högsta förvaltningsdomstolen (Gäller parallellt)
- Vilka omfattas? Endast fysiska livsmedelsbutiker och apotek som har en bemannad kassa.
- Begränsning: Gäller köp upp till 0,1 prisbasbelopp (vilket motsvarar 592 kr år 2026) och max 25 mynt.
- Motsägelsen/Kritiken: Denna nya lag omfattar inte myndigheter eller offentlig verksamhet. Riksdagens finansutskott har dock riktat skarp kritik mot detta och krävt att regeringen skyndsamt utreder att även tvinga offentliga aktörer att ta emot kontanter.
Anledningen till att sjukvården nämns som ett undantag är inte den nya lagen från 2026, utan ett äldre domstolspraxis (HFD 2015 ref. 49).
- Högsta förvaltningsdomstolen slog fast att eftersom kontanter är lagliga betalmedel i Sverige, och en region (myndighet) bedriver offentligrättslig verksamhet (inte privat handel), har de inte rätt att avtala bort kontanter när de kräver in patientavgifter.
- Verkligheten: Trots denna dom har många vårdcentraler och sjukhus i praktiken slutat ta emot kontanter på plats och hänvisar istället till faktura (vilket tekniskt sett rundar problemet eftersom du kan betala fakturan kontant på t.ex. ett bankkontor eller servicekontor).
"Regeringen har fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor för år 2026."
https://www.regeringen.se/artiklar/2025/09/prisbasbelopp-for-2026-faststallt/
Så alla ungdomar som studerar eller är arbetslösa har köpt sina BankID på svarta börsen eller?S Shaft1 skrev:
BankID är bara en identitetshandling. Det behövs ingen anställning för att skaffa ett pass eller nationellt id heller.
Medlem
· Blekinge
· 12 331 inlägg
Jag har en lokal sparbank och Icabanken och det är vid överföringar från den lokala sparbanken som detta sker, nu hoppas jag att allt som gick in på den banken per automatik är flyttat till Icabanken istället.D Dilato skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 376 inlägg
Varför skulle man inte kunna betala med kort om man inte har bank-id?L Leif i Skåne skrev:Här blev det nog lite fel?
0,1 av prisbasbeloppet som är c:a 59200kr blir 5920kr
Jag har aldrig kommit under 1000kr på en veckohandling.
Men samtidigt är jag förundras över hur lång kö det är på ICA vid kassan som tar kontanter.
Det tyder på att det finns ett stort klientel som inte har bank-id och är utestängda från att betala med kort, switch eller andra digitala betalsystem. Eller har inkomster i form av sedlar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 991 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 991 inlägg
Är det?B bhus2021 skrev:
Sist jag köpte julgran, vilket iofs var för några år sen så fick man betala 500 kr kontant eller med Swish.
Om det är billigare kontant så är det nog för att det blir svarta pengar, annars finns ingen poäng med det.
Att betala kontant betyder inte per automatik att det är fråga om svarta pengar. Däremot är det nog betydligt vanligare. I mindre butiker så märker man relativt ofta att de tar sedeln och frågar om man vill ha kvitto. Säger man nej så hamnar sedeln i lådan, men inget slås in i apparaten...
Medlem
· Blekinge
· 12 331 inlägg