L Leif i Skåne skrev:
Det tyder på att det finns ett stort klientel som inte har bank-id och är utestängda från att betala med kort, switch eller andra digitala betalsystem. Eller har inkomster i form av sedlar.
Eller bara har lust att betala kontant…

Vad har för övrigt BankID med att betala med kort att göra?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I
G g.kraft skrev:
Det stämmer att denna huvudregel finns, men det finns fullt av undantag från den.

Det är fritt fram för en butik att enbart erbjuda kortbetalning, eller för mig som privatperson att enbart acceptera swish när jag säljer min gitarr.
Det är ett litet problem med swshfolket, de har oftast låg läskunnighet.

I
W WFD skrev:
Den nya kontantlagen (Gäller från 1 juli 2026)
Riksdagen har röstat igenom Lag (2026:769) om skyldighet för livsmedelsbutiker och apotek att ta emot kontant betalning. [1]
  • Vilka omfattas? Endast fysiska livsmedelsbutiker och apotek som har en bemannad kassa.
  • Begränsning: Gäller köp upp till 0,1 prisbasbelopp (vilket motsvarar 592 kr år 2026) och max 25 mynt.
  • Motsägelsen/Kritiken: Denna nya lag omfattar inte myndigheter eller offentlig verksamhet. Riksdagens finansutskott har dock riktat skarp kritik mot detta och krävt att regeringen skyndsamt utreder att även tvinga offentliga aktörer att ta emot kontanter.
Sjukvården och Högsta förvaltningsdomstolen (Gäller parallellt)
Anledningen till att sjukvården nämns som ett undantag är inte den nya lagen från 2026, utan ett äldre domstolspraxis (HFD 2015 ref. 49).
  • Högsta förvaltningsdomstolen slog fast att eftersom kontanter är lagliga betalmedel i Sverige, och en region (myndighet) bedriver offentligrättslig verksamhet (inte privat handel), har de inte rätt att avtala bort kontanter när de kräver in patientavgifter.
  • Verkligheten: Trots denna dom har många vårdcentraler och sjukhus i praktiken slutat ta emot kontanter på plats och hänvisar istället till faktura (vilket tekniskt sett rundar problemet eftersom du kan betala fakturan kontant på t.ex. ett bankkontor eller servicekontor).
Är inte 0,1 prisbasbelopp mer än 592 kr?

"Regeringen har fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor för år 2026."

https://www.regeringen.se/artiklar/2025/09/prisbasbelopp-for-2026-faststallt/

I
L Leif i Skåne skrev:
Det tyder på att det finns ett stort klientel som inte har bank-id och är utestängda från att betala med kort, switch eller andra digitala betalsystem.
Jag har inget bankid men jag har ett kreditkort.

I Incinerator skrev:
Man kör samma fuling även om det är mellan 2 konto i 2 olika svenska banker som man ska flytta sina pengar, jag har bokat överföring en viss dag och gjort detta i god tid och lika förbannat så är pengarna inte på något av mina konto under ett dygns tid.
Inte sant.
Gör du överföringen före bankens bryttid sker den samma dag.
Ja gör ofta överföring mellan Skandia och Danske och vet att pengarna kommer fram samma dag om man följer villkoren

IMG_20260723_120840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
Jag har en bekant som är ekonomisk oberoende & han får inte ha bank id just pga att han inte har jobb..
Så alla ungdomar som studerar eller är arbetslösa har köpt sina BankID på svarta börsen eller?

BankID är bara en identitetshandling. Det behövs ingen anställning för att skaffa ett pass eller nationellt id heller.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Klart inträdesmannen blev glad, den hundringen gick ju rätt ned i hans ficka utan att passera skatteverket
Hur vet du det? Generalmisstanke mot kontanthantering?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
I
D Dilato skrev:
Inte sant.
Gör du överföringen före bankens bryttid sker den samma dag.
Ja gör ofta överföring mellan Skandia och Danske och vet att pengarna kommer fram samma dag om man följer villkoren

[bild]
Jag har en lokal sparbank och Icabanken och det är vid överföringar från den lokala sparbanken som detta sker, nu hoppas jag att allt som gick in på den banken per automatik är flyttat till Icabanken istället.

L Leif i Skåne skrev:
Här blev det nog lite fel?
0,1 av prisbasbeloppet som är c:a 59200kr blir 5920kr
Jag har aldrig kommit under 1000kr på en veckohandling.

Men samtidigt är jag förundras över hur lång kö det är på ICA vid kassan som tar kontanter.
Det tyder på att det finns ett stort klientel som inte har bank-id och är utestängda från att betala med kort, switch eller andra digitala betalsystem. Eller har inkomster i form av sedlar.
Varför skulle man inte kunna betala med kort om man inte har bank-id?

T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, jag köper alltid julgran med kontanter eftersom det är billigare.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är lättmanipulerade personer som @bhus2021 som aningslösa marscherar i första ledet rakt in i kontrollsamhället utan att ha en susning om vilken skada de skapar.

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B bhus2021 skrev:
Nej, jag köper alltid julgran med kontanter eftersom det är billigare.
Är det?
Sist jag köpte julgran, vilket iofs var för några år sen så fick man betala 500 kr kontant eller med Swish.

Om det är billigare kontant så är det nog för att det blir svarta pengar, annars finns ingen poäng med det.

Att betala kontant betyder inte per automatik att det är fråga om svarta pengar. Däremot är det nog betydligt vanligare. I mindre butiker så märker man relativt ofta att de tar sedeln och frågar om man vill ha kvitto. Säger man nej så hamnar sedeln i lådan, men inget slås in i apparaten...

• Wow
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I mindre butiker så märker man relativt ofta att de tar sedeln och frågar om man vill ha kvitto.
Det är precis som på Systembolaget. Dom frågar alltid om man vill ha kvitto när man betalar kontant.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Dom frågar alltid om man vill ha kvitto när man betalar kontant.
De gör de även när man betalar med kort enligt min erfarenhet.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De gör de även när man betalar med kort enligt min erfarenhet.
Så är det. Likadant i alla andra affärer med. Kan inte påminna mig om ett enda tillfälle där kassören lagt pengarna vid sidan av.

• Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.