13 859 läst ·
164 svar
14k läst
164 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Företag får betala någon kostnad per transaktion. Så har man ingen kostnad för kontanthanteringen så finns det en poäng med kontanter för företaget. Att bankerna gillar swish är givetvis för att de drar in en massa pengar på det.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 991 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 991 inlägg
Fast är inte Swish det billigaste för företagen, Att ta betalt med?L lbgu skrev:
För om man betalar med kort så blir det mer avgifter därav så har många föreningar och mindre butiker ingen kortläsare är min erfarenhet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 991 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 991 inlägg
De slår in varan/varorna och tar sen betalt och frågar om du vill ha kvitto, oavsett hur du betalar.T Thomas_Blekinge skrev:
Det jag syftar på är mindre företag som först frågar om du vill ha kvitto (om de ser att du vill betala kontant) och sen slår in varan/varorna om man svarar ja, annars slås de inte in. Så gör givetvis inte alla mindre bolag men jag har sett det mer än en gång.
Just därför jag skrev detta:Fairlane skrev:
"Så har man ingen kostnad för kontanthanteringen så finns det en poäng med kontanter för företaget."
Just julgransförsäljning är en verksamhet som i många fall inte kräver någon kostsam kontanthantering. Ofta inga jättebelopp det handlar om så de pengarna kan lika gärna julgransförsäljaren ha i byrålådan och sedan använda för kontantköp. Så varför slösa pengar på banken för att de ska ta hand om ens pengar.
Det är förstås fel. Det bästa banken vet är nöjda kunder.I Incinerator skrev:
Lurade kunder tjänar man inte pengar på, kunder som känner sig lurade byter bank.
Att de däremot, som vilken säljare som helst, försöker marknadsföra sina produkter är en annan sak.
Vill påstå att det finns en del info som saknas och kanske inte den bekanta vill berätta om då det inte stämmer.😉S Shaft1 skrev:
Ungefär som skrönan att man utifrån att enbart vara pensionär inte får nya lån, vilket självklart inte stämde när jag kollade.
Alla butiker har nån form av kostnad för kontanthantering.L lbgu skrev:
Finns t.ex. gårdsbutiker med ganska låg omsättning som inte har behov av det. Så knappast 'alla' butiker.Z Zodde skrev:
Men jag kopierar in samma text som jag skrev nyss till en annan som förklarar vad jag menade.
Just därför jag skrev detta:
"Så har man ingen kostnad för kontanthanteringen så finns det en poäng med kontanter för företaget."
Just julgransförsäljning är en verksamhet som i många fall inte kräver någon kostsam kontanthantering. Ofta inga jättebelopp det handlar om så de pengarna kan lika gärna julgransförsäljaren ha i byrålådan och sedan använda för kontantköp. Så varför slösa pengar på banken för att de ska ta hand om ens pengar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 991 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 991 inlägg
Det beror lite på hur mycket julgranar man säljer förstås. Det ska in i bokföringen, även om det är enskild firma. Säljer man 200 granar för 500:- styck så blir det en rätt stor summa. Visst kan man förbruka de kontanterna, men många kanske inte är så roade heller av att stå med stora mängder kontanter på sig, pga rånrisk.L lbgu skrev:Just därför jag skrev detta:
200 granar är väl inte ens särskilt mycket för många försäljare, många säljer nog betydligt mer.
Men absolut finns det många som handlar mycket med kontanter och sköter det fullt lagligt. Likaså finns det nog många som plockar åt sig en och annan slant utan att passera bokföring och redovisning.
I mitt bokföringsprogram får man för varje post ange om det ska gå på kassa, bankkonto eller bankgiro. Så för bokföringen är det inget problem.Fairlane skrev:
Det är givetvis ett val den enskilde företagaren får göra. Om man inte berättar för folk att man har 100k liggande i madrassen så ser jag risken för rån av den anledningen som obefintlig.Fairlane skrev:
Och mycket mindre. Känner en som säljer ca. 30 om året för 300 kr styck. Han har en skylt ute vid vägen. Detta är ute på landet, en som säljer julgranar i en större stad har säkert mycket större omsättning. Därför jag skrev att det gällde företag som inte hade någon kostnad för kontanthantering.Fairlane skrev:
Vad är skillnaden mot Swish? Finns garanterat en väldig massa pengar som betalas med Swish som aldrig når bokföringen. Till och med knarklangare och prostituerade tar betalt med Swish,. Du verkar ha gått på propagandan om att kontanter = svarta pengar.Fairlane skrev: