C cpalm skrev:
Ah ok, tolkade det som att det fysiska kortet skulle avvecklas, men jag kanske misstolkade det.
Nej, det alternativet ska finnas kvar.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men då riskerar man böter om polisen känner sig lite paragrafig.
Gör man?

https://lagen.nu/1998:488#K9P2S1

IMG_0974.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dilato skrev:
Men då riskerar man böter om polisen känner sig lite paragrafig.
Nu tycker jag diskussionen går lite i cirklar. Jag svarade att man inte behöver bära runt på en plånbok bara för att kunna visa upp körkortet när man kör bil. Jag har inte sagt att man ska strunta i att ha med det under färd.

Sen är det, som Alfredo skrev, inte alltid nödvändigt att kunna visa upp körkortet. Jag blev stoppad en gång och när dom inte frågade efter körkortet undrade jag om dom inte ville se det. Då svarade polisen att de redan hade slagit upp bilen i bilregistret och bilens ägare i körkortsregistret och bilden där var tillräckligt lik mig för att det inte var några tveksamheter.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gör man?

[länk]

[bild]
Den dära genast är ju en ganska subjektiv bedömning vad jag kan tycka, den skulle kunna nyttjas betydligt oftare om ordningsmakten skulle vilja!

Frerider Frerider skrev:
Den dära genast är ju en ganska subjektiv bedömning vad jag kan tycka
Presenterar man en giltig ID-handling vet jag inte vad mer som rimligen kan krävas.

Alfredo Alfredo skrev:
Presenterar man en giltig ID-handling vet jag inte vad mer som rimligen kan krävas.
Ja fysisk körkort så är det 💯

useless useless skrev:
Så alla ungdomar som studerar eller är arbetslösa har köpt sina BankID på svarta börsen eller?

BankID är bara en identitetshandling. Det behövs ingen anställning för att skaffa ett pass eller nationellt id heller.
Vem snackar om att köpa BankID?!
Jag skrev en ganska förmögen vän till mig har all möjligt strul. Han har fått in dina pengar på lagligt sätt.. Strulet startade när han bytte bank o flyttade pengarna. Han blev av med sin BankID o spärrad överallt.

Fairlane
L lbgu skrev:
Samtidigt kan folk gå omkring och visa upp en mobil som kostar över 10k. Eller ha en handväska som kostar 20k. Så som julgransförsäljare skulle i alla fall inte jag oroa mig för att jag skulle bli rånad på dagskassan.
Vad tror du en rånare är est intresserad av, 10' kr i kontanter eller en mobiltelefon eller handväska för samma värde?
L lbgu skrev:
Du gillar uppenbarligen storebror ser dig samhället.
Du är uppenbart inte läskunnig, för något sådant har jag inte påstått. Det jag påstår är att det är lättare att använda svarta pengar med kontanter än om det kommer in direkt på företagets bankkonto. Har du en annan åsikt om den saken?
L lbgu skrev:
Själv vill jag vara så lite övervakad som möjligt. Vill man fuska lär man göra det oavsett hur man tar betalt. Risken att bli upptäckt ifall man väljer att sälja julgranar svart lär vara minimal oavsett hur man tar betalt. Tänk på att även betalning med Swish kan gå till ett konto som inte är kopplat till företaget eller företagaren.
Visst går det, ingen har påstått något annat, ingen har påstått att risken är stor eller liten, men om du jämför två bolag där den ena kör 100% digital hantering av pengar (bortsett från kryptovalutor etc) och ett som bara kör kontanter så är nog alla, utom möjligen du säkra på att det är lättare att fuska med rena kontanter.
Att du tror att jag tror att alla som använder kontanta medel kör med svarta pengar är märkligt när jag själv skriver att jag gör det ibland, och ser olika beteende beroende på var jag använder dem.
L lbgu skrev:
Jag har inte påstått att man säljer billigare kontant. Däremot har jag påstått att det är mer lönsamt att sälja kontant än med Swish ifall företaget inte har kostnader för kontanthantering. Varför tacka nej till 5 kronor extra per gran. Bara känslan att en bank inte ska tjäna några pengar på att jag säljer en gran kan vara värt något ;)
Och jag har aldrig påstått att du har sagt det. Påstående kom från bhus2021 i inlägg #100

Fairlane
S Shaft1 skrev:
Jag skrev en ganska förmögen vän till mig har all möjligt strul. Han har fått in dina pengar på lagligt sätt.. Strulet startade när han bytte bank o flyttade pengarna. Han blev av med sin BankID o spärrad överallt.
Fast det du skrev var: "Jag har en bekant som är ekonomisk oberoende & han får inte ha bank id just pga att han inte har jobb.."

Jag förstorade delen som folk reagerar på. Nu verkade det ju inte vara på grund av att han inte hade jobb, utan på för att han vid byte av bank inte kunde visa var pengarna kom ifrån på ett övertygande sätt.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
Det var du som påstod att man inte kan skaffa BankID om man inte har jobb. Då kan du kanske förklara varifrån alla studenter och arbetslösa med BankID har fått det ifrån?

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var du som påstod att man inte kan skaffa BankID om man inte har jobb. Då kan du kanske förklara varifrån alla studenter och arbetslösa med BankID har fått det ifrån?
Nej, det gjorde jag inte!
Nämnde bara om en vän som har strul med det! Deras förklaring : du har inget jobb ” fast de ser hur han fått in dina pengar..

Fairlane Fairlane skrev:
Fast det du skrev var: "Jag har en bekant som är ekonomisk oberoende & han får inte ha bank id just pga att han inte har jobb.."

Jag förstorade delen som folk reagerar på. Nu verkade det ju inte vara på grund av att han inte hade jobb, utan på för att han vid byte av bank inte kunde visa var pengarna kom ifrån på ett övertygande sätt.
Det är bankens svar till honom..
Obs! Ingen bank tar emot pengar om du inte redovisar vart det kommer ifrån..
dessutom kan du inte redovisa pengarna så spärras det. Dvs. Bye bye till pengarna

A AndersS skrev:
Vill påstå att det finns en del info som saknas och kanske inte den bekanta vill berätta om då det inte stämmer.😉
Ungefär som skrönan att man utifrån att enbart vara pensionär inte får nya lån, vilket självklart inte stämde när jag kollade.
Vad jag vet var det en del bråk om avgifter innan han bytte bank men kanske så AndersS..
Själv hade jag aldrig hört talas om nån som blivit nekad BankID innan

S Shaft1 skrev:
Ingen bank tar emot pengar om du inte redovisar vart det kommer ifrån
Jag flyttar relativt ofta hyffsat stora belopp från en bank till en annan utan någon speciell redovisning. Ja om du nu inte syftar på ett fåtal standardiserade KYC-frågor då och då förstås?

Fairlane Fairlane skrev:
Vad tror du en rånare är est intresserad av, 10' kr i kontanter eller en mobiltelefon eller handväska för samma värde?
Fast rånaren har ju inte en aning om ifall julgransförsäljaren har några kontanter alls. Alla kunder kan ju ha betalat med Swish vilket antagligen är rätt vanligt idag. Eller tror du på allvar att rånaren övervakar säljaren i någon timme och räknar kontantbetalningar?

Fairlane Fairlane skrev:
Du är uppenbart inte läskunnig, för något sådant har jag inte påstått. Det jag påstår är att det är lättare att använda svarta pengar med kontanter än om det kommer in direkt på företagets bankkonto. Har du en annan åsikt om den saken?
Läser man vad du skriver så är det rätt uppenbart att du anser att spårbarheten är positiv när det gäller Swish kontra kontanter. Själv tycker jag att det är katastrof att kontanthandel motarbetas och att man istället vill ha ett system som gör att det blir katastrof den dag då internet inte fungerar några dagar. Korkat att skapa ett så sårbart samhälle. Vi skulle klara oss alldeles utmärkt utan Swish, men inte utan möjlighet till kontantbetalning.

Fairlane Fairlane skrev:
Visst går det, ingen har påstått något annat, ingen har påstått att risken är stor eller liten, men om du jämför två bolag där den ena kör 100% digital hantering av pengar (bortsett från kryptovalutor etc) och ett som bara kör kontanter så är nog alla, utom möjligen du säkra på att det är lättare att fuska med rena kontanter.
Att du tror att jag tror att alla som använder kontanta medel kör med svarta pengar är märkligt när jag själv skriver att jag gör det ibland, och ser olika beteende beroende på var jag använder dem.
Jag föredrar ett system där man inte övervakas. Ett sådant system gör det givetvis enklare att fuska. Men bara för att någon fuskar vill jag inte att det ska användas som ursäkt för att jag ska övervakas. Du verkar åtminstone vara mer positiv till övervakning om man läser det du skriver. Möjligt att jag missförstått dig, men det beror nog i så fall på sättet du skriver.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.