Nyligen på en utekväll. Skulle betala på en restaurang och räckte fram en femhundrng. Sura miner och "har du inte...?" Till sist dök det upp en papplåda med lite växelpengar och se där, det gick. Med kvitto och allt.
Sedan, vid inträde (100 kr), var mannen t o m glad för min hundring, för det gick ju hundra gånger snabbare än alla tanter och gubbar som försökte läsa och använda swish-numret.

• Älska
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
Begränsning: Gäller köp upp till 0,1 prisbasbelopp (vilket motsvarar 592 kr år 2026) och max 25 mynt.
Här blev det nog lite fel?
0,1 av prisbasbeloppet som är c:a 59200kr blir 5920kr
Jag har aldrig kommit under 1000kr på en veckohandling.

Men samtidigt är jag förundras över hur lång kö det är på ICA vid kassan som tar kontanter.
Det tyder på att det finns ett stort klientel som inte har bank-id och är utestängda från att betala med kort, switch eller andra digitala betalsystem. Eller har inkomster i form av sedlar.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Klart inträdesmannen blev glad, den hundringen gick ju rätt ned i hans ficka utan att passera skatteverket

• Haha
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 6 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag har aldrig kommit under 1000kr på en veckohandling.

Men samtidigt är jag förundras över hur lång kö det är på ICA vid kassan som tar kontanter.
Det tyder på att det finns ett stort klientel som inte har bank-id och är utestängda från att betala med kort, switch eller andra digitala betalsystem. Eller har inkomster i form av sedlar.
Jag har en bekant som är ekonomisk oberoende & han får inte ha bank id just pga att han inte har jobb.. Sist var det strul när han skulle förnya id kortet. De ser ju han har mkt pengar på sina konto men ändå jävlas systemet

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Det finns inget krav att ha anställning för att ha bankid. Det är någon annan anledning varför han inte har det.

• Gilla
MagicFingers och 8 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Det finns inget krav att ha anställning för att ha bankid. Det är någon annan anledning varför han inte har det.
Det säger han också..
Som sagt han har mkt pengar o det är lagliga pengar men ändå ingen bank id. Han får inte ha kredit kort häller. Har endast debt kredit.
Jag som har skulder som de flesta har inga problem att skaffa kreditkort

L Leif i Skåne skrev:
Bra observation. Kan tyvärr inte redigera inlägget.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Klart inträdesmannen blev glad, den hundringen gick ju rätt ned i hans ficka utan att passera skatteverket
Indoktrinering verkställd! Tron på att alla kontanter är svarta pengar! Använd kontanter istället för att vara övervakad av din bank!

• Gilla
  • Älska
Bitterhetsakademin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
S Shaft1 skrev:
Det säger han också..
Som sagt han har mkt pengar o det är lagliga pengar men ändå ingen bank id. Han får inte ha kredit kort häller. Har endast debt kredit.
Jag som har skulder som de flesta har inga problem att skaffa kreditkort
BanikID och hur mycket pengar man har på kontot har ingen koppling. BankID och anställning har inte heller något med varann att göra.

Barn kan få BankID, de har sällan någon anställning eller stora summor på kontot.

Att han inte heller kan få kreditkort tyder på att något annat är fel.

• Gilla
WFD och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
BanikID och hur mycket pengar man har på kontot har ingen koppling. BankID och anställning har inte heller något med varann att göra.

Barn kan få BankID, de har sällan någon anställning eller stora summor på kontot.

Att han inte heller kan få kreditkort tyder på att något annat är fel.
Just kreditkort är svårt att få utan fast inkomst.
Jag nekades själv av flera bolag när jag hade en väldigt lång semester utan inkomst. Jag fick inte heller höja kreditgränsen på ett kort jag redan hade.

Pengar fanns det, bara ingen redovisad inkomst av tjänst.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
I
P PTZic skrev:
Kontanter är svarta marknadens och de kriminellas födkrok, och för att försvåra för dem vill man ha elektronisk spårbarhet på stora transaktioner istället för att det används kontanter.
Jag handlar allt som går med kontanter och skippar självscanningen i butikerna, jag vill ha en fungerande kontanthantering i mitt liv.

• Gilla
  • Älska
fribygg och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Just kreditkort är svårt att få utan fast inkomst.
Jag nekades själv av flera bolag när jag hade en väldigt lång semester utan inkomst. Jag fick inte heller höja kreditgränsen på ett kort jag redan hade.

Pengar fanns det, bara ingen redovisad inkomst av tjänst.
Ingen inkomst av kapital heller?

Vill man veta vad kreditgivare ser kan man titta på sin egen upplysning hos creditsafe.

I
Z Zodde skrev:
Skulle landets alla bankanställda vara ”indoktrinerade”..??
Det kan man kalla det om man vill eller de är anställda för att lura sina kunder på så mycket pengar det är möjligt utan att gå för långt över lagens gränser.

Redigerat:
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ingen inkomst av kapital heller?

Vill man veta vad kreditgivare ser kan man titta på sin egen upplysning hos creditsafe.
Inte mycket inkomst av kapital då allt sitter på ISK.
Jag fick ju kopia på de UC som togs. Jag tror min totala årsinkomst var runt 50.000kr och ingen ville ge mig kredit, inte ens banken där jag har mitt ISK.

Dock inga andra problem med myndigheter eller banker. Revolut tillät mig skaffa konto där o s v. Jag kunde handla med Klarna och andra liknande bolag.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
I
Z Zodde skrev:
Alltså INTE nåt specifikt för att nån bank ”ville behålla dina pengar ”
Man kör samma fuling även om det är mellan 2 konto i 2 olika svenska banker som man ska flytta sina pengar, jag har bokat överföring en viss dag och gjort detta i god tid och lika förbannat så är pengarna inte på något av mina konto under ett dygns tid.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.