Fairlane
L lbgu skrev:
I mitt bokföringsprogram får man för varje post ange om det ska gå på kassa, bankkonto eller bankgiro. Så för bokföringen är det inget problem.
Precis, det går, sen gör inte alla det såklart. Det borde det inte råda någon tvivel kring.
L lbgu skrev:
Det är givetvis ett val den enskilde företagaren får göra. Om man inte berättar för folk att man har 100k liggande i madrassen så ser jag risken för rån av den anledningen som obefintlig.
Jag tänker mig att den som står och säöjer julgranar inte har kontanterna i madrassen just då iallafall, men jag erkänner, jag har aldrig sålt julgranar. Knäppgökar rånar bensinstationer på några tusenlappar. Några tusenlappar lär en julgranssäljare ha i fickan rätt snabbt.
L lbgu skrev:
Och mycket mindre. Känner en som säljer ca. 30 om året för 300 kr styck. Han har en skylt ute vid vägen. Detta är ute på landet, en som säljer julgranar i en större stad har säkert mycket större omsättning. Därför jag skrev att det gällde företag som inte hade någon kostnad för kontanthantering.
Som sagt, det finns alla varianter, inget jag förnekar.
L lbgu skrev:
Vad är skillnaden mot Swish? Finns garanterat en väldig massa pengar som betalas med Swish som aldrig når bokföringen.
Skillnaden är att pengarna kommer in direkt på ett konto och är spårbara i och med det.
L lbgu skrev:
Till och med knarklangare och prostituerade tar betalt med Swish,. Du verkar ha gått på propagandan om att kontanter = svarta pengar.
Var det inlägg som detta som fick dig att dra den felaktiga slutsatsen?

"Att betala kontant betyder inte per automatik att det är fråga om svarta pengar. Däremot är det nog betydligt vanligare."

Säljer man julgranar billigare om folk betalar kontant än om de betalar med Swish så är det rimligt att anta att det är för att man vill hantera pengarna svart. Visst kan man skylla på att. Swish-transaktionen kostar pengar, men den kostnaden är så låg så det nästan är försumbart. Ok, säljer man gran för 300 kr kontant och 305 kr med Swish så kanske, men är det 300 kr / 400 kr, så är det svårt att skylla på transaktionskostnader .

Fairlane Fairlane skrev:
Precis, det går, sen gör inte alla det såklart. Det borde det inte råda någon tvivel kring.

Jag tänker mig att den som står och säöjer julgranar inte har kontanterna i madrassen just då iallafall, men jag erkänner, jag har aldrig sålt julgranar. Knäppgökar rånar bensinstationer på några tusenlappar. Några tusenlappar lär en julgranssäljare ha i fickan rätt snabbt.

Som sagt, det finns alla varianter, inget jag förnekar.

Skillnaden är att pengarna kommer in direkt på ett konto och är spårbara i och med det.

Var det inlägg som detta som fick dig att dra den felaktiga slutsatsen?

"Att betala kontant betyder inte per automatik att det är fråga om svarta pengar. Däremot är det nog betydligt vanligare."

Säljer man julgranar billigare om folk betalar kontant än om de betalar med Swish så är det rimligt att anta att det är för att man vill hantera pengarna svart. Visst kan man skylla på att. Swish-transaktionen kostar pengar, men den kostnaden är så låg så det nästan är försumbart. Ok, säljer man gran för 300 kr kontant och 305 kr med Swish så kanske, men är det 300 kr / 400 kr, så är det svårt att skylla på transaktionskostnader .
Får företag lägga på avgifter om man betalar med Swish eller kort, jag hade för mig att dom inte får detta i Sverige?

Frerider Frerider skrev:
Får företag lägga på avgifter om man betalar med Swish eller kort, jag hade för mig att dom inte får detta i Sverige?
Nej det får dom inte.
Dom kan däremot välja att inte acceptera betalning/försäljning under ett visst belopp.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Du verkar ha gått på propagandan om att kontanter = svarta pengar.
Det är den gängse uppfattningen i Sverige. Tyvärr.

• Ledsen
nissenhj
  • Laddar…
Fairlane
Då faller också argumentet att man betalar med kontanter för att det är billigare...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Älskar att man kan betala med sin telefon med kortet inlagt på den! Eller sin klocka för den delen. Plånboken behöver man aldrig ha med sig mer… väntar bara på att det även ska bli Ok med Nationella ID kortet också!

• Wow
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Älskar att man kan betala med sin telefon med kortet inlagt på den! Eller sin klocka för den delen. Plånboken behöver man aldrig ha med sig mer… väntar bara på att det även ska bli Ok med Nationella ID kortet också!
Du kör inte bil hör jag?

Fairlane Fairlane skrev:
Då faller också argumentet att man betalar med kontanter för att det är billigare...
Man får lättare rabatt med kontanta medel😉gäller kanske bara i vissa butiker men ändå!

Frerider Frerider skrev:
Du kör inte bil hör jag?
Nu hänger jag inte med.

Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag inte med.
Ganesha vill klara sig utan att ha några kort med sig som jag förstod i hans skrivelse, men om man kör bil tex. Så är det ett ska krav att ha med sig sitt körkort så det kommer man inte undan än så länge.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Du kör inte bil hör jag?
Haha.. behöver jag kontanter för att köra bil? Eller du tänker på körkortet.. det får också gärna komma till telefonen, misstänker dock att Nationellt ID kommer komma först, då det är mer gångbart som identifikation idag.

G Ganescha skrev:
Haha.. behöver jag kontanter för att köra bil? Eller du tänker på körkortet.. det får också gärna komma till telefonen, misstänker dock att Nationellt ID kommer komma först, då det är mer gångbart som identifikation idag.
Ja kontanter kan vara bra om det det strular digitalt, men ett fysiskt körkort är ett ska krav om du framför ett fordon som kräver behörighet😉

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Statliga e-legitimationen kommer i december och den ligger i en app...men svensk medborgare måste samtidigt ha nationellt id...

Frerider Frerider skrev:
Ja kontanter kan vara bra om det det strular digitalt, men ett fysiskt körkort är ett ska krav om du framför ett fordon som kräver behörighet😉
Ja, så det får också gärna komma digitalt till telefonen.

D Dilato skrev:
Statliga e-legitimationen kommer i december och den ligger i en app...men svensk medborgare måste samtidigt ha nationellt id...
Ja, det nationella ID kortet kan man snart inte vara utan… om man inte vill springa runt med sitt pass dvs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.