13 859 läst ·
164 svar
14k läst
164 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 991 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 991 inlägg
Precis, det går, sen gör inte alla det såklart. Det borde det inte råda någon tvivel kring.L lbgu skrev:
Jag tänker mig att den som står och säöjer julgranar inte har kontanterna i madrassen just då iallafall, men jag erkänner, jag har aldrig sålt julgranar. Knäppgökar rånar bensinstationer på några tusenlappar. Några tusenlappar lär en julgranssäljare ha i fickan rätt snabbt.L lbgu skrev:
Som sagt, det finns alla varianter, inget jag förnekar.L lbgu skrev:
Skillnaden är att pengarna kommer in direkt på ett konto och är spårbara i och med det.L lbgu skrev:
Var det inlägg som detta som fick dig att dra den felaktiga slutsatsen?L lbgu skrev:
"Att betala kontant betyder inte per automatik att det är fråga om svarta pengar. Däremot är det nog betydligt vanligare."
Säljer man julgranar billigare om folk betalar kontant än om de betalar med Swish så är det rimligt att anta att det är för att man vill hantera pengarna svart. Visst kan man skylla på att. Swish-transaktionen kostar pengar, men den kostnaden är så låg så det nästan är försumbart. Ok, säljer man gran för 300 kr kontant och 305 kr med Swish så kanske, men är det 300 kr / 400 kr, så är det svårt att skylla på transaktionskostnader .
Får företag lägga på avgifter om man betalar med Swish eller kort, jag hade för mig att dom inte får detta i Sverige?Fairlane skrev:
Precis, det går, sen gör inte alla det såklart. Det borde det inte råda någon tvivel kring.
Jag tänker mig att den som står och säöjer julgranar inte har kontanterna i madrassen just då iallafall, men jag erkänner, jag har aldrig sålt julgranar. Knäppgökar rånar bensinstationer på några tusenlappar. Några tusenlappar lär en julgranssäljare ha i fickan rätt snabbt.
Som sagt, det finns alla varianter, inget jag förnekar.
Skillnaden är att pengarna kommer in direkt på ett konto och är spårbara i och med det.
Var det inlägg som detta som fick dig att dra den felaktiga slutsatsen?
"Att betala kontant betyder inte per automatik att det är fråga om svarta pengar. Däremot är det nog betydligt vanligare."
Säljer man julgranar billigare om folk betalar kontant än om de betalar med Swish så är det rimligt att anta att det är för att man vill hantera pengarna svart. Visst kan man skylla på att. Swish-transaktionen kostar pengar, men den kostnaden är så låg så det nästan är försumbart. Ok, säljer man gran för 300 kr kontant och 305 kr med Swish så kanske, men är det 300 kr / 400 kr, så är det svårt att skylla på transaktionskostnader .
Medlem
· Blekinge
· 12 331 inlägg
Ja kontanter kan vara bra om det det strular digitalt, men ett fysiskt körkort är ett ska krav om du framför ett fordon som kräver behörighet😉G Ganescha skrev:
Statliga e-legitimationen kommer i december och den ligger i en app...men svensk medborgare måste samtidigt ha nationellt id...G Ganescha skrev: