D Dilato skrev:
Svenska sedlar har väl aldrig lovat något?
Fram till 1931 kunde svenska sedlar inlösas mot guld, 1924 var kursen 2.48 kronor för ett gram guld. (Under första världskriget och ytterligare några år därefter var guldmyntfoten temporärt avskaffad men målsättningen var att återinföra den så snart det var möjligt vilket också skedde. På grund av depressionen i Usa och resten av världen blev det ohållbart och i september 1931 stoppade Bank of England inväxling av mynt och sedlar mot guld och därefter gjorde 25 länder detsamma däribland Sverige.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Som Konklusion i denna sidodiskussion kan man då säga att guld eller silver i myntform (eller annat av reellt värde) alltid varit överlägset papperspengar vad gäller värdebevarade ?

Lita aldrig på löften från staten, dom kan när som helst ändra sig
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken lag syftar du på?
Som huvudregel gäller att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning. Det står i Riksbankslagen (4 kapitlet, 12 §)
 
A Artemisia skrev:
Som huvudregel gäller att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning. Det står i Riksbankslagen (4 kapitlet, 12 §)
Det stämmer att denna huvudregel finns, men det finns fullt av undantag från den.

Det är fritt fram för en butik att enbart erbjuda kortbetalning, eller för mig som privatperson att enbart acceptera swish när jag säljer min gitarr.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Det stämmer att denna huvudregel finns, men det finns fullt av undanrag från den.

Det är fritt fram för en butik att enbart erbjuda kortbetalning, eller för mig som privatperson att enbart acceptera swish när jag säljer min gitarr.
Tyvärr är det väl så. Enastående obegåvat ur alla långsiktiga synpunkter.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
I det avseendet har Usa ett avsevärt starkare skydd för individens äganderätt och där är alla dollarsedlar ända tillbaka till inbördeskrigets dagar giltigt betalningsmedel.
Hört talas om "civil asset forfeiture"?

Används flitigt i USA.
 
E
Z Zodde skrev:
Alltid kul å bli försökt uppläxad av nån som öht inte vet hur det funkar…
Skulle landets alla bankanställda vara ”indoktrinerade”..??🤣🤣🤣

Men noterar samtidigt att ditt bidrag till sakdiskussionen var lika med noll…
Jag vet hur det funkar hos SHB där de verkligen gör det näst intill omöjligt att få loss sina pengar för köp av saker från privatpersoner. Låga swisch belopp typ 3000-7000. Försökte höja för att köpa en båttrailer. Fich 10 frågor om allt möjligt med konton o adresser. Ville bestämt veta vad jag skulle köpa. Ska ni skita i. Då hjälper vi inte till att höja beloppet. Både Riksbanken o Finansinspektionen säger att flera banker o just Handelsbanken är övernitiska. Överföra o köpa dyrare saker är ett helvetes jobb idag. Banken säger att man måste komma till bankkontoret. Vilket jävla kontor? Ta bara handpeng vid bostadsköp, eller räkningar, max 200 000:- per dag. Mycket skit bara för att senila personer blir lurade eller kriminella i övrigt. Om alla bråker med bankpersonalen så blir de nog tvungna att backa. Finnansinspektionen ser problemen men gör tyvärr inte många knop åt detta. Bankerna procentar på kortbetalningar så det är ok för dem. Känns som man inte äger sina surt förvärvade pengar. Wallenberg startade egen bank.
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
A Artemisia skrev:
Som huvudregel gäller att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning. Det står i Riksbankslagen (4 kapitlet, 12 §)
Nej det står det inte alls! Det står att "Kontanter och beredskapspengar är lagliga betalningsmedel.". Vad som gäller avseende någons skyldighet att ta emot sedlar och mynt som betalning, behandlas inte alls vad jag kan se:

Screenshot_2026-05-04_14-46-54.png



Riksbanken själva beskriver situationen som:

Screenshot_2026-05-04_14-58-31.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
RoTe
E Erik den Store skrev:
Jag vet hur det funkar hos SHB där de verkligen gör det näst intill omöjligt att få loss sina pengar för köp av saker från privatpersoner. Låga swisch belopp typ 3000-7000. Försökte höja för att köpa en båttrailer. Fich 10 frågor om allt möjligt med konton o adresser. Ville bestämt veta vad jag skulle köpa. Ska ni skita i. Då hjälper vi inte till att höja beloppet. Både Riksbanken o Finansinspektionen säger att flera banker o just Handelsbanken är övernitiska. Överföra o köpa dyrare saker är ett helvetes jobb idag. Banken säger att man måste komma till bankkontoret. Vilket jävla kontor? Ta bara handpeng vid bostadsköp, eller räkningar, max 200 000:- per dag. Mycket skit bara för att senila personer blir lurade eller kriminella i övrigt. Om alla bråker med bankpersonalen så blir de nog tvungna att backa. Finnansinspektionen ser problemen men gör tyvärr inte många knop åt detta. Bankerna procentar på kortbetalningar så det är ok för dem. Känns som man inte äger sina surt förvärvade pengar. Wallenberg startade egen bank.
Mitt senaste bilköp förra året med SEB och Swish var dock förvånansvärt trevligt, men det beror kanske på vem man talar med på telefonbanken... Hon jag fick prata med var supertrevlig och kollade ingenting alls, förklarade att hon måste ställa dom här frågorna bara för att. Hon tyckte det var jättekul att jag skulle köpa en till bil och efter att jag bekräftat alla muntliga avtal om höjd swish så önskade hon mig lycka till med nya bilen osv. Helt annan upplevelse mot när jag försökte köpa bil under pandemin, med samma bank, där nån tråkig torr jävla kille skulle ifrågasätta min swish till storstockholms lokaltrafik....
 
Z Zodde skrev:
Alla kontor som hanterar kontanter kan ge dig detta men ett sånt belopp måste beställas i förväg, Tror du har missförstått… (Jag har också SEB som bank i Sverige)
Nop fanns inga kontor som kunde göra det. Jag var runt på flera olika och de svarade bara "Nej tyvärr vi har inget kassavalv så vi kan inte hantera kontanter" och ja jag vill just beställa det men som sagt gick inte.

De hänvisar till bankomat.

Om du hade orkat googla så hade fått just mitt svar.
"
Du kan inte längre ta ut kontanter över disk på SEB:s kontor. SEB är helt kontantfria och hänvisar istället till uttagsautomater (Bankomat) för kontantuttag.
"
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.