B Bitterhetsakademin skrev:
Wikipediaartikel har en källhänvisning som kanske ska tas med en nypa salt och har inte redigerats på fyra år.
Jag får väl traska in på Classe och köpa en ask, betala kontant och se vad som händer….

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Att betala kontant kan också anses som ett suspekt beteende av överheten. Läste med anledning av en annan tråd här på Byggahus om Esbit bränsletabletter.
Enligt Wikipediaartikeln ska handlare rapportera kontanta köp av dessa och köp där köparen vägrar identifiera sig då det kan misstänkas vara förberedelse till terrorism.
Staten gillar inte självständiga individer som inte villigt lämnar hela sin köphistorik utan föredrar anonymitet och integritet.
Det förvånar mig. Eller, egentligen inte alls, när jag läst kommentarerna i denna och liknande trådar där nästan ingen förstår vilka konsekvenser det kan/ kommer att föra med sig när staten får full kontroll över vår konsumtion eller brist på konsumtion.

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
när staten får full kontroll över vår konsumtion eller brist på konsumtion.
Förklara gärna kopplingen mellan detta och att betala på andra sätt än med kontanter.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förklara gärna kopplingen mellan detta och att betala på andra sätt än med kontanter.
Oj. Behöver det förklaras?
Med kontanter är du anonym och med elektronisk betalning, inte.

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Behöver det förklaras?
Ja för jag förstår inte.

Intet Intet skrev:
Med kontanter är du anonym och med elektronisk betalning, inte.
Om vi antar att jag exempelvis betalar med kreditkort, vem rapporterar då vad jag köper till staten. Handlaren vet inte vem jag är, och kreditkortsföretaget vet inte vad jag köpt, så hur får staten reda på det? Jag förstår som sagt inte.

Och vilken del av staten tar del av dessa rapporter menar du? Skatteverket, Polisen, Kronofogden eller vilka?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja för jag förstår inte.
Min argumentation bygger på att när kontanterna försvunnit kan alla våra transaktioner registreras hos lämplig myndighet. Det krävs bara en lagändring. Se hur det var på väg att spåra ur i Europa under Coronan. Vissa skulle tvångsvaccinera och andra skulle vara vaccinerade för att få arbeta och här på Byggahus skrek en pöbelhop att ovaccinerade skulle betala sin sjukvård själva. Som tur var fick vi flockimunitet genom smitta, till Bill Gates stora förtret, innan allt skulle gått helt över styr.
Nästa gång någon liknande sammhällsoro uppstår kan en ny lämplig lag införas till ackompangemanget av massornas applåder.

Alfredo Alfredo skrev:
Om vi antar att jag exempelvis betalar med kreditkort, vem rapporterar då vad jag köper till staten. Handlaren vet inte vem jag är, och kreditkortsföretaget vet inte vad jag köpt, så hur får staten reda på det? Jag förstår som sagt inte.
Det står på mina kvitton -Mjölk ekologisk 2L 30% rabatt kort datum. Det kan inte vara några problem att samla alla våra inköp i en databas som staten kan ta del av.
Alfredo Alfredo skrev:
Och vilken del av staten tar del av dessa rapporter menar du? Skatteverket, Polisen, Kronofogden eller vilka?
Till exempel den nyinsatta KRIS (Konsumtionsreglerinsmyndigheten).

Än så länge ligger detta bara i planeringsstadiet men ett färdigt förslag till lagändring beräknas vara klart samtidigt med kontanternas avskaffande.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Som tur var fick vi flockimunitet genom smitta, till Bill Gates stora förtret, innan allt skulle gått helt över styr.
Nej, det varken är eller har varit någon flockimmunitet mot covid utan den sprids hela tiden i Sverige och andra länder. Tack och lov räddade vaccinet livet på många, framför allt äldre.

Nog om det ämnet, eftersom det är väldigt mycket off-topic. Vidare diskussion tas t.ex. i en tråd om covid och smittspridning eller vaccin.

• Gilla
Eld och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det kan inte vara några problem att samla alla våra inköp i en databas som staten kan ta del av.
Men hur ska handlaren vet vem jag är då? Nu pratar jag alltså om kreditkortsköp i en vanlig livsmedelsbutik där man betalar på plats i en traditionell kassa?

Intet Intet skrev:
Till exempel den nyinsatta KRIS (Konsumtionsreglerinsmyndigheten).
Tror du verkligen själv på det du skriver eller driver du bara med oss?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nog om det ämnet, eftersom det är väldigt mycket off-topic. Vidare diskussion tas t.ex. i en tråd om covid och smittspridning eller vaccin.
Nej BirgitS. Det var ett exempel på ett samhällstillstånd, då jag tror att allmänheten skulle acceptera eller till och med applådera en lagändring som i ett normaltillständ aldrig skulle godtas av väljarna.
Det var alltså bara ett exempel för att illustrera hur fort allmänheten kan ändra åsikt.

Nu då?

BirgitS
Intet Intet skrev:
Nej BirgitS. Det var ett exempel på ett samhällstillstånd, då jag tror att allmänheten skulle acceptera eller till och med applådera en lagändring som i ett normaltillständ aldrig skulle godtas av väljarna.
Det var alltså bara ett exempel för att illustrera hur fort allmänheten kan ändra åsikt.

Nu då?
Jag har väldigt svårt att inse hur ett sånt övertalningsförsök skulle gå till.

Att många blev allvarligt sjuka och dog av covid var inte svårt att märka och då förstå att motåtgärder behövdes. Observera att vaccinering var helt frivillig och att många fler skulle ha opponerat sig om så inte hade varit fallet.

Men hur skulle det gå till att få folk att tycka att staten skulle ha rätt att veta allas exakta inköp?

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men hur ska handlaren vet vem jag är då? Nu pratar jag alltså om kreditkortsköp i en vanlig livsmedelsbutik där man betalar på plats i en traditionell kassa?
Kortbetalning genererar en transaktion mellan banken och handlaren. Så visst vet handlaren vem kreditkortsbetalaren är.

Nja, handlaren kan se namnet på kortet (om de ens tittar på det) men de erhåller inte personnummer, adress eller annat.

T Thomas_Blekinge skrev:
Så visst vet handlaren vem kreditkortsbetalaren är.
Nej kreditkortstransaktionen ger inte handlaren någon information om vem som har kreditkortet. Se kan handlaren ha det genom exempelvis medlemskap i en "kundklubb", eller av annan anledning, men själva kortköpet i en butik "avslöjar" inte köparen.

Vi kan väl låta de som enbart vill använda kontanter göra det.
Så kör vi andra på med andra betalningsalternativ.
Och barnen i kvarteret kan fortsätta sälja för klassen eller förening till mig.😃

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vi kan väl låta de som enbart vill använda kontanter göra det.
Så kör vi andra på med andra betalningsalternativ.
Och barnen i kvarteret kan fortsätta sälja för klassen eller förening till mig.😃
För du har väl kontanter till barnen så dom lär sig😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.