Z Zodde skrev:
Se där ja, då kom vi ikapp sanningen till slut.
2 dagar var standard, gällde alla banker, systemet var helt enkelt upplagt så.
Alltså INTE nåt specifikt för att nån bank ”ville behålla dina pengar ”
Som jag skrev tidigare finns det standard betalningar och snabb betalningar.
Det gällde för övrigt även mellan svenska banker så inget specifikt för utlandsbetalningar.
Snabb betalningar innebar något mer arbete så därför tog man betalt för tjänsten (eller gav den till premium-kunder)
Jag betalar alltid för Express betalning när jag flyttar pengar från Sverige till Tanzania.

Då är pengarna framme på några timmar, annars kan det ta några dagar.

Avgiften är (Danske Bank) 650 kr för Express eller 300 för "normal" om jag kommer ihåg rätt.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag betalar alltid för Express betalning när jag flyttar pengar från Sverige till Tanzania.

Då är pengarna framme på några timmar, annars kan det ta några dagar.

Avgiften är (Danske Bank) 650 kr för Express eller 300 för "normal" om jag kommer ihåg rätt.
Fast man skulle tro att i dagens digitaliserade värld så är det inte nån högre kostnad för banken att skicka express.
Tror prisskillnaden hänger kvar från att express förr krävde en manuell insats av banken mens standard inte gjord det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Se där ja, då kom vi ikapp sanningen till slut.
2 dagar var standard, gällde alla banker, systemet var helt enkelt upplagt så.
japp. Upplagt för att tjäna pengar på att jobba saktare än vad som var möjligt.
Z Zodde skrev:
Alltså INTE nåt specifikt för att nån bank ”ville behålla dina pengar ”
Jo. Exakt så, för att bankerna behöll pengarna.
Z Zodde skrev:
Som jag skrev tidigare finns det standard betalningar och snabb betalningar.
Nej. Det kostade lika mycket oberoende av om hon gick ifrån regeln att det skulle ta två dagar och istället skickade pengarna direkt. Samma kostnad i både fallen.
Z Zodde skrev:
Det gällde för övrigt även mellan svenska banker så inget specifikt för utlandsbetalningar.
Visst. Ränta på pengar mellan svenska banker var lika mycket värd som utlandsbetalningar.
Z Zodde skrev:
Snabb betalningar innebar något mer arbete så därför tog man betalt för tjänsten (eller gav den till premium-kunder)
Nej. Samma arbete i båda fallen. Kan jämföras med postens A och B-försändelser. Där A skickades direkt medand B lades på en hylla i väntan på att det skulle gå tre dagar för att sedan skickas på samma sätt som A.

Du har helt enkelt fel!
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Fast man skulle tro att i dagens digitaliserade värld så är det inte nån högre kostnad för banken att skicka express.
Tror prisskillnaden hänger kvar från att express förr krävde en manuell insats av banken mens standard inte gjord det.
Det är ju så att i mina transaktioner är minst tre banker inblandade, Danske (jag köper dollar för sek) sedan skickas dom till en mellanhand (som har mottagarbanken ( NMB) i sitt nätverk.
NMB i sin tur växlar till TZS.

Avgiften får alla parter att agera snabbt.

Avgiften är ju det samma oavsett belopp så man undviker ju små belopp, då lönar sig ATM uttag bättre.

Men, överföringar inom EU är väl avsevärt billigare?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P PTZic skrev:
Handlar väl inte om "usla banker", utan om att de följer EU:s penningtvättsdirektiv. De usla i det fallet är de som bryter mot reglerna. Kontanter är svarta marknadens och de kriminellas födkrok, och för att försvåra för dem vill man ha elektronisk spårbarhet på stora transaktioner istället för att det används kontanter. Att vi byter sedlar med jämna mellanrum och gör de gamla ogiltiga är inte för skojs skull, utan det är för att tvinga upp svarta och illegala pengar till ytan. Är något vi med rent samvete får tugga i oss för att bekämpa de som inte gör rätt för sig.
Att staten regelbundet ogiltigförklarar sedlar och sedan på godtyckliga grunder vägrar lösa in dem är inget vi behöver acceptera. Det har varit ett antal fall där efterlevande hittat betydande penningsummor i kontanter som sedan Riksbanken stulit med hänvisning till att de inte kunnat dokumentera sedlarnas ursprung. I det avseendet har Usa ett avsevärt starkare skydd för individens äganderätt och där är alla dollarsedlar ända tillbaka till inbördeskrigets dagar giltigt betalningsmedel.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
japp. Upplagt för att tjäna pengar på att jobba saktare än vad som var möjligt.

Jo. Exakt så, för att bankerna behöll pengarna.

Nej. Det kostade lika mycket oberoende av om hon gick ifrån regeln att det skulle ta två dagar och istället skickade pengarna direkt. Samma kostnad i både fallen.

Visst. Ränta på pengar mellan svenska banker var lika mycket värd som utlandsbetalningar.

Nej. Samma arbete i båda fallen. Kan jämföras med postens A och B-försändelser. Där A skickades direkt medand B lades på en hylla i väntan på att det skulle gå tre dagar för att sedan skickas på samma sätt som A.

Du har helt enkelt fel!
inom Sverige ringde man mottagande banken istället för att sända pengarna via clearingen
Utlandsbetalningar telexade man mottagande bank för snabb betalning

Manuella jobb i båda fallen för att det skulle gå snabbare

Standard betalning gick genom vanliga systemen som gjorde växlingen ( samma kurs hela dagen, bankens dåliga referenskurs)
Express så görs växlingen manuellt å då fick man kursen som gällde för stunden.

Var mycket tvister med detta kring devalveringen 1982 å frisläppandet av kronan 1992.

De som hade skickat express samma dag klarade sig, de som skickade standard torskade.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
det avseendet har Usa ett avsevärt starkare skydd för individens äganderätt och där är alla dollarsedlar ända tillbaka till inbördeskrigets dagar giltigt betalningsmedel.
Men dom bröt löftet (1933) som står på sedeln att den kan konverteras till guld "Redeemable in Gold on Demand at the United States Treasury" (övre vänstra hörnet på sedeln) och det var sanslöst mycket mer värt än att en dollar från 1800-talet är värd en dollar idag...vad var köp värdet av en dollar då mot nu?
IMG_20260503_200827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Men dom bröt löftet (1933) som står på sedeln att den kan konverteras till guld "redeemable in gold" (övre vänstra hörnet på sedeln) och det var sanslöst mycket mer värt än att en dollar från 1800-talet är värd en dollar idag...vad var köp värdet av en dollar då mot nu?
[bild]
Ja lagligheten i executive order 6102 kan ifrågasättas och kursen som betalades vid tvångsinlösen av guldet var 20,67 dollar trots att det verkliga värdet var 35$/oz. Å andra sidan är guld lätt att gömma och en orättfärdig lag moraliskt rätt att trotsa. Däremot gick väl silver certificates att lösa in mot silver ända fram till 1964.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Men dom bröt löftet (1933) som står på sedeln att den kan konverteras till guld "Redeemable in Gold on Demand at the United States Treasury" (övre vänstra hörnet på sedeln) och det var sanslöst mycket mer värt än att en dollar från 1800-talet är värd en dollar idag...vad var köp värdet av en dollar då mot nu?
[bild]
Känns ju inte speciellt relevant? Varenda valuta är ju hittepå idag.
 
D Dilato skrev:
Men dom bröt löftet (1933) som står på sedeln att den kan konverteras till guld "Redeemable in Gold on Demand at the United States Treasury" (övre vänstra hörnet på sedeln) och det var sanslöst mycket mer värt än att en dollar från 1800-talet är värd en dollar idag...vad var köp värdet av en dollar då mot nu?
[bild]

Sen kan man ju fråga sig hur världen sett ut om man behållit guldmyntfoten.

Själv tror jag ordentligt lägre tillväxt och lägre levnadsstandard.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Känns ju inte speciellt relevant? Varenda valuta är ju hittepå idag.
Om texten på ditt kontrakt (sedeln) med utgivaren (amerikanska staten) ensidigt kan brytas/ändras i efterhand av utgivaren utan konsekvens så var ju kontraktet värdelöst och du grundlurad.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
1971 (Nixon chocken) var väl då man slutade..+

Sen kan man ju fråga sig hur världen sett ut om man behållit guldmyntfoten.

Själv tror jag ordentligt lägre tillväxt och lägre levnadsstandard.
Säkert så, men att nullifiera ett åtagande man lovat i skrift kan väl inte motiveras med hur det eventuellt kunnat se ut i framtiden?
 
RoTe
D Dilato skrev:
Om texten på ditt kontrakt (sedeln) med utgivaren (amerikanska staten) ensidigt kan brytas/ändras i efterhand av utgivaren utan konsekvens så var ju kontraktet värdelöst och du grundlurad.
Jag är helt grundlurad av svenska riksbanken ja, oavsett vad det står på sedlarna så spelar roll...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag är helt grundlurad av svenska riksbanken ja, oavsett vad det står på sedlarna så spelar roll...
Svenska sedlar har väl aldrig lovat något?
 
RoTe
D Dilato skrev:
Svenska sedlar har väl aldrig lovat något?
Den säger ju vad den är värd?! Sen helt plötsligt är den värd noll och intet bara för att den svenska fittriksbanken tycker så.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.