Är det kontanter som det helst gäller hade jag beställt från https://valuta.loomis.se/
Det finns begränsningar, max 5000 sek per gång och max 50.000 sek per 120 dagar. Jag hade då gjort 10 beställningar samma dag a' 435 € (= 5000 sek per beställning med dagens kurs 11,4943) och bett fru/kompis beställa resterande 2.650 €.
 
S sjoelund skrev:
Revolut är väl en av de få banker vi har tillgång till som har stöd för SEPA Instant. Vad jag vet har de flesta tyska banker har stöd för det, annars skulle de behöva Revolut. De ska även kunna föra över pengar till personens kort på en halvtimme. 1500-2000 kr i avgifter.

Edit: kan notera att vissa svenska banker inte vill föra över pengar till Revolut eftersom man kan handla med kryptovalutor där. Till exempel fungerar inte mitt LF kort att flytta pengar dit.
Off topic men... Hade kontakt med i ett annat ärende. Då fick jag kommentaren

LF: "Ser att du för över mycket pengar till revolut, varför?"

Jag: "Kör gemensamt betalkort där hurså?"

LF: "Vi tillåter inte handel med kryptovalutor yadayada"

Jag: "Ursäkta men vad f*n har ni me vad jag gör med mina pengar??? Dvs sålänge det inte är olagligt"

LF: "Kan hända att vi begär ut kontoutdrag i framtiden"


Kan säga att jag byter bank ögonblickligen det sker... handlar inga krypto men bara grejen gör mig förbannad.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
HeyJon och 11 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Alla som hanterar kontanter kanske, men SEB skriver själva:

SEB:s kontor är kontantfria. Du hittar närmaste insättnings- och uttagsautomat på Bankomat.se
Har du en personlig bankman lär han kunna hjälpa dig.
Hur det funkar om du inte har det är jag ej uppdaterad på.
 
P PTZic skrev:
Handlar väl inte om "usla banker", utan om att de följer EU:s penningtvättsdirektiv. De usla i det fallet är de som bryter mot reglerna. Kontanter är svarta marknadens och de kriminellas födkrok, och för att försvåra för dem vill man ha elektronisk spårbarhet på stora transaktioner istället för att det används kontanter. Att vi byter sedlar med jämna mellanrum och gör de gamla ogiltiga är inte för skojs skull, utan det är för att tvinga upp svarta och illegala pengar till ytan. Är något vi med rent samvete får tugga i oss för att bekämpa de som inte gör rätt för sig.
Här har vi tydligen en som genomgått indoktrinering med fullgott betyg!
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu har jag jobbat på bank hela mitt liv å vet att det sprids en mängd myter bland folk som har noll koll.

Hade det rört sig om miljoner som en kund ville flytta till annan bank kan det gott tänkas att den personlige bankmannen försökte sälja in bättre villkor/egna produkter för att få kunden att stanna.

Men att tro att en bank medvetet för ett skitbelopp skulle försvåra och få en missnöjd kund på köpet är direkt infantilt.
Det är inte så man driver business.
Du har också gått igenom indoktrinering med fullgott betyg!
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Du har också gått igenom indoktrinering med fullgott betyg!
Alltid kul å bli försökt uppläxad av nån som öht inte vet hur det funkar…
Skulle landets alla bankanställda vara ”indoktrinerade”..??🤣🤣🤣

Men noterar samtidigt att ditt bidrag till sakdiskussionen var lika med noll…
 
  • Gilla
  • Haha
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Revolut är väl en av de få banker vi har tillgång till som har stöd för SEPA Instant. Vad jag vet har de flesta tyska banker har stöd för det, annars skulle de behöva Revolut. De ska även kunna föra över pengar till personens kort på en halvtimme. 1500-2000 kr i avgifter.

Edit: kan notera att vissa svenska banker inte vill föra över pengar till Revolut eftersom man kan handla med kryptovalutor där. Till exempel fungerar inte mitt LF kort att flytta pengar dit.
Går bra om du kör LF och har kortet inlagt i Google Pay och använder det som metod i Revolut. Gör det regelbundet 👌
 
Jag har Revolut och för man över € till en spansk bank går det ögonblickligen. Borde vara samma till tysk bank.

/Höghus
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Paypal
Fördålig kurs. Små saker ok. Men köpt jänke bilar från US ca 250000kr och med Paypal ca 1kr dyrare per dollar blir gör mycket.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
W Windsor59 skrev:
Fördålig kurs. Små saker ok. Men köpt jänke bilar från US ca 250000kr och med Paypal ca 1kr dyrare per dollar blir gör mycket.
Går det inte an att låta din egen bank göra växlingen istället för Paypal?

Typ som när man är utomlands, betalar med kort å får frågan om betala i SEK lr lokal valuta…
Välj ALLTID lokal valuta p låt din bank/kortsällskap göra växlingen. Då klarar du dig med 1-2% påslag
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P PTZic skrev:
Handlar väl inte om "usla banker", utan om att de följer EU:s penningtvättsdirektiv. De usla i det fallet är de som bryter mot reglerna. Kontanter är svarta marknadens och de kriminellas födkrok, och för att försvåra för dem vill man ha elektronisk spårbarhet på stora transaktioner istället för att det används kontanter. Att vi byter sedlar med jämna mellanrum och gör de gamla ogiltiga är inte för skojs skull, utan det är för att tvinga upp svarta och illegala pengar till ytan. Är något vi med rent samvete får tugga i oss för att bekämpa de som inte gör rätt för sig.
Så du menar att TS som vill köpa en bil i Tyskland eller den som ville köpa en gammal Amazon (med lister av krom) är kriminell och tvättar pengar?
Mina pengar är MINA pengar eller borde vara det!
Kontanter skall inte vara ett förbjudet betalningsmedel i Sverige för lagen har inte ändrats gällande det och alla som inte accepterar kontanter bryter mor denna lag som fortfarande existerar i Sverige.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu har jag jobbat på bank hela mitt liv å vet att det sprids en mängd myter bland folk som har noll koll.


Men att tro att en bank medvetet för ett skitbelopp skulle försvåra och få en missnöjd kund på köpet är direkt infantilt.
Det är inte så man driver business.
Nu har jag snackat med morsan igen.
Jag hade fel. De höll inte pengarna I en vecka. Det var istället två dagar. Vilket gällde alla banker världen över, de hade med att göra. Förutom Schweiziska banker, de tog tre dagar på sig!
Bankens största kunder slapp undan med ett dygn, trots att hon kunde fört över pengarna direkt blev hon tillsagd att låta pappershögen med beställningar vänta i två dagar för att banken skulle tjäna på andras pengar. Hon förundrades över att kunderna accepterade det bedrägeriet.
Det hade alltså inte alls att göra med att tekniken tog längre tid då, utan på ren girighet. Dessa "skitbelopp" som du kallar de, blev tillsammans mycket stora belopp som hela tiden fanns konfiskerad av banken.

Vid ett tillfälle hade chefen för en av storkunderna bråttom. Han skulle betala för en häst han köpt i USA, på momangen, för flyget stod startklart med häst och allt men pengarna kom inte fram. Då ringde morsan några telefonsamtal och vips så satt pengarna på säljarens konto.

Intet Intet skrev:
Morsan jobbade på bank i hela sitt liv också. Senare delen satt hon på "utlandsbetalningar". Där var det kutym att hålla på pengarna I en vecka innan de överfördes. Ibland ringde desperata föräldrar till rånade barn runt om i världen och se då gick det att föra över kulorna i ett nafs. Det är tydligen så man bedriver business.
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
A Artemisia skrev:
alla som inte accepterar kontanter bryter mor denna lag som fortfarande existerar i Sverige.
Vilken lag syftar du på?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Går det inte an att låta din egen bank göra växlingen istället för Paypal?

Typ som när man är utomlands, betalar med kort å får frågan om betala i SEK lr lokal valuta…
Välj ALLTID lokal valuta p låt din bank/kortsällskap göra växlingen. Då klarar du dig med 1-2% påslag
Jodå, man kan välja att låta kortföretaget sköta valutaväxlingen, man får då exempelvis Visa eller Mastercards växelkurs men det kräver att man manuellt byter, men man tjänar mycket på det.

Dom är ju luriga och har som förval sin egen usla växelkurs.
 
Intet Intet skrev:
Nu har jag snackat med morsan igen.
Jag hade fel. De höll inte pengarna I en vecka. Det var istället två dagar. Vilket gällde alla banker världen över, de hade med att göra. Förutom Schweiziska banker, de tog tre dagar på sig!
Bankens största kunder slapp undan med ett dygn, trots att hon kunde fört över pengarna direkt blev hon tillsagd att låta pappershögen med beställningar vänta i två dagar för att banken skulle tjäna på andras pengar. Hon förundrades över att kunderna accepterade det bedrägeriet.
Det hade alltså inte alls att göra med att tekniken tog längre tid då, utan på ren girighet. Dessa "skitbelopp" som du kallar de, blev tillsammans mycket stora belopp som hela tiden fanns konfiskerad av banken.

Vid ett tillfälle hade chefen för en av storkunderna bråttom. Han skulle betala för en häst han köpt i USA, på momangen, för flyget stod startklart med häst och allt men pengarna kom inte fram. Då ringde morsan några telefonsamtal och vips så satt pengarna på säljarens konto.
Se där ja, då kom vi ikapp sanningen till slut.
2 dagar var standard, gällde alla banker, systemet var helt enkelt upplagt så.
Alltså INTE nåt specifikt för att nån bank ”ville behålla dina pengar ”
Som jag skrev tidigare finns det standard betalningar och snabb betalningar.
Det gällde för övrigt även mellan svenska banker så inget specifikt för utlandsbetalningar.
Snabb betalningar innebar något mer arbete så därför tog man betalt för tjänsten (eller gav den till premium-kunder)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.