L lbgu skrev:
Givetvis är de godkända, men de kräver att partnerna är kunder hos t.ex. en bank. Med kontanter finns inga sådana krav.
De få som inte har något bankkonto har större problem...

• Gilla
Renovatorus
  • Laddar…
A AndersS skrev:
På vilket sätt minskar det diskussionsproblemet.
Det finns antagligen de som helt enkelt inte vill ha ett bankkonto.

Intet Intet skrev:
På vilket sätt minskar det diskussionsproblemet.
Det finns antagligen de som helt enkelt inte vill ha ett bankkonto.
T.ex. att man letar efter ytterligheterna som är så få att det inte påverkar.
Har man själv valt att inte ha något konto, dvs bankkontakt får då finna lösning på det själv. Sådana beslut tar man inte utan en konsekvensanalys.
En statistisk siffra säger att 8,7 miljoner i Sverige har MobiltBankID.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Då är kanske kontanter bäst för dig ändå, ditt 5åriga fiktiva jag åtminstone. Men det finns inga horder av 5åringar som vet hur en sedel ser ut längre, det är bara i din romantiska barndomsdröm det finns kvar.
Menar du på allvar att alla 5-åringar handlar smågodis med elektroniska betalmedel. Jag har svårt att tro det. Eller är det för att curlingen gått så långt att ingen släpper iväg en 5-åring till kiosken.

L lbgu skrev:
När jag var 5 år kunde jag gå till kiosken och köpa ett tuggummi.
Det största problemet idag är nog att nästan alla kiosker har försvunnit. Samhället förändras och man får själv välja om man vill försöka hänga med eller bli ifrånkörd. 😉

• Gilla
Renovatorus och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Så bara för att man har andra stora problem så ska man inte kunna handla i en vanlig butik. Med samma resonemang kan du säga att någon som sitter i rullstol har större problem än att inte få handla i en viss butik.

Sen är det väl ca. 10% som inte har tillgång till Swish, det är en ganska stor grupp att utestänga ifall man enbart godtar Swishbetalning..

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det största problemet idag är nog att nästan alla kiosker har försvunnit. Samhället förändras och man får själv välja om man vill försöka hänga med eller bli ifrånkörd. 😉
Häng inte upp dig på ordet kiosk. Det duger lika bra med vilken ICA-butik som helst. Dessa har garanterat mycket större godisutbud än de kiosker som var vanliga förr.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
J
L lbgu skrev:
Menar du på allvar att alla 5-åringar handlar smågodis med elektroniska betalmedel. Jag har svårt att tro det. Eller är det för att curlingen gått så långt att ingen släpper iväg en 5-åring till kiosken.
Troligen det senare. Men när du har en unge på 10 så är det ju väldigt smidigt med ett armband. Kidsen bryr sig inte vad de betalar med, bara godiset (troligen en Nocco) kommer in

J Jocke Best skrev:
Troligen det senare
Föräldrar som låser in sina barn är egentligen rätt sjukt. Man får lite Fritzlvibbar.

L lbgu skrev:
Så bara för att man har andra stora problem så ska man inte kunna handla i en vanlig butik. Med samma resonemang kan du säga att någon som sitter i rullstol har större problem än att inte få handla i en viss butik.

Sen är det väl ca. 10% som inte har tillgång till Swish, det är en ganska stor grupp att utestänga ifall man enbart godtar Swishbetalning..
Nästan alla som accepterar swish tar även betal/kreditkort.
Men visst barnen som säljer för klassen eller förening i kvarteret tar bara swish.😉
Fortsätt leta ytterligheter...
Undvik gärna dåliga ej relevanta exempel.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Har man en sådan verksamhet lönar det sig att också kunna ta betalt i Euro och då ha växel i den valutan.
Jag lyckades lägga till en kall dricka till beställningen i midsommras, personen som skulle ta betalt för fikat kunde tydligen inte fatta att jag kunde tänka mej fikat även utan att få växel tillbaka på min hundralapp.

På en camping tycker jag det är konstigt att inte acceptera kort och kontanter( kanske även Euro?) uppenbarligen var där fler än mig som inte hade mobilen med eller var turister utan swish möjlighet och en svensk hundring eller en 10€ borde kunnat funka ungefär lika bra för att ta betalt för fikat.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
90% av alla föräldrar sparar åt sina barn.
I barnets eget namn/ på konto i barnets namn?

F fribygg skrev:
I barnets eget namn/ på konto i barnets namn?
Vi har tillhört de som gjort det.

Utan kontanter, spärrat kort och avstängt BankID...

IMG_20260807_172030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260807_172103.jpg
Skapa konto

IMG_20260807_172148.jpg
Skapa konto

IMG_20260807_172214.jpg
Skapa konto

IMG_20260807_172254.jpg
Skapa konto

• Ledsen
Frerider
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Utan kontanter, spärrat kort och avstängt BankID...

[bild]
[bild]

[bild]
[bild]
[bild]
Japp, extrem ytterlighet som allltid kommer att finnas, tyvärr.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.