26 176 läst ·
682 svar
26k läst
682 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 052 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 052 inlägg
Pengar finns, frågan är vad du har att sälja.Frerider skrev:
Om du har en bil som brukar säljas för omkring 250' kronor, accepterar du då betalning i enkronor? Vi talar om 900 kg enkronor...
Om du har en fastighet till salu för 5 miljoner så går det också bra att betala med enkronor antar jag? 18 ton enkronor känns väl fint? Rånrisken borde vara betydligt lägre om du får betalt i enkronor än i 500-lappar så där blir det också ta för dig. 😉
Argumentet blir löjligt. ALLA har väl ett bankkonto?L lbgu skrev:
Vart skulle en affärsidkare med nån form av cashflow göra av sina pengar menar du?
Argumentet är 100% bara för att vara
kärring 👎🏼
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 052 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 052 inlägg
Jag utestänger även folk som vill betala med Euro, Rubel, US dollar etc. Kan vi inte komma överens om ett pris och ett betalmedel så blir det ingen affär.L lbgu skrev:Vad har det för betydelse vilken bank det handlar om. Grejen är att när du kräver att din motpart sak använda t.ex. kort så kräver du att personen ska vara kund i en bank. Egentligen ett ganska fräckt krav. Det är det som är felet med att inte godkänna kontanter. Man utestänger folk som av olika skäl inte vill vara kund hos vissa företag.
Ok, Ja ska man ha ett bankkort så behöver man vara kund i en bank. När du kommer med en halv miljon i kontanter för att köpa en bil så ställer du ett krav på bilhandlaren att den ska ha ett avtal med banken om att kunna sätta in sådana belopp, vilket såklart kostar bilhandlaren pengar. Ganska fräckt krav?L lbgu skrev:
Det är skillnad på att diskriminera en kund på något den är och inte kan ändra, jämfört med med att denne inte vill bli kund i någon bank.L lbgu skrev:Samtidigt finns en massa lagar som tvingar affärer/restauranger att ha viss tillgänglighet. Skulle du t.ex. vägra sälja saker till någon för att den var kortväxt eller ful skulle det inte vara ok. Givetvis borde det inte vara ok att vägra kunder som betalar med det enda betalningsmedel som kan användas av alla.
Har alla barn bankkonton? När jag var 5 år kunde jag gå till kiosken och köpa ett tuggummi. Idag skulle jag antagligen inte kunna göra det ifall kiosken vägrade kontanter.Z Zodde skrev:
Sen finns det garanterat vuxna som av olika anledning inte har bankkonto, eller åtminstone ett bankkonto som det är kopplat något kort som kan användas för betalning.
Samma sak med mobiler som kan användas för betalning. Såg någon siffra på 10% av befolkningen som inte har det. Många äldre. Blir lite dumt när man kräver Swishbetalning.
Du kör verkligen skruvade exempel. Givetvis skulle man ha en gräns på belopp där man måste acceptera kontanter. Men du tolkar det som att jag kräver att man ska kunna köpa en bil för 500 000 med enkronor.Fairlane skrev:
Ok, Ja ska man ha ett bankkort så behöver man vara kund i en bank. När du kommer med en halv miljon i kontanter för att köpa en bil så ställer du ett krav på bilhandlaren att den ska ha ett avtal med banken om att kunna sätta in sådana belopp, vilket såklart kostar bilhandlaren pengar. Ganska fräckt krav?
Kunden kan kanske inte bli kund i någon bank, åtminstone inte med möjlighet att använda betaltjänster. Kan finnas orsaker som skulder m.m. Så en sådan kund utestänger du även om kunden vill ha ett betalkort. Ska du svara 'Tänkte inte på det' nu?Fairlane skrev:
Klicka här för att svara