J Jocke Best skrev:
Jodå:
Bara för att det finns så innebär det inte att alla barn har tillgång till det. Eller tror du att alla 5-åringar får elektroniska betallösningar av sina föräldrar. Som 5-åring är det kanske heller inte önskvärt att föräldrarna kan se allt vad man gör. Jag skulle inte gillat att mina föräldrar hade stenkoll på allt jag gjorde. Lite privatliv vill man ändå ha.

L lbgu skrev:
Bara för att det finns så innebär det inte att alla barn har tillgång till det. Eller tror du att alla 5-åringar får elektroniska betallösningar av sina föräldrar. Som 5-åring är det kanske heller inte önskvärt att föräldrarna kan se allt vad man gör. Jag skulle inte gillat att mina föräldrar hade stenkoll på allt jag gjorde. Lite privatliv vill man ändå ha.
Som femåring har du inget ekonomiskt privatliv eftersom föräldrarna är ansvariga för allt du gör.

L lbgu skrev:
Har alla barn bankkonton? När jag var 5 år kunde jag gå till kiosken och köpa ett tuggummi. Idag skulle jag antagligen inte kunna göra det ifall kiosken vägrade kontanter.
Praktiskt taget alla barn har bankkonton. De får ofta pengar av släktingar från tidig ålder så därför öppnar föräldrarna konto åt dem. 90% av alla föräldrar sparar åt sina barn. Det finns ingen minimiålder för Swish men det är givetvis föräldrarna som bestämmer när de får börja använda det och med vilka beloppsgränser.

H heimlaga skrev:
Det man inte vill sälja för utbudspris skall man inte överhuvudtaget bjuda ut till salu.

Menar du på allvar att jag som finlandssvensk skall bry mig om alla finska rasister som "inte säljer åt finlandssvenskar". Där är principen den samma. Tar de inte emot mina pengar med hänvisning till min etniska tillhörighet är varan gratis.
I själ och hjärta är vi överens (som vanligt 😀) heimlaga. Men är affärsinnehavaren så oklok att denne inte vill ha dina pengar, så får du helt enkelt gå därifrån UTAN varorna. Annars är du en simpel tjuv och så har du själv spätt på fördomarna om finnlandssvenskarna, vilka de nu är? Knivslagsmål i bastun och fylleri, kanske?

Tyvärr är det fullt lagligt för de flesta näringsidkare att vara kontantlösa.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Som femåring har du inget ekonomiskt privatliv eftersom föräldrarna är ansvariga för allt du gör.
Jag var väl ovanligt lyckligt lottad då eftersom jag kunde göra vad jag ville med de pengar jag hade. Låter ganska hemskt att en femåring inte skulle få gå till kiosken och köpa ett tuggummi utan föräldrarnas tillstånd. Skrämmande att curling har blivit normen.

Såg en undersökning om hur mycket yta småbarn hade fri tillgång till förr och nu. Gick väl från flera kvadratkilometer på 70-talet till ca. en villatomt nu.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag var väl ovanligt lyckligt lottad då eftersom jag kunde göra vad jag ville med de pengar jag hade. Låter ganska hemskt att en femåring inte skulle få gå till kiosken och köpa ett tuggummi utan föräldrarnas tillstånd. Skrämmande att curling har blivit normen.

Såg en undersökning om hur mycket yta småbarn hade fri tillgång till förr och nu. Gick väl från flera kvadratkilometer på 70-talet till ca. en villatomt nu.
Helt rätt svenskarna har blivit en flock får😉😂

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Praktiskt taget alla barn har bankkonton. De får ofta pengar av släktingar från tidig ålder så därför öppnar föräldrarna konto åt dem. 90% av alla föräldrar sparar åt sina barn. Det finns ingen minimiålder för Swish men det är givetvis föräldrarna som bestämmer när de får börja använda det och med vilka beloppsgränser.
Men det är nog rätt ovanligt att femåringar själva fritt kan disponera dessa konton. Så för ungen just då är inte dessa konton något som påverkar köpkraften. Ofta är de väl tänkta till en grundplåt vid flytt hemifrån.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:

Det lär väl bero var kiosken är belägen, vi hade ca 1km dit. Inte ens på 70-talet fick jag gå dit själv som 5-åring och vad jag minns hade vi knappt några regler alls i huset. Däremot gick det ju bra om min då 9-åriga storasyster följde med. Hade den varit precis bredvid hemmet hade det nog gått bra utan sällskap.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Njae, det är alltid kö vid de bankomater som har resevaluta, (orange skylt), de som köar ska alltså lämna landet och besöka mindre moderna länder.
Här är en kö till. Om än mindre. Men båda bankomaterna är upptagna.

20260806_134007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Intet Intet skrev:

[bild]
Har dom rånat dig😉😂

S
L lbgu skrev:

Våra barn har fått "jobba" och hantera sina pengar själva sedan de var fem år. Självklart tillsammans med informationen som behövs för att hantera dessa ansvarsfullt. Det har varit mycket funderande och diskussioner vid vissa köp. De är idag duktigare, försiktigare och mer insatta i pengars värde och funktion än många vuxna i vår omgivning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Har dom rånat dig😉😂
Japp. De är nu i full färd med att sätta in rånbytet till deras konton😀

• Haha
Frerider
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Japp. De är nu i full färd med att sätta in rånbytet till deras konton😀
Så generöst av dig att digitalisera ögonblicket😂

• Haha
Intet
  • Laddar…
J
L lbgu skrev:
Då är kanske kontanter bäst för dig ändå, ditt 5åriga fiktiva jag åtminstone. Men det finns inga horder av 5åringar som vet hur en sedel ser ut längre, det är bara i din romantiska barndomsdröm det finns kvar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
Intet Intet skrev:

[bild]
Yes, du ser

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.