27 588 läst ·
754 svar
28k läst
754 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Är nog inte så extremt. Har för mig att ca 3% av den vuxna befolkningen lever i digitalt utanförskap och ytterligare 3-4% tillhör dom som sällan använder internet så 6-7% av den vuxna befolkningen har mer eller mindre problem.A AndersS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 070 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 070 inlägg
Nej det betyder inte i klartext att jag anser att det är fel att folk som bor utanför Sveriges gränser köper något överhuvudtaget.H heimlaga skrev:
Det är en så grov feltolkning så jag undrar hur du ens kan göra den.
Du får köpa massor med saker i Sverige. Det finns mängder med affärer som tar kontanter och det finns mängder med affärer som tar kort. Det är snarare så att det är väldigt få affärer som endast godtar Swish. Däremot anser jag att det är fel att stjäla saker, vilket var vad du hotade att göra. Hade det varit min butik så hade jag polisanmält stöld om du gått ut med varor utan att betala för de på ett sätt som jag godtar,
Ja, svenska kronor är ett lagligt betalningsmedel, liksom Swish, kort, banköverföring etc. Det är inte samma sak som att samtliga försäljare måste acceptera samtliga betalningsmedel. Det är upp till köpare och säljare att enas om både pris och betalningsmedel, kan man inte det så blir det inte gratis, det blir ingen affär.H heimlaga skrev:
Ska affären ordna det?H heimlaga skrev:
Vill du verkligen det? Du är fel ute när du tror att de nekar dig pga din bostadsort, de nekar ditt betalningsmedel, och det har de rätt att göra. Du har däremot inte rätt att ta sakerna, så du blir då en snattare.H heimlaga skrev:
Säljer du någonsin något?H heimlaga skrev:
Accepterar du då alla lagliga betalningsmedel? Kan jag köpa något av dig och betala med American Express? Annars ska du inte lägga ut det till salu?
Jag vet inte hur lagstiftningen ser ut i Finland, men i Sverige är det förbjudet att diskriminera på "kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning samt ålder". Ser du något om betalningsmedel där?H heimlaga skrev:
Heimlaga är ju en förtryckt finlandssvensk i sitt eget hemland då, visst ..Fairlane skrev:
H heimlaga skrev:
Skulle jag låta mig trampas på sådär skulle det inte gå att leva här i Finland.Fairlane skrev:
Nej det betyder inte i klartext att jag anser att det är fel att folk som bor utanför Sveriges gränser köper något överhuvudtaget.
Det är en så grov feltolkning så jag undrar hur du ens kan göra den.
Du får köpa massor med saker i Sverige. Det finns mängder med affärer som tar kontanter och det finns mängder med affärer som tar kort. Det är snarare så att det är väldigt få affärer som endast godtar Swish. Däremot anser jag att det är fel att stjäla saker, vilket var vad du hotade att göra. Hade det varit min butik så hade jag polisanmält stöld om du gått ut med varor utan att betala för de på ett sätt som jag godtar,
Ja, svenska kronor är ett lagligt betalningsmedel, liksom Swish, kort, banköverföring etc. Det är inte samma sak som att samtliga försäljare måste acceptera samtliga betalningsmedel. Det är upp till köpare och säljare att enas om både pris och betalningsmedel, kan man inte det så blir det inte gratis, det blir ingen affär.
Ska affären ordna det?
Vill du verkligen det? Du är fel ute när du tror att de nekar dig pga din bostadsort, de nekar ditt betalningsmedel, och det har de rätt att göra. Du har däremot inte rätt att ta sakerna, så du blir då en snattare.
Säljer du någonsin något?
Accepterar du då alla lagliga betalningsmedel? Kan jag köpa något av dig och betala med American Express? Annars ska du inte lägga ut det till salu?
Jag vet inte hur lagstiftningen ser ut i Finland, men i Sverige är det förbjudet att diskriminera på "kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning samt ålder". Ser du något om betalningsmedel där?
Jag vill också påpeka att jag aldrig har blivit polisanmäld för att ha lagt kontanter på disken i Sverige. Jag tror att polisen skulle lägga ned en sådan anmälan direkt. I synnerhet efter att säljaren har förklarat att han inte godtar den redan gjorda betalningen.
Enligt din lagtolkning skulle det alltså vara lagligt att diskriminera alla stockholmare. Tredubbelt pris på alla inköp om du bor inom riktnummerområde 08......... intressant. Och bara för att det är lagligt tycker du att man skall göra det.
Nu råkar det händelsevis vara så att det inte alltid är så enkelt att bara gå till nästa handlare och köpa samma vara där. Till exempel när nästa handlare som eventuellt kan ha varan i lager är i Danmark eller Tyskland eller England. Har du någon sorts specialförmån som betalar den sortens resor åt dig?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 070 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 070 inlägg
Tack, då är vi tvåL lbgu skrev:
Det är inte alls givet på något sätt. Det är givet för dig och ett antal ytterligare, men det är subjektivt, liksom vilket belopp det skulle vara.L lbgu skrev:
Hade du istället skrivit "Givetvis skulle man kunna tänka sig att ha en gräns på belopp där man måste acceptera kontanter" så hade det varit korrekt, och jag håller med isåfall. Jag föreslår att gränsen sätts till 0 kronor, utom till de organisationer som hanteras av lagkrav.
Du får öva på din läsförståelse om du tror att följande meningar betyder samma sak:L lbgu skrev:
- Ibgu kräver att man ska kunna köpa en bil för 500000 kr med enkronor
- Om man kräver att få köpa en bil kontant för 500000 kr så innebär det att man ställer ett krav på bilhandlaren.
Nej, jag skulle vilja veta om du har tänkt på i vilka situationer en bank kan neka någon att bli kund med betalningsmöjligheter.L lbgu skrev:
Skulder? Nja den stora massan har rätt stora skulder faktiskt. Det är faktiskt inte tillåtet att neka en person att bli kund med betalkonto med motiveringen att det finns skulder hos kronofogden eller liknande
En person bosatt inom EES har lagstadgad rätt att bli kund och få ett betalkonto med grundläggande funktioner, men det finns undantag:
- Om man inte kan styrka sin identitet
- Om det finns misstanke om penningtvätt eller terrorism
- Personen tidigare har misskött sig mot den aktuella banken
Så det kanske är du som ska komma med ett "tänkte inte på det"?
Tänkte kanske inte på att det man skriver ska ha någon rimlig koppling till verkligheten, inte något man fantiserat ihop själv?
Det är dock helt tänkbart att man inte kan få ett kontokort och då får man helt enkelt handla i de butiker som tar emot kontanter, exempelvis ICA butiken som femåringen skulle köpa godis i...
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 425 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 070 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 070 inlägg
Oklart vad du menar.H heimlaga skrev:
Du har inte genomfört någon godkänd betalning bara för att du själv tycker det. Jag tror iofs också att en anmälan skulle läggas ner, men säker är jag inte. Skulle den läggas ner skulle det vara för att massor med anmälningar läggs ner, inte för att du har agerat korrekt.H heimlaga skrev:
Min lagtolkning? Jag syftade på diskrimineringslagstiftningen. Du kan läsa den själv istället om du vill: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/diskrimineringslag-2008567_sfs-2008-567/H heimlaga skrev:
1 § Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
Jag ser inget om rätten att betala med kontanter där.
Var har jag skrivit det? Jag anser att det kan vara rätt (och det är garanterat lagligt) att neka kontantbetalning i vissa situationer.H heimlaga skrev:
Undvik gärna att tillskriva mig åsikter jag inte har.
Då får man avstå, svårare än så är det inte.H heimlaga skrev:Nu råkar det händelsevis vara så att det inte alltid är så enkelt att bara gå till nästa handlare och köpa samma vara där. Till exempel när nästa handlare som eventuellt kan ha varan i lager är i Danmark eller Tyskland eller England. Har du någon sorts specialförmån som betalar den sortens resor åt dig?
Om ni själva sparar till barnen, undvik att göra det i barnets namn. Sparandet är så långsiktigt att man kanske vill byta bank, sparandeform eller varför inte flytta till annat nordisk land. Framförallt om barnet då är litet finns en hyfsad risk att banken i praktiken låser in pengarna hos dom med hänvisning till barnets bästa.
Vi har alltid tagit emot presentpengar "till sparkontot" på fondkonton vi disponerar. Har räddat en hel del från storbankernas avgiftsmaskineri. Släktingar som sparar mer långsiktigt till barnbarn sköter det på eget konto och betalar sen ut när barnen börjar bli myndiga.
Vi har alltid tagit emot presentpengar "till sparkontot" på fondkonton vi disponerar. Har räddat en hel del från storbankernas avgiftsmaskineri. Släktingar som sparar mer långsiktigt till barnbarn sköter det på eget konto och betalar sen ut när barnen börjar bli myndiga.
Men 97% har "accepterat" och har någon form av konton, även om man är sällananvändare finns möjligheten.Frerider skrev:
Och det har gått på 30 år vilket historiskt är "extremt" snabbt för en sådan samhällsförändring.
Att nu välja bort får konsekvenser, men der kan vi aldrig komma ifrån i en värld som ständigt förändras.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 440 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 440 inlägg
Ungefär 1,5 % av befolkningen (150 000) är diagnosticerade med någon sorts demens. Så bara där har du hälften av de 3 % som inte klarar av internet, eller för den delen att hantera en större mängd kontanter heller. Till det kommer en del med större intellektuella funktionsnedsättningar som av den anledningen inte kan använda internet eller hantera en större mängd kontanter. Det finns mer än 100 000 vuxna som har en god man eller en förvaltare. Då är du uppe i ungefär de 3 % med digitalt utanförskap.Frerider skrev:
Men att inte använda internet betyder ju inte att man inte kan betala med kort. Vet ju en som gick bort vid 93 års ålder, aldrig använt internet, men betalade med kort när det behövdes.
Googla på det det är inte dom sjuka som anses leva i digitalt utanförskap utan dom äldre, utrikesfödda är i majoritet..BirgitS skrev:
Ungefär 1,5 % av befolkningen (150 000) är diagnosticerade med någon sorts demens. Så bara där har du hälften av de 3 % som inte klarar av internet, eller för den delen att hantera en större mängd kontanter heller. Till det kommer en del med större intellektuella funktionsnedsättningar som av den anledningen inte kan använda internet eller hantera en större mängd kontanter. Det finns mer än 100 000 vuxna som har en god man eller en förvaltare. Då är du uppe i ungefär de 3 % med digitalt utanförskap.
Men att inte använda internet betyder ju inte att man inte kan betala med kort. Vet ju en som gick bort vid 93 års ålder, aldrig använt internet, men betalade med kort när det behövdes.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 440 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 440 inlägg
Det är i huvudsak äldre som är dementa. Om det är 3 % som lever i digitalt utanförskap, som du skrev, så är ungefär hälften av dem dementa.Frerider skrev:
Om man aldrig hade behov av att använda datorer i arbetslivet så är det svårt att börja med datorer/smarta mobiler när man har fyllt 80 (och numera är över 90). Men antalet i den gruppen blir ju färre för varje år.
Det är svårt med datorer/mobiler även när man har mindre kognitiva problem (vanligt åldersproblem) och det är ju en grupp som är mycket större än de som har en demensdiagnos. Det är nog rätt omöjligt att göra något åt det också, tyvärr.
https://www.fagersta-posten.se/opinion/debatt/digitalt-utanforskap-ett-allvarligt-samhallsproblem/
https://svenskarnaochinternet.se/utvalt/digital-inkludering-utsatta-omraden/
Inga drastiska skillnader mellan utsatta områden och resten av Sverige som kommer fram där, tycker jag.
Medlem
· Uppland
· 2 588 inlägg