Fairlane
A AndersS skrev:
en sedel med Selma Lagerlöf?
Den sedeln, en 20:a är inte giltig den över 10 år. 😉

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Den sedeln, en 20:a är inte giltig den över 10 år. 😉
Se där du briljerar jämfört med dina andra veteraner😉

Fairlane Fairlane skrev:
Det finns andra i tråden som gör det.
Antar att du syftade på mig. Däremot gissade du lite fel. Swish använder jag ej, har aldrig sett fördelen med att använda det då det tar längre tid att ta upp telefonen, starta en app och mata in en massa siffror än att bara använda kortet eller betala kontant.
Däremot använder jag kort oftare än kontanter, så där hade du lite fel. Men jag kan förstå att du gissade som du gjorde.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, ganska tydligt vad som föredras faktiskt
Ska diagrammet tolkas som att kreditkort går in under rubriken "Debetkort" tro? Det enda rimliga tycker jag men samtidigt en väldigt märklig benämning på gruppen då kreditkort och debetkort på sitt sätt är varandras motsatser.

L lbgu skrev:
tar längre tid att ta upp telefonen, starta en app och mata in en massa siffror än att bara använda kortet eller betala kontant.
En vanesak, då jag aldrig har med någon plånbok bara mobil och använder fingeravtryck istället för "siffror".
Svep uppåt på skärmen så öppnas digital plånbok, svep i sidled vilket kort som ska användas och lägg på fingret, betala när den i kassan är klar. görs medan den i kassan håller på att hantera varorna för då står man ändå och väntar.😉
Såvida man inte använder "självbetalning/scanning.
Sedan kanske inte din mobil har fingertrycksfunktion, då blir det siffror, eller ingen ansiktsigenkänning.
Och du har ingen spärr på ditt kort utan kan betala utan ange någon kod på terminalen, jo jag vet att man för mindre belopp kan hoppa över kod om det är inställt.
Men oberoende av metod så väljer man ju den som känns bra och fungerar.👍

Redigerat:
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Vi handlar frekvent i några gårdsbutiker och även de har nu stora pekskärmar och scanning när de är obemannade. Minns jag rätt är det bara swish/kort som gäller när det är obemannat.

J
Jag kör nästan uteslutande Tapster nu, så egentligen skippar jag till och med korten. De finns som ringar eller armband som man knyter till sitt bankkort. Funkar utomlands också. Rätt skönt att kunna betala en dricka eller öl på semestern utan att behöva ta upp sin plånbok eller mobil.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Ska kravet på att kunna identifiera sig och visa sina behörigheter kommer att ligga och ligger idag på föraren och det enda som uppfyller detta till 100% är ett fysiskt kort så det ligger förmodligen inte i närtid med digitalt..
Det pågår arbete på EU nivå. Första versionen av EUDI-wallet kommer nog 2028. Där kommer du bland annat kunna ha ett digitalt förarbevis. Därifrån toma att det är vanligt förekommande och accepterat överallt är nog ett gäng år till.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Swish använder jag ej, har aldrig sett fördelen med att använda det då det tar längre tid att ta upp telefonen, starta en app och mata in en massa siffror än att bara använda kortet eller betala kontant.
Det beror lite på vad man ska göra. En snabb överföring till någon annans konto, exempel dottern som är och handlar eller när man ska köpa en begagnad vara av någon som inte vill ha kontanter. Det första fallet är uppenbart att Swish är det snabbare alternativet.
L lbgu skrev:
Däremot använder jag kort oftare än kontanter, så där hade du lite fel. Men jag kan förstå att du gissade som du gjorde.
Så integriteten och risken att spåras var inte så viktig trots allt?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag kör nästan uteslutande Tapster nu, så egentligen skippar jag till och med korten. De finns som ringar eller armband som man knyter till sitt bankkort. Funkar utomlands också. Rätt skönt att kunna betala en dricka eller öl på semestern utan att behöva ta upp sin plånbok eller mobil.
Är det inte som ett komplement till mobilen för mindre köp?
Kortköp blir det ju ändå fast inteli med fysiskt kort och absolut inte med kontanter.😉

Redigerat:
J
A AndersS skrev:
Är det inte som ett komplement till mobilen för mindre i köp?
Kortköp blir det ju ändå fast inteli med fysiskt kort och absolut inte med kontanter.😉
Det går ju köra som komplement till mobilen, men inga övre gränser. Över 500 blir det pinkod bara.

J Jocke Best skrev:
Det går ju köra som komplement till mobilen, men inga övre gränser. Över 500 blir det pinkod bara.
Fan, då måste jag ju ha koll på koder igen.😂
Att jag inte provat är att jag blev "allergisk" mot ringar och saker på arm under 80-talet när jag arbetade med elektronik i datorsystem och man inte ville kortsluta vid arbeten. Så resten av livet fram till idag har jag levt utan det.
Men man skulle ju kunna ha det i fickan, kanske dags att testa.😉

J
A AndersS skrev:
Fan, då måste jag ju ha koll på koder igen.😂
Att jag inte provat är att jag blev "allergisk" mot ringar och saker på arm under 80-talet när jag arbetade med elektronik i datorsystem och man inte ville kortsluta vid arbeten. Så resten av livet fram till idag har jag levt utan det.
Men man skulle ju kunna ha det i fickan, kanske dags att testa.😉
Finns som nyckelring med haha

A AndersS skrev:
En vanesak, då jag aldrig har med någon plånbok bara mobil och använder fingeravtryck istället för "siffror".
Siffrorna gällde Swishnumret.
Skulle aldrig orka hålla på med lösenord eller fingeravtryck till mobilen. Fingeravtryck hade nog funkat rätt kasst med tanke på hur ofta fingrarna är jordiga/oljiga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.