A AndersS skrev:
Vi handlar frekvent i några gårdsbutiker och även de har nu stora pekskärmar och scanning när de är obemannade. Minns jag rätt är det bara swish/kort som gäller när det är obemannat.
Finns alla varianter. Den som ligger närmast mig och mest säljer ägg och olika grönsaker har alternativen Swish och en grov låda med en springa att stoppa ner pengar i. Har man inte jämna pengar justerar man det nästa gång man handlar eller ger lite dricks. I princip aldrig bemannad.

Fairlane Fairlane skrev:
Så integriteten och risken att spåras var inte så viktig trots allt?
Du drar dina slutsatser som vanligt. Det jag irriterar mig på är att man mer och mer inte kan använda kontanter vid köp. Att det finns andra alternativ har jag inget problem med. Handlar om att man ska kunna välja att inte vara spårbar om man önskar det. Att jag personligen inte bryr mig nämnvärt ifall myndigheterna kan spåra vad jag handlar på ICA har inte med det att göra.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vi handlar frekvent i några gårdsbutiker och även de har nu stora pekskärmar och scanning när de är obemannade. Minns jag rätt är det bara swish/kort som gäller när det är obemannat.
L lbgu skrev:
Finns alla varianter. Den som ligger närmast mig och mest säljer ägg och olika grönsaker har alternativen Swish och en grov låda med en springa att stoppa ner pengar i. Har man inte jämna pengar justerar man det nästa gång man handlar eller ger lite dricks. I princip aldrig bemannad.
Samma här. I gårdsbutiken jag handlar i har de swish och kontanter. Växelkassan ligger helt öppet med säkert några hundra i mynt. Enligt ägaren är det inget svinn annat än felräkningspengar som kan gå åt båda hållen. Jontantkassan finns för att både bonden och kunderna vill ha det så.
Ovan gäller förresten även den andra gårdsbutiken jag frekventerar.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Du drar dina slutsatser som vanligt.
Då är vi två.
Du framförde som argument för att du inte har Swish att du inte vill bli övervakad och spårbar, så då drog jag slutsatsen att det var viktigt för dig, tydligen felaktigt.
L lbgu skrev:
Det jag irriterar mig på är att man mer och mer inte kan använda kontanter vid köp. Att det finns andra alternativ har jag inget problem med.
Ok, det är vi överens om, även om jag tycker att en mottagare ska ha rätt att välja själv om de vill ta det ena eller andra betalningsmedlet, så länge det inte rör sig om samhällsviktig verksamhet.
L lbgu skrev:
Handlar om att man ska kunna välja att inte vara spårbar om man önskar det. Att jag personligen inte bryr mig nämnvärt ifall myndigheterna kan spåra vad jag handlar på ICA har inte med det att göra.
Jag är rätt övertygad om att du också kan det på väldigt många ställen. Säljer jag en begagnad soffa för 500 kr accepterar jag kontanter, säljer jag en begagnad bil för 150' kr så tackar jag nej till kontanter.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kom på några i hotellbranschen men de är över 50 och jag vet inte om de accepterar kontanter. Gör svenska hotell det normalt numera?
Hotellet jag bor på idag har denna skylt

• IMG_2294.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Siffrorna gällde Swishnumret.
Till 99% så skannar jag QR-koden.
Men som jag noterade gör man det som passar bäst utifrån de förutsättningar man har t.ex. oljiga fingrar.😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Finns som nyckelring med haha
Fundering, men du kan bara koppla ett kort? Eller hur kan den veta vilket kort jag vill betala med?

Fairlane Fairlane skrev:
Ok, det är vi överens om, även om jag tycker att en mottagare ska ha rätt att välja själv om de vill ta det ena eller andra betalningsmedlet, så länge det inte rör sig om samhällsviktig verksamhet.
Om mottagaren är en privatperson håller jag med dig. Men en verksamhet som vänder sig till privatpersoner och som ska vara tillgänglig för alla borde inte få underkänna landets lagliga betalningsmedel. Det finns en massa andra lagar om tillgänglighet när det gäller näringsidkare så att kräva att man ska kunna betala med landets sedlar/mynt känns som ett rätt självklart krav.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är rätt övertygad om att du också kan det på väldigt många ställen. Säljer jag en begagnad soffa för 500 kr accepterar jag kontanter, säljer jag en begagnad bil för 150' kr så tackar jag nej till kontanter.
Säger du verkligen nej till en som erbjuder 150k kontant om nästa budgivare bjuder 140k med Swish? Inte många med lite affärssinne tackar nej till den skillnaden för att betalningssättet är lite krångligt.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Säger du verkligen nej till en som erbjuder 150k kontant om nästa budgivare bjuder 140k med Swish?
De affärerna hamnar under 0,001% av alla köp som görs och kan bara ses som ett teoretiskt exempel, även om några sådana görs utanför de kriminella transaktionerna.
Känns som det måste letas extremfall som exempel.😂

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Fundering, men du kan bara koppla ett kort? Eller hur kan den veta vilket kort jag vill betala med?
Bara ett kort i taget. Vill man byta kort måste man använda appen. Jag kör med en keramikring och ett armband. Det finns även armband man kan ge barnen, så de inte tappar bort något kort.

A AndersS skrev:
De affärerna hamnar under 0,001% av alla köp som görs och kan bara ses som ett teoretiskt exempel, även om några sådana görs utanför de kriminella transaktionerna.
Känns som det måste letas extremfall som exempel.😂
Nu tror jag betydligt fler än 1 på 100 000 bilaffärer mellan privatpersoner betalas kontant. Själv vet jag en som för ca. 2 år sen åkte långt upp i Norrland och köpte en gammal lastbil för 120k har jag för mig.
Var fick du siffran ifrån? För den låter helt världsfrånvänd för mig. Sen verkar även du gått på propagandan att man är kriminell om man använder kontanter.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Sen verkar även du gått på propagandan att man är kriminell om man använder kontanter.
Det är detta som är så oroande eftersom det visar hur otroligt lättmanipulerade vi svenskar är. Upprepas de tillräckligt ofta i SVT och andra etablerade media, blir det en sanning som vi nickedockor sväljer med hull och hår.

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är detta som är så oroande eftersom det visar hur otroligt lättmanipulerade vi svenskar är. Upprepas de tillräckligt ofta i SVT och andra etablerade media, blir det en sanning som vi nickedockor sväljer med hull och hår.
Det har vi sett i flera tidigare fall, se bara den totala likriktningen som rådde i invandringsfrågan under många år och senare under coronapandemin var i stort sett endast en åsikt tillåten. De som var skeptiska till vaccin och restriktioner betraktades som kättare.
När vi ändå är inne på covid är det värt att ha i minnet att protesterande i Kanada fick sina bankkonton nedstängda på order av regimen. När allt är digitalt ökar en repressiv stats makt oändligt.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Skulle aldrig falla mig in att ta emot 100tkr cash vid en försäljning av bil eller annat..

Däremot via Swish eller liknande skulle jag acceptera.

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Skulle aldrig falla mig in att ta emot 100tkr cash vid en försäljning av bil eller annat..

Däremot via Swish eller liknande skulle jag acceptera.
Skattar du på vinsten (om du nu säljer dyrare än vad du köpt)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.