Frerider Frerider skrev:
Att en del sällan använder kontanter är inte samma som dessa inte vet vad kontanter är eller känner igen dom svenska sedlarna, det tillhör den grundläggande allmänbildningen att känna igen dom svenska sedlarna som svensk medborgare.
Men jag betvivlar inte att många av dom obildade udda fåglarna finns på diverse olika forum som vi ser här😉
Om det nu är en grundläggande allmänbildning, undrar varför det inte lärs ut i skolan? Frågade mina barn tidigare idag (ska börja 8:an och gymnasiet) ingen hade fått lära sig det i skolan

Fairlane Fairlane skrev:
Tror du tvärtom, att ni som vägrar Swish och sällan/aldrig använder kort är i majoritet?
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska svara, vart har jag skrivit att jag vägrar Swish eller sällan/aldrig använder kort?
Fairlane Fairlane skrev:
Kolla vad folk i en vanlig livsmedelsbutik betalar med, både kort och kontanter förekommer, men vilket är vanligast?
Vanligast skulle jag gissa är kortbetalning, har väl aldrig påstått något annat eller?

T Thomas_Blekinge skrev:
Det gör de garanterat om de inte uttryckligen har skyltat med ”kontantfritt”.
IMG_0980.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0979.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två första kedjorna jag kollade. Ingen aning om de är representativa men något ”garanterat” finns uppenbarligen inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Om det nu är en grundläggande allmänbildning, undrar varför det inte lärs ut i skolan? Frågade mina barn tidigare idag (ska börja 8:an och gymnasiet) ingen hade fått lära sig det i skolan
Du som förälder känner ingett ansvar?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Du som förälder känner ingett ansvar?
Nej, eftersom det är ett betalningsalternativ som minskar betydligt. Har du lärt dina (eventuella) barn hur mycket en korg näver är värd gentemot en säck potatis?

• Haha
  • Arg
  • Wow
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Nej, eftersom det är ett betalningsalternativ som minskar betydligt. Har du lärt dina (eventuella) barn hur mycket en korg näver är värd gentemot en säck potatis?
Äpplet faller inte långt ifrån trädet bruket det heta.

Kontanter finns och kommer att finnas så långt man kan se, så att jämföra det med det du gör är bara löjligt.
Regeringen har nyligen stiftat en ny lag som utökar möjligheten att använda kontanter, då vi håller på att bli för utsatta med för lite kontanter, men det har du väl missat helt?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Men jag betvivlar inte att många av dom obildade udda fåglarna finns på diverse olika forum som vi ser här
Jag tycker det är lite obildat att bryta mot forumets regler. 😉

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Frerider Frerider skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska svara, vart har jag skrivit att jag vägrar Swish eller sällan/aldrig använder kort?
Det finns andra i tråden som gör det.
Frerider Frerider skrev:
Vanligast skulle jag gissa är kortbetalning, har väl aldrig påstått något annat eller?
Bra, då är det väl inte så märkligt att tänka sig att många inte använt kontanter de senaste 5 åren eller så? Därmed är man kanske inte helt säker på hur sedlar och mynt ser ut?

Jag använder kontanter ibland, men inte en chans att jag har koll på alla mynt och sedlarna känner jag igen, men skulle inte kunna beskriva, det kunde jag för 30 år sen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Äpplet faller inte långt ifrån trädet bruket det heta.

Kontanter finns och kommer att finnas så långt man kan se, så att jämföra det med det du gör är bara löjligt.
Regeringen har nyligen stiftat en ny lag som utökar möjligheten att använda kontanter, då vi håller på att bli för utsatta med för lite kontanter, men det har du väl missat helt?
Nej, det har jag inte missat, varför tror du det?
Vad du försöker få sagt med det första förstår jag faktiskt inte, du får gärna förtydliga. ( Jag vet vad ordstävet betyder, men hur kopplingen till detta ser ut får du förtydliga)

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns andra i tråden som gör det.
Varför citerar du mig gällande det då🙄
Fairlane Fairlane skrev:
Bra, då är det väl inte så märkligt att tänka sig att många inte använt kontanter de senaste 5 åren eller så? Därmed är man kanske inte helt säker på hur sedlar och mynt ser ut?
Diskussionen var att någon/några påstod att det inte var många i deras närhet som kände igen dom svenska sedlarna.
Mynt har jag inte ens nämnt utan det gällde våra sedlar i landet!

Nej, det har jag inte missat, varför tror du det?
Vad du försöker få sagt med det första förstår jag faktiskt inte, du får gärna förtydliga. ( Jag vet vad ordstävet betyder, men hur kopplingen till detta ser ut får du förtydliga)
Ser ingen mening i att förtydliga något det är ganska klart om du läser det jag har skrivit.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Erkänner att jag inte vet vilka sedlar/mynt som idag används. En 10kr i guld finns väl och en sedel med Selma Lagerlöf?
Men minns mynten som barn när det fanns ett och tvåöringar.
Men har som reserv några hundra i euro liggande i mynt/sedlar.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Ser ingen mening i att förtydliga något det är ganska klart om du läser det jag har skrivit.
Nej, faktiskt inte. Förtydliga gärna

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Regeringen har nyligen stiftat en ny lag
Jag har i alla fall missat att en regering i Sverige kan stifta lagar. 😉

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har i alla fall missat att en regering i Sverige kan stifta lagar. 😉
1-0 till dig men om du anstränger dig och använder dina kunskaper på att inte fultolka så förstår du vad jag menade😉
Men det är lite kul att du gör skäl för din titel🤓

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.