21 157 läst ·
485 svar
21k läst
485 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 404 inlägg
Om det nu är en grundläggande allmänbildning, undrar varför det inte lärs ut i skolan? Frågade mina barn tidigare idag (ska börja 8:an och gymnasiet) ingen hade fått lära sig det i skolanFrerider skrev:
Att en del sällan använder kontanter är inte samma som dessa inte vet vad kontanter är eller känner igen dom svenska sedlarna, det tillhör den grundläggande allmänbildningen att känna igen dom svenska sedlarna som svensk medborgare.
Men jag betvivlar inte att många av dom obildade udda fåglarna finns på diverse olika forum som vi ser här😉
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska svara, vart har jag skrivit att jag vägrar Swish eller sällan/aldrig använder kort?Fairlane skrev:
Vanligast skulle jag gissa är kortbetalning, har väl aldrig påstått något annat eller?Fairlane skrev:
T Thomas_Blekinge skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två första kedjorna jag kollade. Ingen aning om de är representativa men något ”garanterat” finns uppenbarligen inte.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 404 inlägg
Äpplet faller inte långt ifrån trädet bruket det heta.[SKPG]Zamora skrev:
Kontanter finns och kommer att finnas så långt man kan se, så att jämföra det med det du gör är bara löjligt.
Regeringen har nyligen stiftat en ny lag som utökar möjligheten att använda kontanter, då vi håller på att bli för utsatta med för lite kontanter, men det har du väl missat helt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 009 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 009 inlägg
Det finns andra i tråden som gör det.Frerider skrev:
Bra, då är det väl inte så märkligt att tänka sig att många inte använt kontanter de senaste 5 åren eller så? Därmed är man kanske inte helt säker på hur sedlar och mynt ser ut?Frerider skrev:
Jag använder kontanter ibland, men inte en chans att jag har koll på alla mynt och sedlarna känner jag igen, men skulle inte kunna beskriva, det kunde jag för 30 år sen.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 404 inlägg
Nej, det har jag inte missat, varför tror du det?Frerider skrev:
Äpplet faller inte långt ifrån trädet bruket det heta.
Kontanter finns och kommer att finnas så långt man kan se, så att jämföra det med det du gör är bara löjligt.
Regeringen har nyligen stiftat en ny lag som utökar möjligheten att använda kontanter, då vi håller på att bli för utsatta med för lite kontanter, men det har du väl missat helt?
Vad du försöker få sagt med det första förstår jag faktiskt inte, du får gärna förtydliga. ( Jag vet vad ordstävet betyder, men hur kopplingen till detta ser ut får du förtydliga)
Varför citerar du mig gällande det då🙄Fairlane skrev:
Diskussionen var att någon/några påstod att det inte var många i deras närhet som kände igen dom svenska sedlarna.Fairlane skrev:
Mynt har jag inte ens nämnt utan det gällde våra sedlar i landet!
Ser ingen mening i att förtydliga något det är ganska klart om du läser det jag har skrivit.[SKPG]Zamora skrev:
Erkänner att jag inte vet vilka sedlar/mynt som idag används. En 10kr i guld finns väl och en sedel med Selma Lagerlöf?
Men minns mynten som barn när det fanns ett och tvåöringar.
Men har som reserv några hundra i euro liggande i mynt/sedlar.
Men minns mynten som barn när det fanns ett och tvåöringar.
Men har som reserv några hundra i euro liggande i mynt/sedlar.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 404 inlägg