21 930 läst ·
523 svar
22k läst
523 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Kollade nyss med hotell Eggers i Göteborg. Tänkte börja en krogrunda hos dom. -Naturligtvis tar vi kontaktar, svarade "reseptionen". Kan bero på att det är ett hotell som ägs av en familj med sinne för ekonomi.Alfredo skrev:
Utifrån denna tråd och andra källor tycker jag snarare det verkar vara de udda fåglarna som använder kontanter i Sverige. Ingen värdering från min sida men min slutsats är att en stor majoritet av svenskar, speciellt de under 50, väldigt sällan använder svenska kontanter i Sverige.Frerider skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 339 inlägg
Det gör de garanterat om de inte uttryckligen har skyltat med ”kontantfritt”. Alternativet är att ta emot kontanter eller inte få betalt. De flesta mjuknar, va så säker.Alfredo skrev:
Tycker du att ni få som skriver och lägger er tid på detta forum representerar Sveriges befolkning?Alfredo skrev:
För tredje gången får jag med ett beklagande konstatera att jag just nu inte kommer på några. 😉 Var på väg att nämna en yngling som jag vet sålde majblommor. Är dock rätt säker på att det var Swish som användes då.F fribygg skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 404 inlägg
Jag som är 50+ kommer väldigt sällan i kontakt med kontanter. Har fått lite kontanter vid försäljning av en cykel för x antal år sedan. De ligger i en påse i nån byrålåda. Kontanter är fruktansvärt osmidigt.Frerider skrev:
Vad får du det ifrån? Det finns många andra källor. Här är en.Frerider skrev:
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sa-betalar-svenskarna/betalningsrapport-2026/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 010 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 010 inlägg
Tror du tvärtom, att ni som vägrar Swish och sällan/aldrig använder kort är i majoritet?Frerider skrev:
Kolla vad folk i en vanlig livsmedelsbutik betalar med, både kort och kontanter förekommer, men vilket är vanligast?
Att en del sällan använder kontanter är inte samma som dessa inte vet vad kontanter är eller känner igen dom svenska sedlarna, det tillhör den grundläggande allmänbildningen att känna igen dom svenska sedlarna som svensk medborgare.[SKPG]Zamora skrev:
Men jag betvivlar inte att många av dom obildade udda fåglarna finns på diverse olika forum som vi ser här😉