F fribygg skrev:
Känner du inte nån under femtio som sitter i kassan på tex Ica och där stundom får hantera cash?
Nej inte som jag kommer på nu i alla fall.

Alfredo Alfredo skrev:
Ok

En udda fågel är man om man är närmre 50år och svensk som inte känner igen dom svenska sedlarna eller användandet av dessa.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kom på några i hotellbranschen men de är över 50 och jag vet inte om de accepterar kontanter. Gör svenska hotell det normalt numera?

Alfredo Alfredo skrev:
Kom på några i hotellbranschen men de är över 50 och jag vet inte om de accepterar kontanter. Gör svenska hotell det normalt numera?
Kollade nyss med hotell Eggers i Göteborg. Tänkte börja en krogrunda hos dom. -Naturligtvis tar vi kontaktar, svarade "reseptionen". Kan bero på att det är ett hotell som ägs av en familj med sinne för ekonomi.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
eller användandet av dessa.
Utifrån denna tråd och andra källor tycker jag snarare det verkar vara de udda fåglarna som använder kontanter i Sverige. Ingen värdering från min sida men min slutsats är att en stor majoritet av svenskar, speciellt de under 50, väldigt sällan använder svenska kontanter i Sverige.

• Gilla
  • Haha
snaggletooth och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det gör de garanterat om de inte uttryckligen har skyltat med ”kontantfritt”. Alternativet är att ta emot kontanter eller inte få betalt. De flesta mjuknar, va så säker.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Utifrån denna tråd och andra källor tycker jag snarare det verkar vara de udda fåglarna som använder kontanter i Sverige. Ingen värdering från min sida men min slutsats är att en stor majoritet av svenskar, speciellt de under 50, väldigt sällan använder svenska kontanter i Sverige.
Tycker du att ni få som skriver och lägger er tid på detta forum representerar Sveriges befolkning?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inga barn eller kompisar till ungarna som sitter i kassan, stå i baren eller säljer glass vid bryggan?
För tredje gången får jag med ett beklagande konstatera att jag just nu inte kommer på några. 😉 Var på väg att nämna en yngling som jag vet sålde majblommor. Är dock rätt säker på att det var Swish som användes då.

Ja du verkar vara en udda fågel inte bara i denna tråd😂

Frerider Frerider skrev:
Tycker du att ni få som skriver och lägger er tid på detta forum representerar Sveriges befolkning?
Jag som är 50+ kommer väldigt sällan i kontakt med kontanter. Har fått lite kontanter vid försäljning av en cykel för x antal år sedan. De ligger i en påse i nån byrålåda. Kontanter är fruktansvärt osmidigt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Frerider Frerider skrev:
Tror du tvärtom, att ni som vägrar Swish och sällan/aldrig använder kort är i majoritet?

Kolla vad folk i en vanlig livsmedelsbutik betalar med, både kort och kontanter förekommer, men vilket är vanligast?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tror du tvärtom, att ni som vägrar Swish och sällan/aldrig använder kort är i majoritet?

Kolla vad folk i en vanlig livsmedelsbutik betalar med, både kort och kontanter förekommer, men vilket är vanligast?
Ja, ganska tydligt vad som föredras faktiskt
Screenshot_20260725-212006.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag som är 50+ kommer väldigt sällan i kontakt med kontanter. Har fått lite kontanter vid försäljning av en cykel för x antal år sedan. De ligger i en påse i nån byrålåda. Kontanter är fruktansvärt osmidigt.
Att en del sällan använder kontanter är inte samma som dessa inte vet vad kontanter är eller känner igen dom svenska sedlarna, det tillhör den grundläggande allmänbildningen att känna igen dom svenska sedlarna som svensk medborgare.
Men jag betvivlar inte att många av dom obildade udda fåglarna finns på diverse olika forum som vi ser här😉

• IMG_1934.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.