J Jeppson skrev:
Skulle aldrig falla mig in att ta emot 100tkr cash vid en försäljning av bil eller annat..

Däremot via Swish eller liknande skulle jag acceptera.
Varför inte? Vad är det för fel med pengar?

En sängförsäljare berättade att det nyligen varit en dam inne som betalade en ny säng med 140 femhundringar. Så, så ovanligt är det nog egentligen inte att betala med pengar.

Jag är verkligen intresserad. Varför skulle du neka att få betalt för en vara du säljer?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag är verkligen intresserad. Varför skulle du neka att få betalt för en vara du säljer?
Som en del andra i tråden så vet han väl inte hur sedlarna ska se ut. Så han är väl rädd att få en bunt monopolpengar.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Som en del andra i tråden så vet han väl inte hur sedlarna ska se ut. Så han är väl rädd att få en bunt monopolpengar.
Men alla friska vuxna människor bör väl veta hur våra svenska pengar ser ut ( även om man sällan använder dem i vardagen)

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men alla friska vuxna människor bör väl veta hur våra svenska pengar ser ut ( även om man sällan använder dem i vardagen)
Ja, det är ju klart man gör. Att jag däremot tycker det är enklare att ta emot en swish än att få kontanter som sedan ska sättas in på ett konto (ja, jag har nödfallskontanter hemma, nej jag använder inte kontanter dagligdags) är bara onödigt

• Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jo det tycker givetvis jag också. Men man upphör tyvärr aldrig att förvånas. I denna tråd har det ju till och med dykt upp folk som arbetar på banken och utan att skämmas berättar att de inte har en aning om hur sedlarna ser ut.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Varför inte? Vad är det för fel med pengar?

En sängförsäljare berättade att det nyligen varit en dam inne som betalade en ny säng med 140 femhundringar. Så, så ovanligt är det nog egentligen inte att betala med pengar.

Enkelt, bankerna vill inte ta emot kontanter längre.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Mest för att jag inte vill ha betalt i kontanter och ha liggandes och skräpa, bättre att ha dom på konto hos banken 👍

J Jeppson skrev:
Mest för att jag inte vill ha betalt i kontanter och ha liggandes och skräpa, bättre att ha dom på konto hos banken 👍
Fast är det verkligen så besvärligt att du hellre struntar i affären ifall köparen dyker upp med en sedelbunt?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vänd på det, hur många skulle avstå en sådan affär bara för att de inte fick betala med kontanter?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vänd på det, hur många skulle avstå en sådan affär bara för att de inte fick betala med kontanter?
De som vill betala med kontanter, för vanligtvis finns det mer än en säljare av en vara. Men det finns bara en köpare som lägger högsta budet och kanske till och med, det enda budet.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Enkelt, bankerna vill inte ta emot kontanter längre.
Det är bra om du tänker på bankerna och vad de vill, det lär öka avkastningen på mina bankaktier om fler i första hand tänker på banken och vad som är enklast och lönsammast för banken;)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du inte läst mina inlägg sedan några dagar många som inte känner igen dom svenska sedlarna som jag ansåg vara grundläggande allmänbildning.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L lbgu skrev:
I denna tråd har det ju till och med dykt upp folk som arbetar på banken och utan att skämmas berättar att de inte har en aning om hur sedlarna ser ut.
Tror du verkligen på det, jag tror det var skrivet för att provocera. Friska vuxna människor bör ju veta hur våra pengar ser ut..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Många som är oroliga för att ta emot Swish ifall man säljer mycket saker under en begränsad tid, det har varit många som har blivit avstängda av bankerna för mottagande av Swish ifrån okända händer titt som tätt enligt olika nyhetskällor.
Men en enstaka försäljning med kvitton och identifiering av köpare så borde det vara riskfritt, men vem vet🤷

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Skattar du på vinsten (om du nu säljer dyrare än vad du köpt)
Inte så ofta man säljer en bil för 50 tkr mer än man köpte den för…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.