K kennethlundstrom skrev:
Vad gäller min sov stuga som jag byggde för 20 år sen alldeles vid grannens tomtgräns med hans muntliga medgivande sen 5 år har jag en ny granne tidigare ägaren tyckte att det blev bra med sovstugan den nya grannen började gnälla efter han bott i 6 år i grannhuset ingen har tidigare ifrågasatt placeringens
Bygglov eller inte spelar ingen roll efter 10 år samt att den nya grannen köpte sitt hus väl medveten om att dins stuga står nära tomtgräns. Vad vill grannen att du ska göra? Ta det lugnt!

• Gilla
Värntorpanders
  • Laddar…
S Stellan Svealand skrev:
Räcker det att man säger att tidigare ägare godkänt det muntligt eller måste man kunna bevisa det? Inte så lätt om förre ägaren avlidit...
När det gått så lång tid kommer det i praktiken inte spela någon roll.

• Gilla
Dinjo och 2 till
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Det är lite svårt att förstå vad du menar. Man måste läsa flera gånger. 73 ord i en mening.
Menade du mig eller TS? Jag misstänker en felcitering för jag tror inte jag skrev någon mening med 73 ord i.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Vad gäller min sov stuga som jag byggde för 20 år sen alldeles vid grannens tomtgräns med hans muntliga medgivande sen 5 år har jag en ny granne tidigare ägaren tyckte att det blev bra med sovstugan den nya grannen började gnälla efter han bott i 6 år i grannhuset ingen har tidigare ifrågasatt placeringens
Din nya granne köpte ju huset under de omständigheter som du framfört, så borde enbart vara tyst!

Efter 20 år skulle jag själv inte bry mig om grannens åsikt i frågan, speciellt inte om denne köpt huset när stugan redan stod där!

Jag menar jag förutsätter att personen som flyttade dit inte är blind.. men även då borde nog någon ha talat om att där stod ett annat hus och det var ett bra riktmärke till tomtgränsen.

Grannsämjan är en sak.. men den gamla grannen godkände bygget/placeringen och den nya grannen bor där i 6 HELA ÅR????.. innan den tycker att den står för nära tomtgränsen... 😳

Jag kan också vara lite långsam ibland.. men 6 år ????!..
*nu känner jag mig som en racersnigel*

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Grannsämjan är en sak.. men den gamla grannen godkände bygget/placeringen och den nya grannen bor där i 6 HELA ÅR????.. innan den tycker att den står för nära tomtgränsen... 😳

Jag kan också vara lite långsam ibland.. men 6 år ????!..
*nu känner jag mig som en racersnigel*
Förmodligen har grannen kommit på att han själv vill göra något på sin tomt, men kommit på att stugan står lite ivägen och gnällt lite över det hos andra grannar.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M MCARL skrev:
Det är väl 4 meters gränsen som gäller?
Olika från kommun till kommun.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.