1 298 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Hur beskära ned höjd på Hassel utan att trädet ser helt skändat ut?
Har ett antal höga hasslar ca 10+ m som jag vill kapa ned till ungefär halva höjden. Enklast vore att kapa ned dem helt och börja om busken, men de ligger på tomtgräns och utgör insynsskydd. Därför vill jag helst hitta en lösning där de inte tas bort helt utan bara höjden kapas och de blir tätare. Samtidigt behöver det se någorlunda naturligt ut. Hur ska jag gå tillväga? Om det ens går att få bra?
HejA ajon skrev:Har ett antal höga hasslar ca 10+ m som jag vill kapa ned till ungefär halva höjden. Enklast vore att kapa ned dem helt och börja om busken, men de ligger på tomtgräns och utgör insynsskydd. Därför vill jag helst hitta en lösning där de inte tas bort helt utan bara höjden kapas och de blir tätare. Samtidigt behöver det se någorlunda naturligt ut. Hur ska jag gå tillväga? Om det ens går att få bra?
Ett förslag är att kapa hälften av dem lite utspritt över hela busken/häcken och ta övriga nästa år eller året därpå beroende på hur de tagit sig
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 383 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 383 inlägg
Vårvintern är ofta en bra tid för så kraftig beskärning eftersom det gynnar ny skottbildning från rot/långt ner på stammen. På sensommaren brukar en beskärning mest gynna tillväxten av existerande grenar. Om man nu beskär en gren/stam, så att det inte längre finns några gröna blad på den, är det risk för att den dör.
Om hassel beter sig på samma sätt som andra gamla sorters buskar.
Se här:
https://forum.odla.nu/index.php?showtopic=17053
Om hassel beter sig på samma sätt som andra gamla sorters buskar.
Se här:
https://forum.odla.nu/index.php?showtopic=17053
Vi har massa hassel och jag beskär när som helst på året och den växer snabbt upp och blir tät och fin hur man än gör. Det känns inte som att man kan misslyckas. Är den 10 meter hög skulle jag såga i knähöjd och leva med insyn en sommar.
Hos oss växer inte hassel så snabbt. Det är nog lite för torrt för den. Jag har en som jag behöver hålla nere höjden på och det gör jag genom att ta de grövsta stammarna i marknivå varje år. Det håller den tät men inte särskilt hög.
Klicka här för att svara