Har ett antal höga hasslar ca 10+ m som jag vill kapa ned till ungefär halva höjden. Enklast vore att kapa ned dem helt och börja om busken, men de ligger på tomtgräns och utgör insynsskydd. Därför vill jag helst hitta en lösning där de inte tas bort helt utan bara höjden kapas och de blir tätare. Samtidigt behöver det se någorlunda naturligt ut. Hur ska jag gå tillväga? Om det ens går att få bra?

Kramla
A ajon skrev:
Har ett antal höga hasslar ca 10+ m som jag vill kapa ned till ungefär halva höjden. Enklast vore att kapa ned dem helt och börja om busken, men de ligger på tomtgräns och utgör insynsskydd. Därför vill jag helst hitta en lösning där de inte tas bort helt utan bara höjden kapas och de blir tätare. Samtidigt behöver det se någorlunda naturligt ut. Hur ska jag gå tillväga? Om det ens går att få bra?
Hej
Ett förslag är att kapa hälften av dem lite utspritt över hela busken/häcken och ta övriga nästa år eller året därpå beroende på hur de tagit sig

• Gilla
Plätt Fia och 2 till
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
Hej
Ett förslag är att kapa hälften av dem lite utspritt över hela busken/häcken och ta övriga nästa år eller året därpå beroende på hur de tagit sig
Följdfråga på detta: När är bästa tiden att skära ned stammarna?

Kramla
A ajon skrev:
Följdfråga på detta: När är bästa tiden att skära ned stammarna?
JAS-beskärning är väl offtast bäst när det kommer till stamträd men gissar att hassel inte är så känslig, för att var på de säkra så kör JAS alltså, Juli-Aug-Sept👍🏻

• Gilla
ajon
  • Laddar…
Och sedan föryngrar man genom att ta bort delar av gamla vid marken och låter nya skott komma upp succesivt. Gör det på både hassel och syren.

• Gilla
volvo v40 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vårvintern är ofta en bra tid för så kraftig beskärning eftersom det gynnar ny skottbildning från rot/långt ner på stammen. På sensommaren brukar en beskärning mest gynna tillväxten av existerande grenar. Om man nu beskär en gren/stam, så att det inte längre finns några gröna blad på den, är det risk för att den dör.

Om hassel beter sig på samma sätt som andra gamla sorters buskar.

Se här:
https://forum.odla.nu/index.php?showtopic=17053

• Gilla
ajon
  • Laddar…
Har ytterligare en följdfråga: Hur får man dem så täta som möjligt?

BirgitS
Genom att beskära långt ner, 10-20 cm ovan mark.

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Hassel ska du kapa så lågt som möjligt (20-30 cm). Det kommer många nya skott som snabbt växer högt. Det blir inte snyggt när hassel kapas högre upp. Om du kapar i början av växtsäsongen har du nytt tätt insynsskydd inom några månader.

• Gilla
ajon och 1 till
  • Laddar…
Vi har massa hassel och jag beskär när som helst på året och den växer snabbt upp och blir tät och fin hur man än gör. Det känns inte som att man kan misslyckas. Är den 10 meter hög skulle jag såga i knähöjd och leva med insyn en sommar.

• Gilla
ajon
  • Laddar…
Hos oss växer inte hassel så snabbt. Det är nog lite för torrt för den. Jag har en som jag behöver hålla nere höjden på och det gör jag genom att ta de grövsta stammarna i marknivå varje år. Det håller den tät men inte särskilt hög.

• Gilla
ajon och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.