Hej,
Huset är från 1953,tillbyggt och dränerat mm år1982.
Köpte huset för två år sedan och har tänkt att bygga altan på utsidan utanför källarrummet samt lösa finare ytskikt i ett källarrum som tänkt att ha som extra sovrum. I källaren är det plastmatta på golv, samt på väggen är det träpanel, plast, frigolit och sedan tror jag nån gipsskiva, alternativt betongväggen kommer ytterst. Har ett uppborrat hål i källarummet där besiktningsmannen utförde en fuktmätning. Det låg på 14%,vilket som jag förstår är under kritisk fuktnivå i källarväggen.
Ser att det ligger målad asfalt på betongväggen när jag kollar på utsidan huset.

Gräsmatta utanför källarrummet där marken lutar mot huset. Berg och lerjord+ gräsmatta utanför.
Ingen konstig lukt i källaren.
Alla fyra dräneringsrörenrören är filmade av firma och det såg jätterent ut och rören var hela. Ser ut att vara vita dräneringsrör. Tror det är dränerat 1982 eller senare,men ej säker då jag aldrig fick det svaret pga sjukdom och bortgång av tidigare äldre par som bodde i huset.

Nu till min fråga:

1. Skall/bör jag dränera i förebyggande syfte innan jag bygger upp altan på utsidan betongväggen och gör ny ytskikt i källarrummet?

2. Eller kan jag känna mig lugn och dränera vid behov i ett senare skede?

• IMG20260712115403.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG20260712115248.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260712115240.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260712115235.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260712115227.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260708125419.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.