31 947 läst ·
51 svar
32k läst
51 svar
Hur ser det ut min stuga 18kvm står alldeles vid grannens tomtgräns
Grannen kan inte göra ett skit åt stugan då den är godkänd placerad av tidigare ägare och även om det pga placeringen ev i teorin saknar bygglov pga fel plats så är chanserna att göra nåt åt det obefintliga med tanke på att det är preskiberat..
Stugan stod där innan grannen flyttade in så vill han tjura över den så är det bara att slå på dövörat och förklara att stugan stod där när du köpte så du har redan "godkänt" hur det ser ut..
kommunens bygglovsavdelning har ingen möjlighet att kräva nån rivning . rättning byggsanktionsavgifter och svartbygget är preskiberat om det ens är ett svartbygge.. beror ju lite på hur långt placeringen glidit iväg, för 20 år sen var det mer ovanligt med utsättning av placering och kontrollmätning osv av byggnad innan slutbesiktning så ev är även placeringen inte bevisbart fel..
Enda vägen kommunen har är väl att i samband med ev andra byggplaner vilkora rättning för att godkänna det nya lovet på nån ny byggnad men möjligheten att tvinga rivning för att grannen är tjejtjurig ens om det är ett svartbygge är noll..
Att ev försöka hindra byggnadens ägare att utföra underhåll för det inte kan utföras från egna tomten utan man behöver en fot på fel sida gränsen skulle av dom flesta fullständigt ignoreras då chansen för fällande dom i samband med ett anmält hemfridsbrott kommer knappast leda till fällande dom och hade jag haft byggnaden i tomtgräns och grannen börjar fjanta sig med att jag inte får stå på hans sida gränsen för det underhåll som krävs så hade det skett när han han minst anar det eller är på jobbet eller semester osv.. risken för fällande dom för hemfridsbrott för man underhåller sina buggnader nära gräns och råkar stå på tomt i en liten stund av underhållet är inget som polisen kommer med blåljus för att stävja direkt...
Enklaste är ju att bara vara tyst och inte argumentera med grannen utan bara tydliggöra situationen att byggnaden står bra där och kommer inte försvinna då om det ens var fel är presskiberat och han dessutom flyttat in med byggnaden där och redan då var den omöjlig att tvinga rivning på.. Så ogillar han byggnaden kan han sälja och flytta eller acceptera att den står bra där...
Stugan stod där innan grannen flyttade in så vill han tjura över den så är det bara att slå på dövörat och förklara att stugan stod där när du köpte så du har redan "godkänt" hur det ser ut..
kommunens bygglovsavdelning har ingen möjlighet att kräva nån rivning . rättning byggsanktionsavgifter och svartbygget är preskiberat om det ens är ett svartbygge.. beror ju lite på hur långt placeringen glidit iväg, för 20 år sen var det mer ovanligt med utsättning av placering och kontrollmätning osv av byggnad innan slutbesiktning så ev är även placeringen inte bevisbart fel..
Enda vägen kommunen har är väl att i samband med ev andra byggplaner vilkora rättning för att godkänna det nya lovet på nån ny byggnad men möjligheten att tvinga rivning för att grannen är tjejtjurig ens om det är ett svartbygge är noll..
Att ev försöka hindra byggnadens ägare att utföra underhåll för det inte kan utföras från egna tomten utan man behöver en fot på fel sida gränsen skulle av dom flesta fullständigt ignoreras då chansen för fällande dom i samband med ett anmält hemfridsbrott kommer knappast leda till fällande dom och hade jag haft byggnaden i tomtgräns och grannen börjar fjanta sig med att jag inte får stå på hans sida gränsen för det underhåll som krävs så hade det skett när han han minst anar det eller är på jobbet eller semester osv.. risken för fällande dom för hemfridsbrott för man underhåller sina buggnader nära gräns och råkar stå på tomt i en liten stund av underhållet är inget som polisen kommer med blåljus för att stävja direkt...
Enklaste är ju att bara vara tyst och inte argumentera med grannen utan bara tydliggöra situationen att byggnaden står bra där och kommer inte försvinna då om det ens var fel är presskiberat och han dessutom flyttat in med byggnaden där och redan då var den omöjlig att tvinga rivning på.. Så ogillar han byggnaden kan han sälja och flytta eller acceptera att den står bra där...
Det är väl 4 meters gränsen som gäller?K kennethlundstrom skrev:Vad gäller min sov stuga som jag byggde för 20 år sen alldeles vid grannens tomtgräns med hans muntliga medgivande sen 5 år har jag en ny granne tidigare ägaren tyckte att det blev bra med sovstugan den nya grannen började gnälla efter han bott i 6 år i grannhuset ingen har tidigare ifrågasatt placeringens
Vad är 4 meters gränsen och när gäller den?M MCARL skrev:
Menar du regleln om 4,5 meter från fastighetsgräns för att bygga en bygglovsbefriad komplementbyggnad utan grannens medgivande?
TS har ju dåvarande grannes medgivande plus att det inte är en bygglovsbefriad komplementbyggnad, så den regeln gäller absolut inte.
Köp en flaska vin till grannen och vid överlämnandet säger du att du sett honom titta snett på din stuga. Den har stått där i 20 år och är byggd med medgivande. Så den står där den står och det går inte göra något åt. Så drick några glas och börja fundera på något annat.
För det första: nöj dig aldrig med muntliga överenskommelser om bygglov från grannar.K kennethlundstrom skrev:Vad gäller min sov stuga som jag byggde för 20 år sen alldeles vid grannens tomtgräns med hans muntliga medgivande sen 5 år har jag en ny granne tidigare ägaren tyckte att det blev bra med sovstugan den nya grannen började gnälla efter han bott i 6 år i grannhuset ingen har tidigare ifrågasatt placeringens
För det andra: har du bygglov från kommunen? Har du det inte, så har du problem. Troligen har du det inte, då kommunen vill ha grannes medgivande om du är nära tomtgränsen. I så fall tar den sura grannen upp det med kommunen, som svartbygge. Att den byggdes för 20 år sedan betyder att den som svartbygge är preskriberat och att kommunen inte kan tvinga dig att riva stugan. Grannen kan då inte heller tvinga dig att riva stugan. Däremot kan kommunen konstra om du eller framtida köpare av din fastighet, vill ha nytt bygglov för något annat.
Ha alltid skriftliga godkännanden av grannar och sök alltid bygglov om byggnaden är bygglovspliktig.
Det är lite svårt att förstå vad du menar. Man måste läsa flera gånger. 73 ord i en mening.Hemingway skrev:
Att ingen tidigare ifrågasatt den är väl inte så konstigt om det var förra grannen som godkände den och det nu är en ny granne som inte gillar den. Det verkar på din text varit de enda två som påverkats av den. Om det inte varit 20-30 ägare som haft grannfastigheten de senaste 20 åren sedan den byggdes.
Hur dumt till står den? Är det stora fastigheter eller små så det är riktigt nära grannens yta där den uppehåller sig?
Tänk om han är nykterist, den sure..H Hank_Ö skrev:
Räcker det att man säger att tidigare ägare godkänt det muntligt eller måste man kunna bevisa det? Inte så lätt om förre ägaren avlidit...Isakare skrev:
😉 Gör inget problem av detta. Släpp det. Grannen har ju inte ens pratat med dig om saken, utan låter en annan granne vara ”budbäraren”. Därmed vet du inte ens hur mycket storyn förvanskats på vägen enligt ”viskleken”.K kennethlundstrom skrev:Vad gäller min sov stuga som jag byggde för 20 år sen alldeles vid grannens tomtgräns med hans muntliga medgivande sen 5 år har jag en ny granne tidigare ägaren tyckte att det blev bra med sovstugan den nya grannen började gnälla efter han bott i 6 år i grannhuset ingen har tidigare ifrågasatt placeringens
🤔 Detta fenomen att oroa sig för saker som ännu inte har hänt, är en av människors STÖRSTA PROBLEM. Skapar en massa oro, sömnlöshet, diskussioner mm.
😊 Mitt råd; strunta i saken och avvakta till grannen ev hör av sig till dig. Vet att detta är lättare sagt än gjort, då jag själv är en sådan som tar ut saker i förskott och genomlider alla helvetes kval. Och för Guds skull, gå inte över med en vinflaska och fjanta dig. Då vet grannen att han har tummen i ögat på dig och då om något kommer han att försöka använd sin ”makt”. De allra flesta av oss är relativt maktlösa och ser vi ett tillfälle att trycka till någon när vi anser oss ha rätt, ja då gör vi det. De flesta av oss är inte större än så, den slutsatsen drar jag av att ha läst många ”råd” här i forumet. Nej, den glädjen ger du inte din granne! Fortsätt att njuta av sensommaren, uppför dig som vanligt, var glad, trevlig, men på intet sätt fjäskande och börja inte diskutera saken! Säger grannen något, håller du det kort, hänvisar till det muntliga avtalet för 20 år sedan med tidigare granne. INGET MER! Visa lite stake nu, och var inte så typiskt räddhågset svensk. Nu kör du! Inget mesande! Lycka till!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 795 inlägg