Känner mig lite rådvill i hur processen ser ut vid ett eventuellt dolt fel. Var börjar man? Kontakta mäklaren som sålde huset? Är det värt att göra resan för att ens ta reda på om det täcks?

Bakgrund:
Köpte vårt hus hösten -22.
Vid renovering av köket uppdagades att en innervägg mot yttervägg någon gång har blivit lagad, bakom ett uppskruvat högskåp.
Det jag tror har hänt är att man fått en vattenläcka där vägg har blivit fuktskadad. Att det har hänt må så vara men att man vid lagningen inte har bytt ut den uppkapade innerväggen utan bara smällt upp högskåpet. Det i sig är väl ingen fara men det som jag reagerar över är att ångspärren har blivit punkterad. Vi har märkt ett kallras på golvet ibland, nu har jag svaret på varför.

Jag har gjort en egen fuktmätning och kan inte se att något tagit skada.

Tips och råd tas emot med öppna armar!

Claes Sörmland
Nu när du har hittat en äldre dålig reparation, har ni haft en stor kostnad för att laga den punkterade ångspärren? Varför i så fall? Det är ju bara lite billig plast som ska tejpas upp, något som kan löses för några hundralappar.

• Gilla
ljonsson90 och 6 till
  • Laddar…
Punkterad ångspärr ger inte kalldrag. Låter mer som en dålig reparation i största allmänhet.

Men för att klassas som "dolt fel" enligt jordabalken måste felet haft en väsentlig påverkan på husets pris om det varit känt vid köptillfället. Det låter inte som att det nämnda felet skulle avskräckt särskilt många budgivare.

• Gilla
Jockers22 och 4 till
  • Laddar…
Enbart baserat på informationen du gett så är det på tok för litet/billigt "fel" för att det ska räknas som dolt fel. Glöm och gå vidare!

• Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
Frågan är vem som gjort den bristande lagningen??
Förra ägaren eller förrförra ägaren eller ett hantverkjobb som ingen av föregående ägare har aning om..

Farstatjej90
B bart112 skrev:
Om ingen skada finns, vad tänker du att processen ska leda till? Du kan rimligen inte få någon ersättning för att tejpa upp lite plast och någon annan ersättning är ju inte aktuell om ingen skada finns. Så vad tänker du att du i slutändan av en eventuell process ska få?🤔

Exakt 0% att du ska få nånting alls.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Thomas59
JPTS JPTS skrev:
Frågan är vem som gjort den bristande lagningen??
Förra ägaren eller förrförra ägaren eller ett hantverkjobb som ingen av föregående ägare har aning om..
Det spelar ingen roll vem som gjort lagningen. Är det ett ”dolt fel”, vilket det inte är, är det den som sålde till dig som är ansvarig. Denne får i sin tur driva processen mot föregående ägare, osv.

Ang dolt fel är det alldeles för låg kostnad att åtgärda för att uppfylla ”kostnadsrekvisitet”. Därför behöver man inte bedöma övriga rekvisit.

Bara att laga och se glad ut.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
B bart112 skrev:
Så vad vill du uppnå med en "dolt fel process"? Noll kronor i ersättning?

Allvarligt? Tejpa hålet och gå vidare med ditt liv...ångspärr och kallras har inget samband.

S
B bart112 skrev:
Känner mig lite rådvill i hur processen ser ut vid ett eventuellt dolt fel. Var börjar man? Kontakta mäklaren som sålde huset? Är det värt att göra resan för att ens ta reda på om det täcks?

Bakgrund:
Vid renovering av köket uppdagades att en innervägg mot yttervägg någon gång har blivit lagad, bakom ett uppskruvat högskåp.
Det jag tror har hänt är att man fått en vattenläcka där vägg har blivit fuktskadad. Att det har hänt må så vara men att man vid lagningen inte har bytt ut den uppkapade innerväggen utan bara smällt upp högskåpet. Det i sig är väl ingen fara men det som jag reagerar över är att ångspärren har blivit punkterad. Vi har märkt ett kallras på golvet ibland, nu har jag svaret på varför.

Släpp dolda fel, du har inte köpt ett hus med garanti, du har köpt ett gammalt hus med skavanker som du får fixa till.

Fairlane
B bart112 skrev:

Bakgrund:

Processen är den att man först konstaterar om man tror att det dolt fel föreligger, om ja så går man till säljaren (mäklaren har inget med det att göra) och begär ersättning, om nej så lägger man ned.

Tanken bakom "dolda fel" (det heter inte så i lagen, utan det är bara vad man allmänt säger) är att köparen ska ha någon form av skydd mot oväntade fel som inte går att upptäcka (utan förstörande ingrepp), fel som inte är förväntade (tänk exempelvis ett 50 år gammalt badrum, där kan man nog förvänta sig att det inte är perfekt) och framförallt att det skulle påverkat köpeskillingen signifikant om felet var känt. Det senare innebär alltså att man tror att felet skulle påverkat med kanske 10% (kanske lite lägre).

Ser man då på detta fel så är det nog så att det uppfyller kravet på att det inte ska vara möjligt upptäcka.
Är felet förväntat? Det beror lite på. Är huset 50 år gammalt så är det nog vara förväntat med alla möjlig fel om saker inte renoverats.
Hade inte påverkat något köpeskillingen? Nej, det är inte troligt att priset på huset varit säg 500' lägre om felet var känt.
Det är det inläggen ovan avser, att detta inte klassas som ett dolt fel. Det räcker inte med att man inte kan se det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.