Hep Hep skrev:
Bra svar, men matar man för sakta bränner ek rätt lätt. Har man en bra mall kan man ju faktiskt slippa fräsa den där sista riskabla biten, genom att vända på brädan efter halva fräsningen och fräsa på den säkra halvan igen.
Ännu bättre svar! Jag tycker inte att man behöver ett kullagrat stål, utan man kör med fräsens basplatta (heter nog något annat) mot mallen i stället. Det blir inte exakt samma radie på rundningen men skillnaden blir inte så stor. Och om man gör en ny mall i stället för att använda en gammal bräda så tar man naturligtvis hänsyn till det.

Pellegnillot71
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Det enklaste är ju att inhandla en renoveringssats trä-delar av Grythyttan, om det bara är en enda stol.
Det finns på deras hemsida info om det samt vad som passar olika årgångar av stolarna.
Kanske billigare än att inhandla diverse verktyg om man inte har det behovet i övrigt, även om det kostar en del.

Annars om du har delarna som ska ersättas att malla ifrån så är det väl bara att t ex grovt såga formen med bandsåg eller sticksåg, och sedan slipa ned till mallningen med t ex bandslip, och därefter putsa lite finare på kanterna till lagom rundning.
Det går inte att köpa renoveringsdelar i ek.

Pellegnillot71
Pblomkvist Pblomkvist skrev:
Jag var otydlig. Det gäller fem stolar och kanske ett bord. Jag har verktyg och maskiner men är lite osäker på bästa metoden
Vi har precis renoverat 4 stolar och ett bord med tryckimpregnerat medelst hyvel och kapsåg och sticksåg och slipmaskin. Och en himla massa olja. Inga problem alls!

F fribygg skrev:
Läste du ens TS inlägg innan du skrev?
Pär undrar ju hur och med vad han ska såga och forma sina ekplankor han redan har..
Självklart gjorde jag det, och den frågan är ju redan avklarad . Svarade på en följdfråga(vilket det ofta blir i sådana här trådar) och som jag tyckte var relevant.

M M-stad skrev:
Kolla med Calexico Wood i Göteborg. Dom har det mesta och kan fixa specialdimensioner och profiler. Har köpt en del teak därifrån och kan rekommendera dom.
Är det verkligen relevant för TS som redan har ekplankor?

Nja, kanske inte helt relevant, men kanske ett bra tips för någon annan.
Nu får jag tacka för mig för alla goda råd och tips. Ska nog börja med bandsåg och bandslip för de rundade hörnen och långsidorna. Om det inte blir så bra ska jag försöka med ett frässtål med kullager.
Tack igen
Pär

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Här på forumet uppmanar vi inte varandra att googla, jag frågade dej om tips på var lämpliga ekbrädor finns att köpa.
Arnebo såg söder om Linköping fixar det lätt och har massa ek liggande. Passar kanske dig som bor i Östergötland, men kanske inte ts.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Läste du ens TS inlägg innan du skrev?
Pär undrar ju hur och med vad han ska såga och forma sina ekplankor han redan har..
Självklart gjorde jag detta.Läs vilken fråga jag svarade på!
Jag svarade bara på en fråga i denna tråd var men kunde köpa lämpligt virke till detta, och som jag har goda erfarenheter av.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det går inte att köpa renoveringsdelar i ek.
Det finns i ek att beställa till hela klassikerserien. Det ser ut som A2 på bilden och då är det artikelnummer 7101580 för 2195:- Bordsskivan kostar mellan 4 och 6 000 beroende på modell.

• Gilla
M-stad och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Bra svar, men matar man för sakta bränner ek rätt lätt. Har man en bra mall kan man ju faktiskt slippa fräsa den där sista riskabla biten, genom att vända på brädan efter halva fräsningen och fräsa på den säkra halvan igen.
Ja såklart, det funnkar ju i detta fall och är en mycket bättre lösning. Ek bränner lätt men enklare att slipa bränt än flisor :)

Gällande kopiering vs kullagrad kopieringsstål föredrar jag klart det senare, har bara provat de där formpressade i stål, möjligt att de i svarvard mässing är bättre.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Hej
Jag ska renovera en stol från Grythyttan med nytt ekvirke. Kan någon ge tips om hur jag ska få till de rundade hörnen? Ska jag såga med bandsåg? Är en handöverfräs bättre? Hur gör jag i så fall med fräsen? Kan man bygga en mall eller gigg?
Tacksam för tips
(bilden är på ryggen i furu; samma typ av rundning på armstöden)
Pär
Hej!
Jag köpte en (1) renoveringssats från Grythyttan och använde som mall till mina sex stolar. Jag använde vanlig furu och sågade till de rundade hörnen med sticksåg och fintandat blad. Gick bra utan att det flisade sig, gissar att det då med ek inte ska vara något problem med flisning.

• IMG_8935.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Jag har renoverat fyra stycken A2, gamla modellen som är lite större.
Fungerade utmärkt med enkla verktyg: sticksåg, fil och sandpapper och slipmaskin.
Planhyvlad ek från Bauhaus i standardstorlek.

Hej
Jag ska renovera en stol från Grythyttan med nytt ekvirke. Kan någon ge tips om hur jag ska få till de rundade hörnen? Ska jag såga med bandsåg? Är en handöverfräs bättre? Hur gör jag i så fall med fräsen? Kan man bygga en mall eller gigg?
Tacksam för tips
(bilden är på ryggen i furu; samma typ av rundning på armstöden)
Pär
Bygg en mall använd toppen på en orginal bräda använd fräs medlager grovsåga först. Enkelt om man är lite händig. Har gjort detta många gånger.

• Gilla
Pblomkvist
  • Laddar…
Dom renoverade jag för 40 år sen å tänkte de va dax å fixa dom igen..

• 20260709_184528.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.