Hej
Jag ska renovera en stol från Grythyttan med nytt ekvirke. Kan någon ge tips om hur jag ska få till de rundade hörnen? Ska jag såga med bandsåg? Är en handöverfräs bättre? Hur gör jag i så fall med fräsen? Kan man bygga en mall eller gigg?
Tacksam för tips
(bilden är på ryggen i furu; samma typ av rundning på armstöden)
Pär

• Orange + Furu A2 och A9 Inspirationsbild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enklaste är ju att inhandla en renoveringssats trä-delar av Grythyttan, om det bara är en enda stol.
Det finns på deras hemsida info om det samt vad som passar olika årgångar av stolarna.
Kanske billigare än att inhandla diverse verktyg om man inte har det behovet i övrigt, även om det kostar en del.

Annars om du har delarna som ska ersättas att malla ifrån så är det väl bara att t ex grovt såga formen med bandsåg eller sticksåg, och sedan slipa ned till mallningen med t ex bandslip, och därefter putsa lite finare på kanterna till lagom rundning.

Om du bara ska renovera en stol är nog en manuell sticksåg, rasp och sandpapper det enklaste och billigaste.

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Det enklaste är ju att inhandla en renoveringssats trä-delar av Grythyttan, om det bara är en enda stol.
Det finns på deras hemsida info om det samt vad som passar olika årgångar av stolarna.
Kanske billigare än att inhandla diverse verktyg om man inte har det behovet i övrigt, även om det kostar en del.

Annars om du har delarna som ska ersättas att malla ifrån så är det väl bara att t ex grovt såga formen med bandsåg eller sticksåg, och sedan slipa ned till mallningen med t ex bandslip, och därefter putsa lite finare på kanterna till lagom rundning.
Jag var otydlig. Det gäller fem stolar och kanske ett bord. Jag har verktyg och maskiner men är lite osäker på bästa metoden

F fribygg skrev:
Om du bara ska renovera en stol är nog en manuell sticksåg, rasp och sandpapper det enklaste och billigaste.
Se svaret till Spikbjörn

Pblomkvist Pblomkvist skrev:
Jag var otydlig. Det gäller fem stolar och kanske ett bord. Jag har verktyg och maskiner men är lite osäker på bästa metoden
Såga då rundning med bandsåg och putsa på bandputs

Enklast är att såga å slipa till bräderna..
Man kan åka till brädgården å köpa de virket man vill ha å sen antingen lacka, olja eller måla å skruva fast dom med nya skruvar..

JPTS JPTS skrev:
Man kan åka till brädgården å köpa de virket man vill ha å sen antingen lacka, olja eller måla å skruva fast dom med nya skruvar..
Det kan dock vara svårt att hitta ekvirke på brädgården och TS ska ju ha ek.

F fribygg skrev:
Det kan dock vara svårt att hitta ekvirke på brädgården och TS ska ju ha ek.
En brädgård har klart stort sortiment av olika träslag..
Klart de kan vara svårt å hitta ek på byggmax eller liknade varuhus, därför uppsöka en brädgård..

JPTS JPTS skrev:
En brädgård har klart stort sortiment av olika träslag..
Klart de kan vara svårt å hitta ek på byggmax eller liknade varuhus, därför uppsöka en brädgård..
Har du rentav förslag på leverantör som har ekvirke i de nödvändiga dimensionerna på hyllan?

F fribygg skrev:
Har du rentav förslag på leverantör som har ekvirke i de nödvändiga dimensionerna på hyllan?
Sök på googel..

Tack för alla svar och synpunkter.
Jag funderade på om man skulle såga lite grovt och sedan använda en mall med halvcirkel som anhåll och fräsa med hjälp av en kopieringsring för att få riktigt slätt och fint. Men det kanske inte behövs? (jag har en sådan ring till fräsen, men har aldrig använt den)

JPTS JPTS skrev:
Sök på googel..
Här på forumet uppmanar vi inte varandra att googla, jag frågade dej om tips på var lämpliga ekbrädor finns att köpa.

Kanske kom vi lite på sidan av ämnet, även om det kunde vara intressant att veta var man kan köpa ek. För min egen del är det just nu inte aktuellt eftersom jag har egensågade ekplankor.

Pblomkvist Pblomkvist skrev:
För min egen del är det just nu inte aktuellt eftersom jag har egensågade ekplankor.
Har du möjlighet att klyvsåga och hyvla virket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.