7 644 läst ·
67 svar
8k läst
67 svar
Hur såga/fräsa rundade hörn Grythyttan stol
Jag håller med, men har man tillgång till en bandsåg så kan det kanske vara lättare att få till en rundning som inte behöver slipas lika mycket.F fribygg skrev:
Tillägg: Jaha, det påpekade du visst lite senare.
Redigerat:
När TS talat om att han hade maskiner var det ju lättare att föreslå nått mer avancerat och dyrbart än raspen.P pmd skrev:
Själv skulle jag ju aldrig ens fundera på att skaffa fräs och kopierings ring för att renovera en (1) stol, eller ens en grupp för egen del, det tänker jag är grejor som kan vara rimliga om man ska tillverka material satser för att renovera Grythyttan möbler eller för den delen försöka sej på ett eget företag som renoverar Grythyttan möbler.
Väljer man som TS ek ska det inte behövas nått nytt trä på den trädgårds gruppen i hans liv, kompletterar han med linolja säg vart femte år och har möblerna under tak på vinterhalvåret behöver knappast hans barn byta trävirket heller.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Då var det väl tur att inte vi hittade när vi var inne på deras hemsida, för att göra delarna själv kostade ju bara en bråkdel (om man inte räknar in planhyveln och spånsugen förstås....😉). Även om det nu inte blev ek...Hep skrev:
Bara för att ge ett tips på vart man lättare kan hitta ek så har Bauhaus planhyvlad ek. Förmodligen mycket dyrare än brädgården men finns på många ställen i landet.
Ex:
https://www.bauhaus.se/planhyvlad-ek-moelven-obehandlad-15x120x2400mm
Ex:
https://www.bauhaus.se/planhyvlad-ek-moelven-obehandlad-15x120x2400mm
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Bauhaus planhyvlade ek må vars slät och fin, men den är i princip alltid krokig i båda ledder och ofta skruvad. Det kan funka för kortare ämnen som till Grythyttan-sitsar, men till annat är det hopplöst. Beijer och K-bygg har alltid raka plankor. I alla fall i GBG.L Lovan83 skrev:
Redigerat:
Hittade en gammal burk med pigmenterad olja från Flügger som vi använde för att olja in spaljéer för en himla massa år sedan. Bifogar bild på färgnumret.Pblomkvist skrev:
Ångrar så mycket att jag inte fotade i går när vi kom hem och det hade regnat. Då låg allt regnvatten ovanpå i stora droppar. Tidigare blev hela bordet blött i ett dygn innan det torkade. Otrolig skillnad nu!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden