S Svante Svenson skrev:
Båtaffärerna har skruv i A4. Närmast Bauhaus sickla har du Erlandssons brygga i samma hus som Clas Ohlson och Willys. På hemsidan verkar de ha rätt kasst sortiment men jag tror att det eventuellt är bättre i verkligheten. Annars om du är i Stockholm så är Siefvert skruv alltid bra på brett sortiment, dock sommarstängt i två veckor nu.
Tack för tipset, Jag ska kolla Erlandssons. Men frågan är om man behöver A4 eller om C4 duger?

Pblomkvist Pblomkvist skrev:
Tack för tipset, Jag ska kolla Erlandssons. Men frågan är om man behöver A4 eller om C4 duger?
Man ångrar sällan att man valde A4, speciellt om objektet står utomhus året om, och ännu mer om man bor i närheten av saltvatten

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
  • A2 Skruv Biltema plåtskruv försänkt A4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A2 Skruv Biltema plåtskruv kullrig A4.jpg
    Skapa konto
På en A2 originalstol är det
  • 3,9×16 kullrig, för rygg- och sitsbrädor
  • 3,9×16 försänkt, för armstödsbrädor
IMG_3366.jpeg
Skapa konto
IMG_3367.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Jo, men de är ganska dyra. Vad tror du om Biltemas plåtskruvar? Jag vet inte riktigt vad plåtskruv är för något.

Ser mest ut att vara finare gängstigning än träskruv.

Råkade befinna mig på Hornbach får ett par timmar sedan. Kollade 316/A4-sortimentet, men de hade tyvärr bara 3,9×13 och 3,9×19 i de önskade utföranden.

Jo, men de är ganska dyra. Vad tror du om Biltemas plåtskruvar? Jag vet inte riktigt vad plåtskruv är för något.
Plåtskruv är det som kallas gängpress och har finare och grundare stigning på gängorna. Inte helt bra för trä i allmänhet, men kan funka för ek och bok. Mycket noggrann förborrning med exakt rätt borrdiameter krävs. Inga marginaler finns för att förhindra gängsläpp eller skruvbrott.

• Gilla
Pblomkvist
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Plåtskruv är det som kallas gängpress och har finare och grundare stigning på gängorna. Inte helt bra för trä i allmänhet, men kan funka för ek och bok. Mycket noggrann förborrning med exakt rätt borrdiameter krävs. Inga marginaler finns för att förhindra gängsläpp eller skruvbrott.
Tack för svaret. Det verkar vanskligt med plåtskruv, får nog fortsätta leta.
Man kan få tag på A4 3,5x16 (både försänkt och kullrig) på Bauhaus, men skruvskallen är aningens för liten och inte lika snygg som originalet.
Jag fick veta att C4 borde funka och att A4 använde man bara på sjön - alltså av killen på Bauhaus (sommarvikarie?). Det är svårt med alla olika besked. Google säger absolut inte C4 baserat på Grythyttan som källa.
Har i alla fall skrivit till Sifverts, men de har sommarstängt som sagts.

Det går ju bra med 4,0 istället för 3,9. Kanake underlättar sökandet. Skillnaden för träskruv är akademisk.
3,9 mm (och alla andra ojämna mått) härrör garanterat från tiden vi använde tum för skruvmått. Sedan kom väl tyskarna och slog näven i bordet ”- Verdammt!” och gav oss hela eller halva millimeter. 🤓

(Varför kan inte plywood-skivorna vara 10 och 20 mm?)

…och det vetefan om inte originalskruvarna är 304/A2. Testade precis med en magnet (håller på att efterdra alla skruvar på mina stolar) och skruvarna är väldigt svagt magnetiska. Det syns också lite antydan till galvanisk aktivitet runt skruvskallens perferi mot varmförzinkningen. Obetydlig, men inte obefintlig som det borde vara med 316/A4-skruvar.
Kan kanske vara till hjälp i valet mellan A4 och A2. Jag hade valt A4 ändå.

• Gilla
Pblomkvist
  • Laddar…
Tack för det. Jag har just skrivit till Grythyttan och frågat vad de anser om rostskydd. Återkommer med deras svar, men jag gissar A4.

Tack för det. Jag har just skrivit till Grythyttan och frågat vad de anser om rostskydd. Återkommer med deras svar, men jag gissar A4.
A4 och A2 brukar vara snyggare än C4 också.

• Gilla
Pblomkvist
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.