10 361 läst ·
98 svar
10k läst
98 svar
Hur såga/fräsa rundade hörn Grythyttan stol
Ja, inga avancerade maskiner, men en klyv-/bordssåg och en plan-/rikthyvel (även om den mest används som planhyvel då rikthyveln är krånglig att ställa in).
Kom på en till fråga: Måste man fräsa de rundade kanterna längs med brädorna eller räcker det att runda av med bandputs?
Jag tror att du snabbast får det gjort med bandslipen, men det beror ju lite på hur händig du är med fräsen, men du kan väl testa på en spillbit med båda metoderna (man har aldrig fel i att öva lite innan man tar tag i den slutliga produktionen). Så får du ju se vad som känns bäst.
Oavsett får man väl dra lite för hand med ett fint papper med båda metoderna som slutfinish.
Jag tror nog att du kan få snygga kanter med båda.
Oavsett får man väl dra lite för hand med ett fint papper med båda metoderna som slutfinish.
Jag tror nog att du kan få snygga kanter med båda.
Tack så mycket för goda råd.
Byggahus.se oxh dess medlemmar är verkligen en kunskapsresurs.
P
Byggahus.se oxh dess medlemmar är verkligen en kunskapsresurs.
P
Använd den gamla brädan och fräs med den som mall är mitt tips. Finns fräsar med kullager.Pblomkvist skrev:
Tack för alla svar och synpunkter.
Jag funderade på om man skulle såga lite grovt och sedan använda en mall med halvcirkel som anhåll och fräsa med hjälp av en kopieringsring för att få riktigt slätt och fint. Men det kanske inte behövs? (jag har en sådan ring till fräsen, men har aldrig använt den)
Google eller inte, så finns det en anledning till att det kommer folk rätt långt ifrån och köper ek här. Alla säger samma sak - att det fram till nu varit skitsvårt att hitta bra ekvirke.JPTS skrev:
Har du vettiga tips, så vet jag att det vore uppskattat. Alltså ställen där privatpersoner kan åka och välja ut rätt virke, då det oftast är de har svårt att hitta.
Åk till en lokal snickerifabrik och handla torrt virke. Teak eller ek så behöver du nog inte bekymra dej resten av livet. Avsluta med bra olja och rostfri skruvHep skrev:
Google eller inte, så finns det en anledning till att det kommer folk rätt långt ifrån och köper ek här. Alla säger samma sak - att det fram till nu varit skitsvårt att hitta bra ekvirke.
Har du vettiga tips, så vet jag att det vore uppskattat. Alltså ställen där privatpersoner kan åka och välja ut rätt virke, då det oftast är de har svårt att hitta.
Sticksåg med rätt blad, slipmaskin och en fräs med ett kullagrat radiestål på 2 eller 3mm bör göra jobbet.
Har man en fräs är ett radiestål med kullager basutrustning som kan användas till mycket projekt.
Har man en fräs är ett radiestål med kullager basutrustning som kan användas till mycket projekt.
Jag behöver inte köpa varken ek eller teak, då det ligger en hel del till försäljning några meter från mig. Det var när @JPTS skrev att det fanns på brädgårdar, som jag blev nyfiken.G Gammelgnistan skrev:
Det vore ju kanon om det var så enkelt att åka till närmsta brädgård och köpa ek, men det verkar inte stämma, då alla som kommer hit och handlar säger att det är jättesvårt att hitta. Åtminstone de som vill köpa möbelvirke i hög kvalitet och ha möjlighet att själva välja ut de plankor de vill ha. Om det stämmer att det finns brädgårdar som löser det är det ju bara bra, och konkreta tips skulle vara uppskattat.
Jag vet bara en… aldrig någonsin stött på en vanlig brädgård där man kan köpa ohyvlat virke av möbelkvalitet.Hep skrev:
Jag behöver inte köpa varken ek eller teak, då det ligger en hel del till försäljning några meter från mig. Det var när @JPTS skrev att det fanns på brädgårdar, som jag blev nyfiken.
Det vore ju kanon om det var så enkelt att åka till närmsta brädgård och köpa ek, men det verkar inte stämma, då alla som kommer hit och handlar säger att det är jättesvårt att hitta. Åtminstone de som vill köpa möbelvirke i hög kvalitet och ha möjlighet att själva välja ut de plankor de vill ha. Om det stämmer att det finns brädgårdar som löser det är det ju bara bra, och konkreta tips skulle vara uppskattat.
Den jag vet ligger i Borås och heter Holgers Stugmaterial.
Kan du tänka dig planhyvlat är det standard i furu och ek på i princip alla brädgårdar. Det är inte gratis och finns oftast på 2,4 och enmeterslängder. Tc
Jocklekar 12,15,21 och bredder oftast 33,45,70,95 och ibland upp till 145
Jocklekar 12,15,21 och bredder oftast 33,45,70,95 och ibland upp till 145
På tal om torrt ekvirke. Hur länge måste en ekplanka, tjocklek 25 mm, torka innan man kan använda den till Grythyttans utemöbler? Räcker 3 månader?
Det är inte så noga om du inte bryr dig om 1mm hit eller dit. Den anpassar sig till klimatet på stolen. Det enda du inte skall göra är att inte torka den alls och sedan rätt ut i solen för risk att den spricker när den torkar så fort.Pblomkvist skrev:
Så fixa dem på hösten och förvara dem i tex en lada över vintern så behöver de inte torka alla innan.
Alternativt låter du virket torka så innan.