7 644 läst ·
67 svar
8k läst
67 svar
Hur såga/fräsa rundade hörn Grythyttan stol
Tack för svar, det låter som ett gott råd
Renoverare
· Stockholm
· 20 569 inlägg
Borde inte planhyvlad ek fungera? Körde det på trösklarna i mitt förra boende. Var raka och fina bitar
Hej
Jo, det funkar nog fint med planhyvlad ek. Men nu råkar jag redan ha en del grovsågade ekplankor som jag tänkte använda - hyvla, runda hörnen, slipa och så vidare.
Jo, det funkar nog fint med planhyvlad ek. Men nu råkar jag redan ha en del grovsågade ekplankor som jag tänkte använda - hyvla, runda hörnen, slipa och så vidare.
Kolla med Calexico Wood i Göteborg. Dom har det mesta och kan fixa specialdimensioner och profiler. Har köpt en del teak därifrån och kan rekommendera dom.Pblomkvist skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 569 inlägg
Jag mins som grabb på slutet av 80-talet när morfar renoverade sina grythyttan från 30-talet. Han använde de gamla som mall och sågade. Samma renovering håller än idag.
Jag gjorde så med min trägrind. Sticksåg, fil och sandpapper.Pblomkvist skrev:
Hej
Jag ska renovera en stol från Grythyttan med nytt ekvirke. Kan någon ge tips om hur jag ska få till de rundade hörnen? Ska jag såga med bandsåg? Är en handöverfräs bättre? Hur gör jag i så fall med fräsen? Kan man bygga en mall eller gigg?
Tacksam för tips
(bilden är på ryggen i furu; samma typ av rundning på armstöden)
Pär
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
När jag fick tvångsrenovera Grythyttan vitlackad ek (original) såg jag att det är kvarterssågat material. Inte så konstigt eftersom det skall hålla några år. Fur klarlackad furu blir det ju ock betydligt snyggare. Planhyvlad furu och ek på byggmarknaderna är blocksågat och kanske inte blir lika fint i längden. Framför allt ser det ju inte lika snyggt ut.
Här är en som säljer kvarterssågad ek. Har bara hört att det var prima material, ej använt själv.
http://www.trädgårda.se/contents/sv/d18143_Kvartersagad-25mm.html
Här är en som säljer kvarterssågad ek. Har bara hört att det var prima material, ej använt själv.
http://www.trädgårda.se/contents/sv/d18143_Kvartersagad-25mm.html
Det bör ju inte vara så svårt att tillverka en mall för rundningen (om det inte finns en originalbräda som går att använda) och spänna fast den på de nya brädorna. Sen köra med ett frässtål med kullager som stödjer mot mallen/originalet. På så sätt får man identiska rundningar på alla bitar och slipper oexatheten (?) med att såga/slipa för hand.
Okej, funkar det lika bra med en kopieringsring? Jag har en sån, men tyckte det var lite svårt när jag testade
Fräs med kullager är inte så dyrt att köpa och väl värt det. Fräs ger överlägset bäst resultat och är snabbast. Grovsåga med sticksåg en bit utanför strecket så att det inte flisar in över strecket.
Tänk på att köra fräsen åt rätt håll. Om du kör överhand så ska trästycket vara till vänster om matningsriktningen. Mata riktigt sakta sista mm så att det inte slår ut flisor.
Tänk på att köra fräsen åt rätt håll. Om du kör överhand så ska trästycket vara till vänster om matningsriktningen. Mata riktigt sakta sista mm så att det inte slår ut flisor.
Har själv ingen erfarenhet av kopieringar, det kräver ju att man håller på med matte 😂...men några frässtål med kullager (upptill och nedtill-varianter) bör alla med överhandsfräs ha. 👍 De är otroligt enkla att använda och ger väldigt fint resultat. Använde avrundningsfrässtål med kullager när jag lagt på masonitskiva på alla våra skåpsdörrar och lådfronter till köket för att slippa spegelutseendet och få släta fronter istället.
Har du någon brädgård ute på landet så kolla där, har de inte så brukar de kunna tipsa om var du hittar det.Pblomkvist skrev:
Bra svar, men matar man för sakta bränner ek rätt lätt. Har man en bra mall kan man ju faktiskt slippa fräsa den där sista riskabla biten, genom att vända på brädan efter halva fräsningen och fräsa på den säkra halvan igen.G g.kraft skrev:Fräs med kullager är inte så dyrt att köpa och väl värt det. Fräs ger överlägset bäst resultat och är snabbast. Grovsåga med sticksåg en bit utanför strecket så att det inte flisar in över strecket.
Jag har använt handöverfräsen och ett fräsbord, fräsbordet finns på Jula mfl. Fungerar utmärkt.