C cpalm skrev:
Det kanske inte var kommunalt avlopp på tidigt 1900-tal?
Men du har nog rätt, ser rensluckan nu också även om upplösningen på bilderna lämnar en del att önska.
TS har skrivit det i inlägg #13. Så är bara att läsa 😉

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
GoC GoC skrev:
TS har skrivit det i inlägg #13. Så är bara att läsa 😉
Sant. Fastnade lite i detta varför man i äldre hus ibland ser avloppsrör som går ut genom källarvägg i midjehöjd, men det är ju uppenbarligen inte fallet här även om det ser ut så.

A Auxilium skrev:
Du menar om man anlitar någon firma? Det där är väl inga vanliga spolmunstycken man har själv? En värmekamera kan jag dock nog få tag på om man kan få fram det på det sättet.
Precis, man anlitar en firma så får man ett utlåtande från någon som sysslar med det varje dag.

A Auxilium skrev:
Det här är helt nytt för oss, en snabb googling säger mig att det måste göras i minst två månader. Hur gör vi då? Såg det fanns en korttidsmätning, men inget verkar vara gjort av säljaren. Påpekar vi detta och försöker få dem att mäta? Eller ska vi bekosta mätningen under tiden innan överlåtelsen?
Ni kan villkora köpet med en mätning alternativt själva göra en korttidsmätning.

Markradon kan i äldre otäta hus (otät grund mot mark) ge värden på flera tusen bq.
Men marken under huset kan också vara lågstrålande, dvs att det inte finns något problem med radongas som tar sig in.

Om det finns ett problem med markradon så är det i samband med att man bygger upp golvet som detta åtgärdas. Det är mycket högre kostnad att med fläktar (driftskostnader) i ett senare tillfälle minska problemet

B Boende45 skrev:
Ni kan villkora köpet med en mätning alternativt själva göra en korttidsmätning.

Markradon kan i äldre otäta hus (otät grund mot mark) ge värden på flera tusen bq.
Men marken under huset kan också vara lågstrålande, dvs att det inte finns något problem med radongas som tar sig in.

Om det finns ett problem med markradon så är det i samband med att man bygger upp golvet som detta åtgärdas. Det är mycket högre kostnad att med fläktar (driftskostnader) i ett senare tillfälle minska problemet
Det ni också kan göra är att kolla adressen på en strålningskarta, även om det egentligen inte är tillförlitligt för radon i enskilda hus så kanske det ger nån aning.

https://www.sgu.se/samhallsplanering/risker/radon-och-stralning/

• Gilla
Boende45
  • Laddar…
oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Det ni också kan göra är att kolla adressen på en strålningskarta, även om det egentligen inte är tillförlitligt för radon i enskilda hus så kanske det ger nån aning.

[länk]
I kartan för uran så var värdena iallafall I praktiken noll. Blått på kartan, men ja, radonet kan som jag förstått det komma från flera ställen, så kommer definitivt fråga om mätning. Enligt mäklarsidan är det inte gjort någon iallafall...

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ser ut att vara en igensatt dörr.
Är väl troligen att det läcker in regnvatten.
Så där kan man kanske behöva gräva upp på utsidan och täta eventuella håligheter som släpper in vatten
Ja nu när du säger det ser det klart ut som en igensatt dörr. Väldigt märkligt bara då det är en yttervägg där, det verkar ju som att man kunnat gå ner till källaren utifrån? Jag är inte 30 fyllda och det här är mitt första hus, så har inte toppenkoll på hur det brukar se ut i just källare...

A Auxilium skrev:
Ja nu när du säger det ser det klart ut som en igensatt dörr. Väldigt märkligt bara då det är en yttervägg där, det verkar ju som att man kunnat gå ner till källaren utifrån? Jag är inte 30 fyllda och det här är mitt första hus, så har inte toppenkoll på hur det brukar se ut i just källare...
Fullt normalt på hus från den tiden med en utvändig trapp och dörr in i källaren.
Troligen kan den gamla plattan och delar av trappen utanför finnas kvar. Det regnar och vatten samlas och rinner in genom det igenmurade dörrhålet.

GoC GoC skrev:
Fullt normalt på hus från den tiden med en utvändig trapp och dörr in i källaren.
Troligen kan den gamla plattan och delar av trappen utanför finnas kvar. Det regnar och vatten samlas och rinner in genom det igenmurade dörrhålet.
Det låter ju rimligt. Vad gör man åt det då? Gräver upp utifrån och slår bort? Låter det vara? Vet inte hur illa det ska vara innan man åtgärdar. Men är det vatten på golvet antar jag det gått lite väl långt.

A Auxilium skrev:
Det låter ju rimligt. Vad gör man åt det då? Gräver upp utifrån och slår bort? Låter det vara? Vet inte hur illa det ska vara innan man åtgärdar. Men är det vatten på golvet antar jag det gått lite väl långt.
Ja du behöver nog gräva upp och kolla så väggen är asfaltstruken på utsidan.
Gissar på att vattnet tränger in mellan understa lecablocken och plattan.
Ser också ut som om man tagit bort ledningen från spygatten (brunnen utanför) som går till golvbrunnen inne. Det är mest troligt det som är anledningen till att man bilat upp golvet och gjutit igen.
Men är inga problem att åtgärda, bara lite lokalt grävande och asfaltstryka.
Du kan ju börja att gräva lite och kolla så att lecablocken på det igenmurade dörrhålet
är asfaltstruken.

GoC GoC skrev:
Ja du behöver nog gräva upp och kolla så väggen är asfaltstruken på utsidan.
Gissar på att vattnet tränger in mellan understa lecablocken och plattan.
Ser också ut som om man tagit bort ledningen från spygatten (brunnen utanför) som går till golvbrunnen inne. Det är mest troligt det som är anledningen till att man bilat upp golvet och gjutit igen.
Men är inga problem att åtgärda, bara lite lokalt grävande och asfaltstryka.
Du kan ju börja att gräva lite och kolla så att lecablocken på det igenmurade dörrhålet
är asfaltstruken.
Tack! Så du menar alltså att man haft en brunn utanför dörren, nedanför trappan, som först gått in via inomhusavloppet och sen ut igen? En sådan utebrunn minns jag nu att jag sett hemma hos mormor för 20 år sedan... Är asfaltastrykning det man ska göra? Inte platonmatta och singel när man ändå är där?

A Auxilium skrev:
Tack! Så du menar alltså att man haft en brunn utanför dörren, nedanför trappan, som först gått in via inomhusavloppet och sen ut igen? En sådan utebrunn minns jag nu att jag sett hemma hos mormor för 20 år sedan... Är asfaltastrykning det man ska göra? Inte platonmatta och singel när man ändå är där?
Är väl bättre att du gör som på resten av det gamla huset. Källarväggen är väl uppmurad av betonghålsten och asfaltstruken på utsidan.
Men funkar så klart med Platonmatta. Men se till att det blir asfaltstruket nere vid anslutning platta/vägg. Det är högst troligt att det är där det läcker in.
Men det kan även läckan in högre upp om det står regnvatten mot väggen. Det syns ändå bara nere på golvet på insidan.

GoC GoC skrev:
Är väl bättre att du gör som på resten av det gamla huset. Källarväggen är väl uppmurad av betonghålsten och asfaltstruken på utsidan.
Men funkar så klart med Platonmatta. Men se till att det blir asfaltstruket nere vid anslutning platta/vägg. Det är högst troligt att det är där det läcker in.
Men det kan även läckan in högre upp om det står regnvatten mot väggen. Det syns ändå bara nere på golvet på insidan.
Nu har vi varit i källaren igen, och även fått ett besiktningsprotokoll.

Det är 100% fuktvärden på flera av väggarna. Besiktningsmannen sa också att om man vill få ner värdena måste man dränera utifrån.

Dörren man verkar satt igen har ett annat problem, ovanför har man byggt en trappa ut från huset. Vet inte om man ens kommer åt vettigt under trappan?

Se också lekablocken där det verkar vara något vitt skröfs som kommer ut? Vad kan det vara?

Det är ju 2.3 till tak så det finns gott om plats att isolera, men det känns som man får ta dit någon som kan sina saker för att bedöma.

Vilka yrkesmän letar jag efter här? Rörmokare till rören? Elektriker till elen såklart, men till dränering/fukten, är det någon valfri firma?

Är det problem att man inte kan dränera runt om hela källaren? Det är även en stor trappa på utsidan av huset till entrén.

• Utomhustrappa med vita lekablock, en stor blomkruka med rosa blommor, grön gräsmatta och en slangvinda på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand vid källarvägg med vit utfällning i lekablock, eventuell fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vita är saltutfällning
Kommer från betongen pga fukten i väggen. Inget farligt
Sedan gissar jag på att trappen varit där hela tiden. Trappen ner till källaren har gått ner där ”blomlådan” är. Kan vara igenmurat och putsat på sidan av trappen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag köpte på -80talet ett hus byggt 1925. Ursprunglig dränering (?) men längs ena sidan fanns asfaltbeläggning när vi grävde bort växtlighet.
Tog in flera "experter" som ansåg kostsam dränering nödvändig. en gammal byggargubbe rådde mig att inte dränera och jag lyssnade på honom.

Källarväggarna var inte roliga men hade också upprepats målats med fel färg. Huset värmdes med olja och dessutom fanns ett par element där nere samt att jag kompletterade med extra ventilation.

Det behöver inte betyda att TS's källare inte behöver dräneras - utan bara att avvakta ett/två år samtidigt som viss värme samt framför allt ventilation fixas.

För min del klinkade jag hela källaren på -90talet iom att de då 70-åriga originalrören/avlopp i bottenplattan byttes ut. Samtidigt kläddes väggarna på stålram och luftspalt (inget jag rekommenderar idag men det var en OK lösning då) och fick en otroligt fin, fräsch och tilltagande källare.

När oljan blev för dyr sålde jag huset. Överlät framtida problem till nästa ägare som bytte uppvärmningssystem utan spillvärme till källare och murstock.

I mitt fall användes källaren till bastu/tvätt/dusch/lagring och liten hemmaverkstad.

Redigerat:
  • Gilla
LexLux och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.