6 974 läst ·
90 svar
7k läst
90 svar
Hur renoverar jag denna källare bäst? Vad kan det kosta?
Om det finns kapacitet med nuvarande värmepump hade jag kört på radiatorer. En pryl mindre…
Du tänker klokt och förtänksamt, men om inte rördragningen behöver vara jättekonstig så hade jag bara målat bakom radiatorerna om ommålningen skulle vänta något år.A Auxilium skrev:
Du vill höja temperaturen för att sänka fukten.
Elradiatorer/en byggfläkt löser det till en högre löpande kostnad. Så, det beror på din tidsplan vad som är lämpligast.
Ja, kör för all del ner en byggfläkt, elradiatorer och/eller en avfuktare så länge, men med de materialval som är aktuella vid tillskjutande fukt skulle jag vilja påstå att det inte spelar så stor roll så länge det inte är så fuktigt att det kondenserar på väggarna. Målar du t.ex. med kalkfärg är det tvärtom bara en fördel.A Auxilium skrev:
C cpalm skrev:Ja, kör för all del ner en byggfläkt, elradiatorer och/eller en avfuktare så länge, men med de materialval som är aktuella vid tillskjutande fukt skulle jag vilja påstå att det inte spelar så stor roll så länge det inte är så fuktigt att det kondenserar på väggarna. Målar du t.ex. med kalkfärg är det tvärtom bara en fördel.
Okej, statusuppdatering.
Vi kommer skriva kontrakt imorgon. Senare i veckan kommer en och inspekterar rören.
Är det någon som kan svara på hur den här plattan eventuellt ser ut? Ena rummet är liksom 10cm lägre än de andra. Har de olika tjocka golv? Hur tar jag enklast reda på tjockleken, borrar ett hål?
Borra, konstruktionsritningar.
Golven kan ha gjutits i olika skeden. Ursprungligen troligen oarmerade och inte så tjocka.
Vi har en tillbyggnad där den har en armerad platta som är ca 10cm lägre ner än den ursprungliga delen.
Golven kan ha gjutits i olika skeden. Ursprungligen troligen oarmerade och inte så tjocka.
Vi har en tillbyggnad där den har en armerad platta som är ca 10cm lägre ner än den ursprungliga delen.
Gammalt duschutrymme och toalett?A Auxilium skrev:Okej, statusuppdatering.
Vi kommer skriva kontrakt imorgon. Senare i veckan kommer en och inspekterar rören.
Är det någon som kan svara på hur den här plattan eventuellt ser ut? Ena rummet är liksom 10cm lägre än de andra. Har de olika tjocka golv? Hur tar jag enklast reda på tjockleken, borrar ett hål?
Ja det har det varit, det jag mest var fundersam över är hur själva plattan är uppbyggd då, dvs tjocklekarna i förhållande till varandra, om det var något vedertaget byggnadssätt. Men antar jag får borra då. Jag ska dit och ta fuktvärden på alla ställen i veckan.GoC skrev:
Den där gamla källaren lär ha 100% fuktighet i plattan. Plattan är helt säkert oarmerad och gjuten på ett tunt lager sand. Gissar på en tunn platta, 7cm, av dålig betongkvalitet.A Auxilium skrev:
Den har ingen annan funktion än att det inte skall vara stampat jordgolv.
Är säkert bara att dom grävt ur lite djupare där badrummet varit.
Men är det 100% fuktighet är det väl ingen idé med Platon och gummimatta till gymmet? Klinkers vill man väl inte lägga på 100% fuktighet?GoC skrev:
Den där gamla källaren lär ha 100% fuktighet i plattan. Plattan är helt säkert oarmerad och gjuten på ett tunt lager sand. Gissar på en tunn platta, 7cm, av dålig betongkvalitet.
Den har ingen annan funktion än att det inte skall vara stampat jordgolv.
Är säkert bara att dom grävt ur lite djupare där badrummet varit.
Ska jag göra detta rätt måste jag med andra ord bila plattan, gräva ur, isolera och gjuta? Antar "fulvarianten" blir mekaniskt ventilerat?
Kan man göra det utan att dränera eller är det lika bra att göra allt på en gång? Synd man inte hinner nu innan ROT avdraget reduceras...
Går ypperligt att lägga klinker på en platta med 100% fuktighet.A Auxilium skrev:Men är det 100% fuktighet är det väl ingen idé med Platon och gummimatta till gymmet? Klinkers vill man väl inte lägga på 100% fuktighet?
Ska jag göra detta rätt måste jag med andra ord bila plattan, gräva ur, isolera och gjuta? Antar "fulvarianten" blir mekaniskt ventilerat?
Kan man göra det utan att dränera eller är det lika bra att göra allt på en gång? Synd man inte hinner nu innan ROT avdraget reduceras...
Bara oorganiska material och du stänger ute fukten med klinkern. Bara lite som ev kan komma in via fogarna.
Jag har lagt klinker i en gammal källare, har funkat ypperligt i tiotals år.
Även satt kakel på väggar.
Nu i dag 6 oktober är RH 50% i luften i källaren, så klart lite högre på sommaren då varm luft med hög fuktkvot tar sig in i källaren.
Så förstår inte alla dessa megaprojekt som inte tillför något större värde.
Toppen, nu är kontraktet påskrivet och vi har 3 veckors svävarvillkor.GoC skrev:
Går ypperligt att lägga klinker på en platta med 100% fuktighet.
Bara oorganiska material och du stänger ute fukten med klinkern. Bara lite som ev kan komma in via fogarna.
Jag har lagt klinker i en gammal källare, har funkat ypperligt i tiotals år.
Även satt kakel på väggar.
Nu i dag 6 oktober är RH 50% i luften i källaren, så klart lite högre på sommaren då varm luft med hög fuktkvot tar sig in i källaren.
Så förstår inte alla dessa megaprojekt som inte tillför något större värde.
Jag har mätt fukten nu och plattan verkar vara något torrare än jag trott. Väggarna är 100% där jag vet att det finns problem som relativt lätt kan avhjälpas, på andra ställen är det förhållandevis torrt, så det bådar också gott.
Däremot satte jag in en luft-kvalitetsmätare som gav utslag på närmare 800Bq/m^3 radon (den ska enligt anvisning stå där i 30 dagar innan den är helt tillförlitlig, men det verkar ju helt klart vara något där...). Besiktningsmannen menar att han inte sett någon blåbetong. Kan det vara innerväggar eller annat som har det? Eller skulle allt det kunna vara från marken? Det är ett område som inte alls är känt för någon radon och inga strålningskartor visar på det heller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder