O Odi et Amo skrev:
Vad vill ni använda källaren till?
Det beror lite på vilka ingrepp som kan/behöver göras.
Det är främst tre områden
- Tvättstuga
- Förvaring
- Hemmagym

Då hade jag inledningsvis haft en ganska låg ambition där ni efter att ha landat in i huset och troligen haft 100 andra hål att fylla först ev kan utveckla det ytterligare.
Det är praktiskt att ha förvaringsutrymme och någonstans att stöka.

Troligen stod en oljepanna eller liknande i källaren förr vilket bidrog till uppvärmning. Finns överkapacitet i befintlig värmepump så vore ett par radiatorer bra. Är planlösningen lämplig så kan en fläktkonvektor sprida värme effektivt.
Ventilationen kan enkelt förbättras med en fuktstyrd frånluftsfläkt i tvättstugan och en tilluftsventil i gymmet. Ventilationen av hela huset hänger ihop, så vad som är lämpligt beror på helheten.

Ytskikt fräschas upp med en diffussionsöppen färg på väggarna. Balkongmatta är billigt och funkar med fukt, pergoplattor hållbarare men dyrare.

Förvaring hade jag skapat med hyllor som står en decimeter ut från väggarna tills ni lärt känna huset och ev fukt.

Få grepp om hur avloppet mår före ni lägger tid och pengar på fina golv. Att spola och filma dem är ett klokt sätt att få ett grepp om statusen. Kostade 3-4’ när vi gjorde det.
Vart avloppen går ser du på ritningar eller kan gissa dig till utifrån var rör går ner etc.
Beställ ut alla handlingar som finns hos kommunen från bygglov etc.

• Gilla
LexLux och 5 till
  • Laddar…
A Auxilium skrev:
Supertack för ditt svar! Okej, så det är alltså inga problem att isolera insidan även om det inte är dränage, trodde man inte ville det just iom fukten.
Nu dränerade jag förvisso innan. men hela iden emd multipor jämfört med andra system är att den blir en del av den ebfintliga väggen, och andas. Inag organiska material, luftspalter etc. Men har du fuktgenomslag på väggen idag, så får du det givetvis fortsatt även om du isolerar emd Multipor. Så torr vägg är alltid prio 1.

C cpalm skrev:
Är det oisolerat, vilket man får anta, är det konstant i det närmaste 100% fuktkvot. Dräneringens jobb är att se till att det inte tränger in fritt vatten. Spontant ser jag ingen uppvärmning på bilderna. Är det helt ouppvärmt? Det gör en hel del för "klimatet" i källaren, även om det naturligtvis inte är så effektivt när det saknas isolering.
Det håller jag inte alls med. Min källare är oisolerad och ouppvärmd och fukten ligger runt 60%

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Auxilium skrev:
Hur funkar det isåfall? Tänker att det är rören som går under golvet som är aktuella då. Byter man dem fram till väggen så att säga? Eller ännu längre? Hur vet man var rören går?
Vi grävde fram alla rör från där de går ut genom väggen, tills de går upp mot övervåningen. Går rör ut till varje brunn, WC, handfat etc i källaren. Sen på en eller flera ställen går det ett rör upp från golv. Du har ju en märklig bild där ett rör gör enr framför fönstret. Känns som ett Badrum etc som kommit till i efterhand. Du har troligen fler. Hos oss har vi två stammar från källaren och upp. en 110mm rör som är kopplat til WC/Badrum. samt en lite smalare 70mm som går upp vid kök, och även fortsätter upp genom vinden som avloppsluftning. Dessa var gjutjärn när vi flyttade in. När vi bytte alla rör under kälalrgolvet till palst, så kapade vi först bara järnrören mitt på och skarvade det nya palströret med en muff tills vi fortsatte renovera. sen bytte vi succesivt ut allt till plast i takt med att vi renoverade, så vi inte byggde in några gamla avloppsrör. Gör ni detta tänk igenom avd ni behöver. MAn ahr ju nu möjlighet att komplettera elelr flytta brunnar mm. Jag tex behöll brunn jag inte behövde längre, då det hade stått en panna där och missade att sätta en där jag i efterhand hade velat ha för avrinning från värmepanna/vv beredare där den flyttats.

• Gilla
LexLux
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Det håller jag inte alls med. Min källare är oisolerad och ouppvärmd och fukten ligger runt 60%
Tror vi pratar om olika saker. 60% låter som att du pratar om relativ luftfuktighet (RH).
Jag pratar om fuktkvoten i betongen, hur vattenmättad den är.

M mojjen skrev:
Vi grävde fram alla rör från där de går ut genom väggen, tills de går upp mot övervåningen. Går rör ut till varje brunn, WC, handfat etc i källaren. Sen på en eller flera ställen går det ett rör upp från golv. Du har ju en märklig bild där ett rör gör enr framför fönstret. Känns som ett Badrum etc som kommit till i efterhand. Du har troligen fler. Hos oss har vi två stammar från källaren och upp. en 110mm rör som är kopplat til WC/Badrum. samt en lite smalare 70mm som går upp vid kök, och även fortsätter upp genom vinden som avloppsluftning. Dessa var gjutjärn när vi flyttade in. När vi bytte alla rör under kälalrgolvet till palst, så kapade vi först bara järnrören mitt på och skarvade det nya palströret med en muff tills vi fortsatte renovera. sen bytte vi succesivt ut allt till plast i takt med att vi renoverade, så vi inte byggde in några gamla avloppsrör. Gör ni detta tänk igenom avd ni behöver. MAn ahr ju nu möjlighet att komplettera elelr flytta brunnar mm. Jag tex behöll brunn jag inte behövde längre, då det hade stått en panna där och missade att sätta en där jag i efterhand hade velat ha för avrinning från värmepanna/vv beredare där den flyttats.
Då har vi fått lite bättre kunskap, och tänker oss nedan. Också vad vi kan och inte kan göra själva.

1. Hitta vilka rör som går ner under ytan (mest rädd att missa något rör...)

2a. Lokalisera var rören går (hur gör man detta lättast? Då huset är från tidigt 1900-tal kan vi glömma ritningar och bygglovshandlingar eller dyl).

2b. Skita i att lokalisera rören under mark utan bara planera hur vi vill ha de framtida rören.

3. Ta upp betongen enligt ovan, såga? Slå? Fördelar nackdelar? Sågar man själv eller tar man in företag för det? Vad kan det gå lös på?

4. Lägga de nya rören, hur vet jag vilka rör som behövs och är rätt? Antar jag låter en VVSare kontrollera jobbet.

5. Gjuta igen, det här har jag nog inga problem med, känns som den enkla biten.

Men en fråga kring bilden nedan, vad tusan är det som går ut i mitten av väggen? Varför är det där och inte längst marken?

Om man skulle vara helt inkompatibel med sånt här arbete, vad skulle ovan gå lös på om man anlitar någon, mellan tummen och pekfingret. Är det 30000? 70000? 200000? Mest så vi förstår dels vad vi sparar men också så vi inte blir grundlurade.

• Gammalt källarrum med rör på vägg och golv, ett fönster upptill, och en betongyta med ett öppet hål i mitten där rör eller kablar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Upptäckte också på detta på en av bilderna, någon slags fukt eller vatten vid väggen. Kanske omöjligt att säga, men kommer detta från vägg eller golv, eller bara vatten ovanifrån?

Är det bara jag eller ser det ut som att någon vid tillfälle öppnat upp vid röret och fyllt igen? Mäklaren menar att det inte bytts sedan 1936

• Fuktfläck på golv nära tegelvägg och tvättmaskin, potentiellt läckage, med mörka områden som kan indikera vattenskada vid rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör hittar du när det spolar och filmar rören. Det finns en sändare i spolmunstycket som går i röret och sen går man med en sökare uppe på golvet, och på så sätt kan man både se rören och rita upp de på ett papper. Sen sparar du ritningen i huspärmen :)

Här kommer några tankar.

Vi har en källare från 1938, den ser i princip ut som den du har. (Dock utan eldstad!) Takhöjd ca 195cm. Dränerad 2006. Värms av pelletspannan och en radior samt spillvärme från de värmerör som hänger i taket. Ca 14 grader vintertid och 18 grader på sommaren.

Vi aldrig haft några några ambitioner att vistas i källaren annat än vid verkstadsbänken, i förråden eller tvättstugan. Med andra ord maximalt någon halvtimme då och då. Det vill säga på med tofflor och en kofta.

Efter 5 år i huset, två barn, flera renoveringsprojekt så har vi samlat på oss extremt mycket verktyg, färg, skor, kläder och allt möjligt som behöver förvaring. Vi använder ett av de mindre rummen som kallskafferi och beredskapsförråd.

Med tanke på takhöjd och behovet av förvaring är det uteslutet att konvertera till boyta med allt vad det innebär i kostnader och jobb.

Mitt råd är att börja bo i huset, känn efter och låt källaren bli ett utrymme för avlastning.

Säkerställ ventilation, vi har tre öppna ventiler, och luftcirkulation (vi eldar ju så självdraget hjälper till). OM fukt tränger i väggarna behöver ni troligtvis dränera.

Lycka till!

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A Auxilium skrev:
Men en fråga kring bilden nedan, vad tusan är det som går ut i mitten av väggen? Varför är det där och inte längst marken?
Är det inte köksavloppet?

S Småbrukaren skrev:
Här kommer några tankar.

Vi har en källare från 1938, den ser i princip ut som den du har. (Dock utan eldstad!) Takhöjd ca 195cm. Dränerad 2006. Värms av pelletspannan och en radior samt spillvärme från de värmerör som hänger i taket. Ca 14 grader vintertid och 18 grader på sommaren.

Vi aldrig haft några några ambitioner att vistas i källaren annat än vid verkstadsbänken, i förråden eller tvättstugan. Med andra ord maximalt någon halvtimme då och då. Det vill säga på med tofflor och en kofta.

Efter 5 år i huset, två barn, flera renoveringsprojekt så har vi samlat på oss extremt mycket verktyg, färg, skor, kläder och allt möjligt som behöver förvaring. Vi använder ett av de mindre rummen som kallskafferi och beredskapsförråd.

Med tanke på takhöjd och behovet av förvaring är det uteslutet att konvertera till boyta med allt vad det innebär i kostnader och jobb.

Mitt råd är att börja bo i huset, känn efter och låt källaren bli ett utrymme för avlastning.

Säkerställ ventilation, vi har tre öppna ventiler, och luftcirkulation (vi eldar ju så självdraget hjälper till). OM fukt tränger i väggarna behöver ni troligtvis dränera.

Lycka till!
Hej! Tack för ditt svar,

Vi har likt så du tänker inte någon ambition att göra det till boyta, utan de lägsta perioderna blir om man gymmar där nere i en timme.

Hur gör man med ventilationen? Borrar rakt igenom väggen och sätter Pax-fläkt? Är det både till och frånluft då?

Eldstaden tror vi inte att vi kommer använda alls. Däremot kanske vi kunnat sätta fläktarna där? Eller blir det för hög luftpelare däri som trycker emot?

S Småbrukaren skrev:
Är det inte köksavloppet?
Det är det nog helt riktigt, men varför går den ut mitt i väggen när resten går under marken? Går inte alla ut i samma rör ut till huvudstammen?

M Mawe85 skrev:
Avloppsrör hittar du när det spolar och filmar rören. Det finns en sändare i spolmunstycket som går i röret och sen går man med en sökare uppe på golvet, och på så sätt kan man både se rören och rita upp de på ett papper. Sen sparar du ritningen i huspärmen :)
Du menar om man anlitar någon firma? Det där är väl inga vanliga spolmunstycken man har själv? En värmekamera kan jag dock nog få tag på om man kan få fram det på det sättet.

Glöm inte radonmätning innan köp.

viktigt att identifiera eventuell markradon oavsett om man köper huset eller inte.

Vid höga radonvärden är det nu innan man börjar bygga upp ett golv som tätning av inläckande radon ska göras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.