Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nejdå, PEN == TN-C == 4-ledare 
Jo, jag menade att om det redan var TN-S så kan man ju inte köra vidare med TN-C men det kanske inte var så i den här anläggningen samt att man ska väl alltid sträva efter att bygga TN-C även om man bygger ut så att om matningen till anläggningen görs om så är ju restrerande färdigt redan. Har för mig att någon sagt så vid nån kurs men jag kan ju ha fattat fel. Men som snubbe i yrket så gör jag på det viset.
Jag menar det, varför surra om 4-ledarsystem över huvud taget när det ska fixas något nytt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
För att göra det extra tydligt ska du i första hand koppla som den första bilden, dvs med separat nolla och skyddsjord. Det är vad som rekommenderas.
Anslutningen av nollan och skyddsjorden i huvudcentralen bör göras på PE-skenan, inte "mitt på" PEN-ledaren som jag ritade. Det är viktigt att anslutningen blir bra och hållbar.
Säkringarna vid A behövs inte. Eventuellt behövs inte säkringarna vid B heller. Det beror på om C skyddar kabeln. Väljer du 6 mm² så behövs troligen ingen avsäkring. Det skadar visserligen inte med extra säkringar, men det kan bli struligt med selektiviteten, dvs vilken säkring som löser vid överlast och kortslutning.
Om du av någon anledning inte kan skaffa fram en 5-ledarkabel så kan du koppla enligt den nedre bilden med en 4-ledarkabel. Rekommenderas dock inte, och om nu inte kabeln redan är nedgrävd så finns det ingen anledning. I detta fall måste PEN-ledaren vara minst 10 mm².
Anslutningen av nollan och skyddsjorden i huvudcentralen bör göras på PE-skenan, inte "mitt på" PEN-ledaren som jag ritade. Det är viktigt att anslutningen blir bra och hållbar.
Säkringarna vid A behövs inte. Eventuellt behövs inte säkringarna vid B heller. Det beror på om C skyddar kabeln. Väljer du 6 mm² så behövs troligen ingen avsäkring. Det skadar visserligen inte med extra säkringar, men det kan bli struligt med selektiviteten, dvs vilken säkring som löser vid överlast och kortslutning.
Om du av någon anledning inte kan skaffa fram en 5-ledarkabel så kan du koppla enligt den nedre bilden med en 4-ledarkabel. Rekommenderas dock inte, och om nu inte kabeln redan är nedgrävd så finns det ingen anledning. I detta fall måste PEN-ledaren vara minst 10 mm².
Hej
Gamma tråd här men testar ändå. Jag grävde ner en kabel för länge sedan med en skarv mitt på. 5x6mm2 till lillstugan, och nu 10 år senare ska jag ta mig an projektet. Vid inkoppling visar det sig att det är överslag mellan två faser i kabeln, säkringen löser efter ett tag. Men den verkar ok annars. Använder kabeln kopplad mot en byggcentral nu och då funkar allt fint så länge jag låter en av faserna vara bortkopplad från matande sidan.
Från början hade jag förstås tänkt koppla in undercentralen via TN-S. Som nödlösning kan jag ju begränsa matningen ut till bara två faser. Det räcker nog men det vore ju gôtt att få ut alla tre. Då slog det mig att jag kan lägga ihop faserna med överslag och tejpa om dom gul-grönt, använda dessa (då totalt 12 mm2) som PEN-ledare och sedan övriga tre ledare för L1-3 via TN-C.
Är detta i enlighet med reglerna? (Om än inte gängse metod).
/Fimpen
Gamma tråd här men testar ändå. Jag grävde ner en kabel för länge sedan med en skarv mitt på. 5x6mm2 till lillstugan, och nu 10 år senare ska jag ta mig an projektet. Vid inkoppling visar det sig att det är överslag mellan två faser i kabeln, säkringen löser efter ett tag. Men den verkar ok annars. Använder kabeln kopplad mot en byggcentral nu och då funkar allt fint så länge jag låter en av faserna vara bortkopplad från matande sidan.
Från början hade jag förstås tänkt koppla in undercentralen via TN-S. Som nödlösning kan jag ju begränsa matningen ut till bara två faser. Det räcker nog men det vore ju gôtt att få ut alla tre. Då slog det mig att jag kan lägga ihop faserna med överslag och tejpa om dom gul-grönt, använda dessa (då totalt 12 mm2) som PEN-ledare och sedan övriga tre ledare för L1-3 via TN-C.
Är detta i enlighet med reglerna? (Om än inte gängse metod).
/Fimpen
Nej, men många gör så ändå.Fimpen79 skrev:
Här kan du läsa mer på @Rrrrr forum för elektriker:
https://fluxio.se/forum/6/17509.html?limit=20&start=20#32784
En till fråga här. Jag har samma problem nu, har en gammal 6mm2 3 ledare + jord som går till ett uthus. Den är separat avsäkrad i mätarskåp/huvudcentralen. Två av faserna har överslag pga av avloppsbygge då jag tror att den fick lite för hård knuff. Kan jag byta den mot en ny fyrledare i 6mm2 eller måste jag upp i 10?
Tack för svar... å att man vanligen inte gör så kan jag ju också tänka mig. Men, den enda regel jag tänker mig att det bryter mot blir ju att gul-grön märkning inte sker längs hela kabeln. Den ligger tryggt nedgrävd på en sträcka av 60 m och den enda rimliga förklaringen är att det värmdes för hårt när kabeln skarvades och isoleringen mellan två ledare blev för tunn.
vore skönt att slipp gräva upp, och jag undrar om inte redundansen i att ha 6+6 mm2 ger större trygghet än en enkel 10 mm2 PEN-ledare.
vore skönt att slipp gräva upp, och jag undrar om inte redundansen i att ha 6+6 mm2 ger större trygghet än en enkel 10 mm2 PEN-ledare.
Om du vill dra ut 3-fas måste du ha 5-ledare eller 4-ledare med en 10mm2-are.G guggen skrev:En till fråga här. Jag har samma problem nu, har en gammal 6mm2 3 ledare + jord som går till ett uthus. Den är separat avsäkrad i mätarskåp/huvudcentralen. Två av faserna har överslag pga av avloppsbygge då jag tror att den fick lite för hård knuff. Kan jag byta den mot en ny fyrledare i 6mm2 eller måste jag upp i 10?
Regelmässigt är det 10mm2 som gäller för PEN ovillkorligen nu för tiden, men varför inte bara köpa en 5G6 istället? N1XV kostar runt 50:-/metern. Motsvarande 4G10 ligger på runt 75:-/metern så det är det billigaste godkända alternativet.G guggen skrev:
Byt eller skarvaG guggen skrev:En till fråga här. Jag har samma problem nu, har en gammal 6mm2 3 ledare + jord som går till ett uthus. Den är separat avsäkrad i mätarskåp/huvudcentralen. Två av faserna har överslag pga av avloppsbygge då jag tror att den fick lite för hård knuff. Kan jag byta den mot en ny fyrledare i 6mm2 eller måste jag upp i 10?


