kashieda kashieda skrev:
Hur får du 1G i sidled när bilen står still?

Vi kan vänta tills du klurar ut det.
Jag förstår inte vad det har att göra med något. Men berätta du din klurighet.

K karlmb skrev:
Jag förstår inte vad det har att göra med något. Men berätta du din klurighet.
Ja, du. Om du provar att läsa ett par inlägg tillbaka kanske det klarnar?

• Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Knappast. Om bilen välter när den står still ger förstås en del problem, men inte mkt i jämförelse med om bilen blir instabil eller svår att köra.
Siffran på maxlast tillverkaren anger är vad man anser och har provat att man kan framföra bilen med.
Både maxlast och maxlast på taket.
Detta är reglerat i certifieringstegler och inget man kan tolka lite som man vill.
Lite intressant att detta kommer upp i en tråd där vi brukar skratta åt överlastade och osäkra ekipage.
Tror du får läsa inlägget igen... Får man 1G i sidled när man står still så har bilen redan vält. Alltså, 1G i sidled betyder förstås att man svänger jävligt skarpt och på gränsen till vad en normal bil klarar innan hjulen släpper.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tror du får läsa inlägget igen... Får man 1G i sidled när man står still så har bilen redan vält. Alltså, 1G i sidled betyder förstås att man svänger jävligt skarpt och på gränsen till vad en normal bil klarar innan hjulen släpper.
Ja, självklart. Och?

K karlmb skrev:
Ja, självklart. Och?
Ok. Så då har du inget att invända mot slutsatsen att last som placeras med tyngpunkt (i exemplet) under 1m från marken motverkar att bilen välter och således stabiliserar?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ok. Så då har du inget att invända mot slutsatsen att last som placeras med tyngpunkt (i exemplet) under 1m från marken motverkar att bilen välter och således stabiliserar?
Varför skulle jag argumentera mot mekaniklagar?
Har du några invändningar mot det jag skriver?

Snälla, sluta tjaffsa och lägg upp inlägg som har med tråden att göra. Vi vill se bilder på ´lastsurrningar!!

• Gilla
Screew och 7 till
  • Laddar…
G
B bryggstun skrev:
Snälla, sluta tjaffsa och lägg upp inlägg som har med tråden att göra. Vi vill se bilder på ´lastsurrningar!!
Gubbfäktning, ingen jävel kan erkänna sig besegrad 😀😂😂😂😂

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Självklart har högt placerad last en mycket negativ inverkan på fordonets stabilitet, hur kan någon argumentera mot det?

Som gammal lastbilschaffis vet jag av egen praktisk erfarenhet hur olika laster påverkar stabiliteten på fordonet, även fast jag saknar högskolepoäng till att presentera fina formler och ekvationer som visar varför det är på detta sätt.
Det är skillnad som natt i en gruva mot att vistas på solens yta hur hög tyngdpunkt på lasten man har.

Jag lastade under mina år bakom ratten på tunga fordon t.ex 1000-tals lass med stålplåt och andra stål-råvaror för export där fullt lass i vikt (25-26ton) inte ens nådde halvvägs upp till knäna på dig när du stod på flaket o säkrade lasten.
Med detta lass fick ekipaget väghållning som en go-kart, du kunde hålla 80-90km/t i vilken kurva som helst, det var bara att gasa o hålla sig i.
Ta samma bil o samma trailer o lasta på samma vikt fast med virkespaket som når en halv meter över huvudet på dig när du står på flaket.... Då kryper man igenom rondellerna o tror att skiten ska lägga sig på sidan när som helst....

Oftast när det rör sig om personbilar och byggbussar så handlar det om relativt små mängder gods och vikt, så det får ingen större effekt i praktiken.

Tar jag min släpkärra som lastar 1000kg så går också den som en gokart om jag fäller båda lämmarna och lastar 1000kg virke på flaket (o ser till att få vettigt kultryck givetvis).
Skulle jag ta samma kärra och samma 1000kg virke o lasta det 1,5m över golvet på mina galler så skulle det inte alls bli någon rolig körning pga den höga tyngdpunkten.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
HERREGUD - SLUTA FÖRSTÖRA TRÅDEN !!
Och kan ni inte det så fortsätt som pm!

• Gilla
bryggstun och 5 till
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
Gubbfäktning, ingen jävel kan erkänna sig besegrad 😀😂😂😂😂
Självklart. Men jag tycker ändå att rent farliga åsikter om hur man kan "förbättra" en farlig lastsurrning måste påvisas.
"Dont try this at home!"

M Myckling skrev:
Lastbågar brukar väl ha runt 75 kg som maxvikt och det verkar man ju passerat med råge. 😀
Och sen spelar det roll hur den fästes i bilen. Mina bågar klarar egentligen 75, men eftersom de fästes i kromad list endast 50.

I
E Eld skrev:
decelerera
Ett ord som jag inte visste fanns, tack för den! 👍
Retardera har jag fått lära mej att det hette tidigare.

I
K karlmb skrev:
Minns du inte Weltklasse?
Slå runt utan sprit och bärsa gör man bäst i liten Merca!

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.