Har länge sparat till hus. Men går långsamt med lägre medellön och ensamt, men kämpar på så gott det går.
Ibland hittar man hus som ligger inom budget men ofta är stora renoveringsobjekt.

Men har folk någon erfarenhet av process och kostnader av att höja standarden på fritidshus till villastandard?
Visst vissa har el och ett fåtal har avlopp.
Men man stöter ibland på fina fritidshus avskilt med vacker natur. Men vad kan man räkna med för att vinterbona fastigheten, dra avlopp, installera el och fiber.

Jag vet att det kan variera stort i kostnad ifrån avstånd till närmaste avloppsrör och fiberkoppling etc

Men vad är folks erfarenheter?

Om tanken är att komma billigare undan så skulle jag undvika fritidshus där el och vatten inte är indraget. Att köpa ett fritidshus av rudimentär standard och sedan höja standarden till en modern villa, det är väl en helrenovering om något. Vilken del av landet tittar du i? En ny elnätsanslutning utanför tätbyggt område kan snabbt bli flera hundra tusen.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag kikar runt Östergötland. Ja saknas el så skulle jag säga att det är ett automatiskt nej.
Men kollat en del på hus som är oisolerade och inte har avlopp. Jo jag tänker löst, att ett avlopp lär gå på iallafall 200k och vinterisolering är väldigt beroende på storlek självklart men iallafall 100k

Om du kan söka dig nedåt Smålandsgränsen tror jag prisbilden kan bli bättre, men allt är ju avhängt arbete.
Här kan det finnas äldre åretrunthus till rimliga priser men helt beroende av plats och läge.
Färdiga att flytta in i och sedan renovera succesivt efter behov.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om du kan söka dig nedåt Smålandsgränsen tror jag prisbilden kan bli bättre, men allt är ju avhängt arbete.
Här kan det finnas äldre åretrunthus till rimliga priser men helt beroende av plats och läge.
Färdiga att flytta in i och sedan renovera succesivt efter behov.
Jo jag föredrar Småland och Kalmar län. Växte upp där och älskar naturen där.
Men har jobbet i Linköping så söker för stunden i obygden utanför

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om du kollar ner längs 35:an ner mot eller förbi åtvidaberg, alt 23:an ner mot eller förbi kisa, tror jag det mest prisvärda blir att hitta ett ett av de ofta rätt billiga husen som från början har
- Rimlig åretruntstandard
- Antingen kommunalt vatten (dvs du hamnar inom mindre tätort som Åtvidaberg eller straxt utanför) eller egen brunn med tjänligt vatten
- Antingen kommunalt avlopp eller godkänd 3-kammare med infiltration nyare än 20 år (då kommunen troligtvis efter 30-40 år utifrån rena åldersskäl kommer be dig göra om)

Om fiber är ett absolut måste skulle jag nog själv ha det som i princip ett krav från början. Har själv letat sommarställe i södra östergötland och då den bredare utbyggnaden avstannat känns det som i princip omöjligt att få detta installerat i efterhand. Tyvärr är 5g-täckningen utanför tätorterna ibland tvivelaktig. I mitt fall föll något objekt bort då jag stannat utanför och insåg att det i princip var modemhastighet

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja mitt sökområde sträcker sig fram till Åtvidaberg ungefär.
Hyfsat enkelt både med tåg och bil att ta sig därifrån till Linköping.

Ja husletande kan vara ett helvete.

Tittar man i Linköpings kommun men en bit bort från staden så finns det flera mindre villor till salu för mellan 1 till 3 MSEK. Visst en del renovering och målning kanske behövs men förmodligen rejäla hus i konstruktionen.

Ett problem om man behöver hålla en stram budget, är att om huset med sin tomt är billigt. Så ligger det troligen i ett område där värdena är låga. Och då blir en renovering pengar i sjön rent investeringsmässigt. Därmed svårt att lånefinansiera en renovering.

Köper du ett "billigt" (inga hus är billiga) fritidshus och ex lägger om taket för 50 000, så ökar det troligen inte alls i värde, men du slipper att det regnar in om du bor där. Detsamma gäller för i stort sett vad du än gör med huset, om du fixar avlopp för 100 000, så kanske huset ökar i värde med 50 000 osv.

Sedan finns det ju fritidshus och fritidshus. Det är inte jätrevanligt med helt oisolerade fritidshus, de som är det är ofta bedrövligt byggda på alla sätt, snarare rivningsobjekt om man vill ha permanentboende.

Men det finns väldigt många fritidshus med skral isolering (kanske 70 mm i väggarna). Ett sådant är fullt beboeligt även vintertid, men det går åt mer energi och/eller ved att hålla en rimlig temperatur.

Det kan också vara riskabelt att köpa fritidshus där det inte finns avlopp alls. Det finns en risk att du inte får tillstånd att installera avlopp. Överhuvudtaget bör du ta en kontakt med kommunen innan du köper något där du räknar med att behöva anlägga eller byta ut en äldra avloppslösning. Beroende på område så finns risk att du inte får bara förnya det som finns, utan tvingas att installera ett minireningsverk (dyrt).

jag tror att du får bäst valuta för pengarna om du satsar på ett hus som i grunden är bra, funktionerna finns där, men taket är slut, alla ytskikt behöver åtgärdas osv. Mycket av det är inga problem att göra själv. Vatten och avlopp bör finnas, även om det är så gammalt att man får räkna med att göra om inom 5 - 10 år. Men det bör fungera just NU. Elanläggningen är oftast inte nödvändig att byta bara pga. ålder om den är nyrae än typ 1960 (1955 absolut gräns). Utanpåliggande ledningar tillverkades ända in på 70 talet med dålig åldrande ioislering, men el dragen i väggar är oftast i nyskick idag om den är nyare än ca 1955.

En annan sak att tänka på med avsides belägna fritidshus är åtkomligheten under vintern. Många sådana hus har kanske flera km skogsväg som ingen snöröjer under vintern. Det blir orimligt dyrt om du som en enda fastighet skall hålla en sådan väg framkomlig. Är det "bara" typ 200m väg, så kan du troligen själv hålla den öppen om du skaffar dig en snöslunga,

• Gilla
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
A Angelus skrev:
Jo jag föredrar Småland och Kalmar län. Växte upp där och älskar naturen där.
Men har jobbet i Linköping så söker för stunden i obygden, utanför.
Är Kinda kommun för långt?
Bil är ju ett krav om man vill bo utanför. Sitter just nu i grannsocken, söder ut, till Horn/Hycklinge och skriver.
Här nere i trakterna finns det en hel del men blir ju lite pendelavstånd till Linköping.
Och tåg blir att hålla sig nära Stångådalsbanan eller Västervik/Tjustbanan.

Jag har legat på mellan 700-1,4 för olika länge sen. Det säger inte så mycket men har borrat brunn och lagt avlopp. Ibland köpt gamla fönster och renoverat, ibland köpt nya. Ibland hyrt in målare för spackling osv.

Vill du ha standard isolering i tak och väggar ska du nog bygga nytt. Folk som tror att det kostar 200 tkr för avlopp är sådana som tror att man får sanningen levererad på silverfat av den snälla entreprenören, eller har mycket speciella omständigheter. Oftast det första. Mina hus har varit välbyggda gamla hus i olika grad av förfall men med en I huvudsak frisk stomme.

Processen är Ibland uppförsbacke, Ibland nedförsbacke och ofta längre än du tror.

Frågan är vad du definerar som "villastandard" ?

Det finns folk som bor i årtionden i "vanliga" fritidshus, eller tom hus byggda på 1800-talet, utan att tilläggsisolera osv

Om definitionen är: El och rinnande vatten året runt så är det bara leta fritidshus med dom kriterierna skulle jag sägga.

Sen får man kika på uppvärmningsätt, isolering osv osv - det varierar stort mellan olika hus. Liksom att uppgradera.
Vissa konstruktioner är lättare/billigare än andra att tex tillägssisolera.

Om du har ett relativt litet hus och klarar dig utan vattenburen värme (tex genom att installera en LLVP) så är det en betydligt billigare startsträcka än att dra in FTX-ventilation och vattenburet system tex. En LLVP kanske kostar 30 000 att sätta in ca, och spar snabbt el under vintern.

Vissa hus kanske du relativt enklet kan isolera vinden/taket på, och kanske en isolerruta på existerande fönster för en relativt överkomlig peng - vilket kanske ger tilräcklgit god komfort och ekonomi. (vi satte in isolerrutor i storstugan på våra existerande 2-glas fönster från 70-talet, för ca 20000 kr)

Osv

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja påstå att nästan alla sommarstugor idag, har el, och vatten indraget. Någon form av värmesystem, förutom kamminer och öppna spisar, brukar också finnas. Om det är direktverkande el, så brukar det ofts finnas en LLVP. Vad som däremot inte är lika vanligt, är just avlopp. Många sommarstugeägare har nöjt sig med mulltoalett, av något slag. Isolering brukar även det finnas, däremot brukar den ju vara lite undermålig för att det ska vara ekonomiskt möjligt att bo där året om. Men, även om el, vatten, och mycket annat finns indraget så kan det ju vara ganska spartanskt så det kan ofta behövas en rejäl genomgång och uppgradering.
Om många av ovan uppräknade saker saknas, så är det sannolikt ingen sommarstuga. Då är det snarast ett ödetorp, som kan bli en sommarstuga. Men dessa börjar det bli ganska ont om.

Påbörjade den resan 2017. 79m2+källare och 2000m2 tomt. Snart klart och landat på ca 1.7 miljoner(väldigt grovt uppskattat). Då har jag gjort precis allt du kan tänka dig. Bilat upp källaren, dränering, isolering, panel, fönster, tak. Slagit ut allt invändigt. El, VVS är nytt. Markbädd för gråvatten var befintligt. Borrad brunn var befintlig. Bytta septitanken och alla avloppsrör. Dragit in fiber. Golvvärme med LV-VP. Gjort i ordning hela tomten med nivåer, altan, mur, stor kamin osv osv osv. Och då har jag bara tagit in folk för ett fåtal moment. Hade kunnat komma undan lite billigare om jag snålat på vissa saker och bygg mindre badrum/tvättstuga. Men sen får man också tänka att alla priser gått upp idag. Det är ingen billig resa och jag hade inte gjort om det idag men samtidigt hade jag aldrig haft råd att köpa ett hus i samma skick och samma läge som det här.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.