1 460 läst ·
118 svar
1k läst
118 svar
Hur mycket får du lasta på bilens tak?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Jag vet inte om du vet vilka termer du använder, men svarar dig som om du vet vad du sagt.K karlmb skrev:Det enda som är väsentligt här är masströghetsmomentet runt rollcentrum.
Om du lägger till massa vikt utanför (ovanför) rollcentrum, så ökar masströghetsmomentet.
Att lägga till i lastutrymmet försämrar då köregenskaper, inte tvärtom.
Så ja, det är inte tyngdpunkten vi ska fokusera på utan masströghetsmomentet kring rollcentrum.
Masströghetsmoment har allt som oftast en stabiliserande effekt genom att skapa tröghet i dynamiska förlopp.
Just roll är oftast en väldigt väldämpad mod på personbilar.
Däremot rollcenter/rollaxel och tyngdpunkt kommer ändå spela roll (pun intended), då tyngdpunkten (tillsammans med dess massan storlek och sidoaccelerationen) kommer ge en sidokraft på fordonet, och med avstånd till rollcentrum få bilen att rolla i en kurva (detta går att räkna om till statik). Masstöghetsmoment påverkar ingenting i kasistatiska förlopp.
Detta gör att bilen kommer kränga i en kurva. (Egenfrekvensen för roll sätts inte heller igång så det skapar någon fara, systemet är för väldämpat för detta även om man kör på extremt dålig väg.)
Eller om det är att du pratar vältning.
Massa, tyngdpunkt och acceleration som skapar en så stor sidokraft att tyngdpunkten hamnar utanför bilens hjulaxlar. Men detta har inget med rollpunkten att göra i de flesta fall. När man pratar om dessa utfall så ligger fjärdingen på genomslagsgummin och rollpunkten har 0 betydelse. Och det har ännu mindre med masströghetsmoment att göra.
Nu räknar jag med att du menar komplett chassiroll relativt marken. För mindre dämpade system har masströghetsmomentet betydelse, tex hjulaxlarna, hjulen etc. som kan ge upphov till shimmy och liknande beteenden.
Rollcentrum spelar väldigt lite roll, den är vad den är. För bilar med individuell hjulupphängning ligger den ungefär i markplan och gör stel hjulupphängning mitt i axeln (om man har panhard eller wattlänk), för stel upphängning med trailing arm kan den variera rätt kraftigt, men brukar placeras mellan axelcentrum och marknivån.
Skulle tyngdpunkten ligga under rollcentrum skulle bilen luta in i kurvan.
Detta är standardfall, sen har vi millikens camber car osv. som ju inte byggs enligt tradition.
Så för att förenkla diskussionen så kan man ju tänka på ett markstöd. Eller ett kravallstaket. Det är högt och ganska smalt och borde välta enkelt. Men eftersom det läggs massa på foten blir det svårt att välta... Men tyngdpunkten är ju mest relevant i samband med sidokrafter, främst vid taklast och då skulle -fixerad- massa på golvet sänka den då det är massa "innanför" tippvinkeln som förenklat är en triangel. Vill ni få ont på riktigt kan man alltid titta på hur exempelvis containerskepp ser ut i tvärsnitt. Tacka vet jag segelbåtar med bulbköl...
Du kan inte flytta rollcentrum utan att bygga om bilen. Och isåfall blir det i princip stela axlar både fram och bak eftersom de är de med högst rollcentrum. (RC är då i mitten på axeln)Workingclasshero skrev:
Och då är de ändå normalt lägre än lastutrymmet som sagt så varje kilo där ökar masströghetsmomentet och krängning i en kurva.
Tack för iaf en som vet vad rollcentrum är!U Utsliten och utdömd skrev:Jag vet inte om du vet vilka termer du använder, men svarar dig som om du vet vad du sagt.
Masströghetsmoment har allt som oftast en stabiliserande effekt genom att skapa tröghet i dynamiska förlopp.
Just roll är oftast en väldigt väldämpad mod på personbilar.
Däremot rollcenter/rollaxel och tyngdpunkt kommer ändå spela roll (pun intended), då tyngdpunkten (tillsammans med dess massan storlek och sidoaccelerationen) kommer ge en sidokraft på fordonet, och med avstånd till rollcentrum få bilen att rolla i en kurva (detta går att räkna om till statik). Masstöghetsmoment påverkar ingenting i kasistatiska förlopp.
Detta gör att bilen kommer kränga i en kurva. (Egenfrekvensen för roll sätts inte heller igång så det skapar någon fara, systemet är för väldämpat för detta även om man kör på extremt dålig väg.)
Eller om det är att du pratar vältning.
Massa, tyngdpunkt och acceleration som skapar en så stor sidokraft att tyngdpunkten hamnar utanför bilens hjulaxlar. Men detta har inget med rollpunkten att göra i de flesta fall. När man pratar om dessa utfall så ligger fjärdingen på genomslagsgummin och rollpunkten har 0 betydelse. Och det har ännu mindre med masströghetsmoment att göra.
Nu räknar jag med att du menar komplett chassiroll relativt marken. För mindre dämpade system har masströghetsmomentet betydelse, tex hjulaxlarna, hjulen etc. som kan ge upphov till shimmy och liknande beteenden.
Rollcentrum spelar väldigt lite roll, den är vad den är. För bilar med individuell hjulupphängning ligger den ungefär i markplan och gör stel hjulupphängning mitt i axeln (om man har panhard eller wattlänk), för stel upphängning med trailing arm kan den variera rätt kraftigt, men brukar placeras mellan axelcentrum och marknivån.
Skulle tyngdpunkten ligga under rollcentrum skulle bilen luta in i kurvan.
Detta är standardfall, sen har vi millikens camber car osv. som ju inte byggs enligt tradition.
Då måste du väl hålla med om att ifall lasten kunde placeras i (med sin tyngdpunkt i) rollcentrum, så skulle bilen inte kränga mer eller få några större problem med väghållningen vid tex undanmanöver?
Det betyder att varje kilo som lastas ovanför RC blir ett problem eftersom sidokraften ökar som du själv skriver.
Masströghetsmoment har stor betydelse vid undanmanöver eftersom man inte vill att en krängning ska fortsätta när man svänger åt andra hållet tex. Då har man snart tappat balansen helt som en gubbe på styltor. (Eller alkohol)
Men visst , det är egentligen höjden ggr massan över rollcentrum som måste hållas ner.
Så man kan inte "kompensera" en stor massa uppe i masten med en ännu större massa på däck på en segelbåt (där rollcentrum väl befinner sig i vattenlinjen tror jag). Det är det statiska sättet att se på detta.
Masströghetsmomentet är vad som kan ge problem vid dynamiska fall, dvs kärning där man inte hela tiden kör åt samma håll.
Givetvis måste man försöka dämpa i hjulupphängningarna men du får samma problem utan stötdämpare här som med. Krängningshämmare gör däremot nytta, men dessa är ju oförändrade vid tom eller full (std)bil så de kan vi lämna därhän.
Sedan kan man se det som lastens tyngdpunkt också, är den långt över rollcentrum så kommer bilen att, även i kvasistatiskt läge, kränga mkt mer än om den är närmare rollcentrum.
Det enda läge där det hjälper att lasta in golvet fullt med blytackor är ifall bilen står närmast stilla i en lutning och hotar att välta.
Och det verkar vara det många tror är likvärdigt med när man kör på vägen.
Redigerat:
Det där handlar om vältning, inte körning i fart på väg.VidarH skrev:
Så för att förenkla diskussionen så kan man ju tänka på ett markstöd. Eller ett kravallstaket. Det är högt och ganska smalt och borde välta enkelt. Men eftersom det läggs massa på foten blir det svårt att välta... Men tyngdpunkten är ju mest relevant i samband med sidokrafter, främst vid taklast och då skulle -fixerad- massa på golvet sänka den då det är massa "innanför" tippvinkeln som förenklat är en triangel. Vill ni få ont på riktigt kan man alltid titta på hur exempelvis containerskepp ser ut i tvärsnitt. Tacka vet jag segelbåtar med bulbköl...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Ja nu vill jag se bilder på bristfälliga lastsäkringar.