useless useless skrev:
Ett par hundra kilo?

Jag får lasta 230 kg på taket på min bil.
Lastbågar brukar väl ha runt 75 kg som maxvikt och det verkar man ju passerat med råge. 😀

K
useless useless skrev:
Ett par hundra kilo?

Jag får lasta 230 kg på taket på min bil.
Statisk last ja! Har du verkligen 230kg i tillåten dynamisk last under färd?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag knäckte ett takräcke en gång med en enda tryckt trallbräda. Man skall inte förringa rörelseenergin när man kör över en vägbula...

• Wow
  • Gilla
Jerry Håll och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag knäckte ett takräcke en gång med en enda tryckt trallbräda. Man skall inte förringa rörelseenergin när man kör över en vägbula...
Efter det använder jag alltid släpvagnen istället, om det går. Och om jag måste använda takräcket så surrar jag närmast ena infästningen, inte 3 dm från densamma.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Statisk last ja! Har du verkligen 230kg i tillåten dynamisk last under färd?
Vet menar du med dynamisk last här?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K
tveksamt tveksamt skrev:
Vet menar du med dynamisk last här?
Jag är knappast någon teknisk fysiker men ska jag försöka mig på att beskriva skillnaden mellan statisk och dynamisk i denna tilläpning så är statisk att bilen står still och dynamisk blir då när bilen är i rörelse. Kraften som lasten utövar på fordonet i statiskt eller dynamiskt tillstånd är inte samma. Är nog också möjligt för dig att googla eller använda AI för att få reda på skillnaden i mer korrekta termer om du vill fortsätta märka ord.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
K kniv skrev:
Jag är knappast någon teknisk fysiker men ska jag försöka mig på att beskriva skillnaden mellan statisk och dynamisk i denna tilläpning så är statisk att bilen står still och dynamisk blir då när bilen är i rörelse. Kraften som lasten utövar på fordonet i statiskt eller dynamiskt tillstånd är inte samma. Är nog också möjligt för dig att googla eller använda AI för att få reda på skillnaden i mer korrekta termer om du vill fortsätta märka ord.
Det var inte meningen att märka ord, jag blev ärligt frågande när du skrev ”dynamisk last under färd”.
Eftersom du specificerade ”under färd” tänkte jag att du syftade på något annat.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
K kniv skrev:

Är det dynamisk eller statisk last som anges i instruktionsboken?

Jag hade fel för övrigt... Jag får lasta 280 kg... Men jag måste nog fråga tillverkaren om det gäller när bilen står still eller är i rörelse.

• Instruktionsbok om bilens tillåtna taklast, 280 kg för standardtak; inkluderar säkerhetsråd vid körning med taklast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Maxlast som anges är rimligtvis vid färd.
Det är lite svårt att se hur mycket virke det är, men om man uppskattar det till 1,8 m brett och 15 cm hög stapel, så lär man inte gissat för lågt tror jag, ligger det väl nästan ett halvt ton på taket om det bara är 2 meter långt. Gissningsvis är det längre saker än två meter, så det är nog rejäl överlast.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
Är det dynamisk eller statisk last som anges i instruktionsboken?

Jag hade fel för övrigt... Jag får lasta 280 kg... Men jag måste nog fråga tillverkaren om det gäller när bilen står still eller är i rörelse.
Men vad är det för bil? Låter väldigt högt för en vanlig personbil. Finns väl inga lastbågar som är dimensionerade för den lasten heller

K kniv skrev:
Men vad är det för bil? Låter väldigt högt för en vanlig personbil. Finns väl inga lastbågar som är dimensionerade för den lasten heller
En Opel Vivaro. Jämförbar med bilen på bilden.

måste ju vara väldigt svårt att veta hur mycket något ”väger” under färd. Har den en form som pressar den upp/ner så blir det ju åtskilliga mer/färre/negativa kilon när fartvinden ligger på. Man har ju sätt några madrasser som vill flyga till väders under åren.

Blir mycket frågor om taklast i taktältsgrupper på Facebook.
Oftast så är det 50-150kg last på räcken som står i instruktionsboken, det är då vikten man får ha på taket vid färd.
Står man still (statisk last) så finns det väl oftast en maxlast men en bil klarar ju lätt 2t, ligga på tak, utan att det händer speciellt mycket.
Jag skulle tro att max angiven vikt vid färd är väldigt snålt tilltagen, mycket pga fartvinden som rycker i tex ett taktält som kanske är 140-180 x 210cm

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Massan man har på taket är ju samma oavsett om man står still eller kör på en guppig väg.

Kraften som verkar på bilen pga taklasten förändras när man kör. Vid stillastående eller horisontell färd utan vertikala rörelser blir ju kraften nedåt = Massan *9.81 Tex 100Kg*9.81= 981N

Om man kör över ett gupp så att bilen accelereras uppåt med tex 1.5g (det känns) så blir kraften nedåt 100*(1+1.5)*9.81= 2452N

På baksidan av guppet kan man gissa att bilen befinner sig i fritt fall då blir kraften 0 och när bilen landar blr det återigen mycket...

När man sedan ställer sig på bromsen så brukar en vanlig personbil klara att decelerera med cirka 1g. Kraften som verkar framåt på biltaket blir då 100*9.81=981N

By the way N = Newton = Kraften som krävs för att accelerera 1Kg med accelerationen 1 m per sekund i kvadrat.

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Massan man har på taket är ju samma oavsett om man står still eller kör på en guppig väg.

Kraften som verkar på bilen pga taklasten förändras när man kör. Vid stillastående eller horisontell färd utan vertikala rörelser blir ju kraften nedåt = Massan *9.81 Tex 100Kg*9.81= 981N

Om man kör över ett gupp så att bilen accelereras uppåt med tex 1.5g (det känns) så blir kraften nedåt 100*(1+1.5)*9.81= 2452N

På baksidan av guppet kan man gissa att bilen befinner sig i fritt fall då blir kraften 0 och när bilen landar blr det återigen mycket...

När man sedan ställer sig på bromsen så brukar en vanlig personbil klara att decelerera med cirka 1g. Kraften som verkar framåt på biltaket blir då 100*9.81=981N

By the way N = Newton = Kraften som krävs för att accelerera 1Kg med accelerationen 1 m per sekund i kvadrat.
1,5 g ger en kraft på 1,5*100*9,81= 1472N

https://sv.wikipedia.org/wiki/G-krafter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.