K karlmb skrev:
Självklart kan man kompensera på olika sätt. Det går att köra sakta även på fyllan..
Ok, tycker det verkar ännu mer olämpligt en ett litet överlass.
Själv håller jag mej helnykter i trafiken men vågar ta ett par tryckta 45*195 på taket hem i sakta mak från bygghandeln även om den teoretiska maxvikten på takbågarna överskids med 10kg.

Unikt namn
K karlmb skrev:
Självklart kan man kompensera på olika sätt. Det går att köra sakta även på fyllan..
Hur mycket topplast vs ballast brukar du ha på fyllan då?

• Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Bara om den är under hjulaxlarna...
Hur tänker du då? Bilens tyngdpunkt i normala fall ligger väl inte under hjulaxlarna?
All last som tillförs under aktuell tyngdpunkt gör att tyngdpunkten flyttas nedåt.

• Gilla
Incinerator och 9 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men det betyder inte att bilen blir säker att köra. Det är tyngpunkt och dess höjd över axlarna som avgör om den är körbar eller osäker. Det "hjälper" inte att lasta in 500 kg mer i lastutrymmet för att kompensera för en massa last på taket. Båda sakerna höjer bilens tyngdpunkt.
Parallellerna till Wasa är ju irrelevanta eftersom det där handlade om för lite ballast, under vattenlinjen, inte över den. (Hjulaxlarna motsvarar vattenlinjen här)
Om man lastar 500 kg på golvet i en Berlingo som har nästan 300kg på taket gissar åtminstone jag på att tyngdpunkten sänks något.

• Gilla
Incinerator och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur tänker du då? Bilens tyngdpunkt i normala fall ligger väl inte under hjulaxlarna?
All last som tillförs under aktuell tyngdpunkt gör att tyngdpunkten flyttas nedåt.
Öh, nej. All last i en bil flyttar upp tyngdpunkten. Du kan aldrig lägga lasten under tom bils tyngdpunkt normalt sett.
Skulle vara ifall man droppar ner något utrymme under axlarnas nivå då, men inte ens tankbilar brukar vara byggda så.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Om man lastar 500 kg på golvet i en Berlingo som har nästan 300kg på taket gissar åtminstone jag på att tyngdpunkten sänks något.
Det beror på densiteten skulle jag säga. Har du 300 på taket är det liten tröst, det är alldeles för mkt.

K karlmb skrev:
Det beror på densiteten skulle jag säga. Har du 300 på taket är det liten tröst, det är alldeles för mkt.
VI pratar väl fortfarande om inlägget med bilden som startade hela denna diskussion.

Redigerat:
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Öh, nej. All last i en bil flyttar upp tyngdpunkten. Du kan aldrig lägga lasten under tom bils tyngdpunkt normalt sett.
Skulle vara ifall man droppar ner något utrymme under axlarnas nivå då, men inte ens tankbilar brukar vara byggda så.
Du får nog ta och repetera grundskolans fysik. Lägger man till vikt under aktuell tyngdpunkt sänks den. Lägger man till last över aktuell tyngdpunkt höjs den.

Du blandar nog ihop det hela med att bilen blir tyngre och därmed reagerar olika vid rörelse.

• Gilla
Incinerator och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du får nog ta och repetera grundskolans fysik. Lägger man till vikt under aktuell tyngdpunkt sänks den. Lägger man till last över aktuell tyngdpunkt höjs den.

Du blandar nog ihop det hela med att bilen blir tyngre och därmed reagerar olika vid rörelse.
Det enda som är väsentligt här är masströghetsmomentet runt rollcentrum.
Om du lägger till massa vikt utanför (ovanför) rollcentrum, så ökar masströghetsmomentet.
Att lägga till i lastutrymmet försämrar då köregenskaper, inte tvärtom.
Så ja, det är inte tyngdpunkten vi ska fokusera på utan masströghetsmomentet kring rollcentrum.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Så ja, det är inte tyngdpunkten vi ska fokusera på utan masströghetsmomentet kring rollcentrum.
Men det var du som hävdade att tyngdpunkten hamnade högre upp om man la last på golvet.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men det var du som hävdade att tyngdpunkten hamnade högre upp om man la last på golvet.
Visst kan den göra det. Tror du tyngdpunkten med 300 kg på taket och tomt lastutrymme ligger nånstans mitt i lastutrymmet?
Du har lite mer än 300 kg under lastutrymmet.

K karlmb skrev:
Visst kan den göra det. Tror du tyngdpunkten med 300 kg på taket och tomt lastutrymme ligger nånstans mitt i lastutrymmet?
Du har lite mer än 300 kg under lastutrymmet.
Nej, men den ligger knappast lägre än lastrumsgoovet

• Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, men den ligger knappast lägre än lastrumsgoovet
Det skulle jag tro. Men som sagt det beror på densiteten och vilken bil förstås.
Pratar vi blytackor så kanske du kommer under tyngdpunkten.
Men de bidrar starkt till att öka masströghetsmomentet runt rollcentrum så det blir inte bättre att köra bilen.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
S
Är det inte läge att starta en ny tråd med dessa diskutioner? Efter inlägg 5448 är det OT, även detta.... Som är inlägg 5511

• Gilla
Incinerator och 5 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Är det inte läge att starta en ny tråd med dessa diskutioner? Efter inlägg 5448 är det OT, även detta.... Som är inlägg 5511
Tycker ändå det verkar finnas lite felaktiga uppfattningar om hur man bör lasta, dvs trådens ämne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.