1 460 läst ·
118 svar
1k läst
118 svar
Hur mycket får du lasta på bilens tak?
Jag har inte skrivit nånting om försämrade vägegenskaper eller om lämpligheten i att lasta flera hundra kilo på taket.K karlmb skrev:
Det enda jag har bemött är ditt felaktiga påstående att tyngdpunkten flyttas uppåt om man lägger tung last på golvet i en skåpbil.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Vet inte ens varför jag fortfarande försöker. Men jag hävdar annorlunda. Att sänka tyngdpunkten är det viktigaste om man nu tvånget måste köra 400kg på taket.K karlmb skrev:Jo, det förstår man ju. Att jag relaterade till det senare exemplet ritat av Useless är väl lika tydligt?
Var skrev jag att bilen i starten säkert är tom invändigt? Tyvärr är det nog inte fallet. Vad är din poäng?
Jag menar att det är förkastligt att ha 400 kg på taket.
Och att något så helkasst inte kan räddas upp med att hiva in ännu mer last i bilen.
Aktiva stödsystem är fantastiska men kan inte jobba emot naturlagarna.
Om det stämmer med 50 cm så ska alltså tillkommande inre lasten enligt dig vara OK sålänge den inte får sin tyngdpunkt högre än 60-80 cm?
Då är det inte en låda som Useless ritade iaf. Hans utgångspunkt var väl att allt som ligger inne i bilen sänker tyngdpunkten och därmed är bra.
Riktigt så enkelt är det alltså inte.
Det finns många saker att ta hänsyn till, kvarvarande fjädringsväg är ju ett annat problem för tungt lastade fordon. Samt då att man lägger till massa ovanför rollcentrum så bilen kränger ännu mer.
Men det var tydligen väldigt känsligt att få reda på att man gjort fel i alla år, ända sedan Perstad var det enda vi hade att skratta åt.
Med lasten på taket så är tygdpunkt över dessa initiala 60-80cm. De värdet ökar så fort du börjar addera massa över tyngdpunkten. Målet är att sänka den för att bilen ska bli gå att framföra stabilare.
Vi pratar bilar med lastkapacitet över tonnet och dina exempel är 200 eller 400kg + eventuellt lika mycket i skåpet. Vi är inte ens nära att bottna fjädringen. Fordonen är byggda för att ta en större total last än de 400 på taket, så varför inte utnyttja det för att sänka tyngdpunkten.
När man ökar lasten så minskar sidgreppet på däcken. Det ökar mängden däck slip och därav även minskar risken för vältning i kombination med lägre tygdpunkt, om man lägger in extra lågt placerad last. Däck slip kan vi ofta upptäcka via mjukvara i bromssystem och begränsa via bromsingrepp och/eller motoreffekt. Det är lätt att upptäcka tidigt med sensorer som har hög upplösning både av hjulrotation och accelerometrar.
Vältning är svårare att reglera eller att begränsa, allt som oftast endast av lateral acceleration i en chassitnod där man provat fram gränsvärden som sen håller nere motoreffekt om man kör för fort i en kurva. Dessa gränsvärden är högst troligen inte satta för att hantera en tygdpunkt motsvarande 3x takets maxlast i kombination med tomt skåp. Hade man gjort det så hade den varit för konservativ och gett störande ingrepp för ofta. Bilen vet inte att den har vält förens det är för sent i förloppet och gyro/accelerometrar registrerar värden utanför normala körfall, och hinner utlösa airbags.
Redigerat:
OK. Jag diskuterade bilen vägenegenskaper. Och ifall du har en tom bil så flyttas den knappt neråt, vilket du påstod att den gör.useless skrev:
Har man en bil halvfull med verktyg och lastar in 400 kg på dem så höjer man tyngdpunkten.
Då kanske vi ska stanna där.
Det är knappast 1 ton lastvikt i de bilar som AI tog fram, men det spelar ju ingen roll, då kan vi prata 200 kgs boxar istället.U Utsliten och utdömd skrev:
Som visats så sänker du knappast med en box inne på golvet ifall den inte är lägre än säg (70-50 )x2 = 40 cm hög. Och då pratar vi om några cm sänkning. Det är inte värt det med tanke på mindre fjärdingsväg, däckbelastning mm om man pratar undanmanöver.
Som du själv skiver så kan inte aktiva system göra mkt med detta annat än på snabb bankörning eller is kanske.
Om man som du förutsätter bilne halvfull med verktyg så hamnar ju boxen ovanpå detta, ngn skrev 1.5m upp. Det sänker inte ens tyngdpunkten.
Jag fattar ärligt inte vad ert problem är.
Det stora problemet med last på taket är väl ändå vältning och inte allmänna väghållningen?K karlmb skrev:Det är knappast 1 ton lastvikt i de bilar som AI tog fram, men det spelar ju ingen roll, då kan vi prata 200 kgs boxar istället.
Som visats så sänker du knappast med en box inne på golvet ifall den inte är lägre än säg (70-50 )x2 = 40 cm hög. Och då pratar vi om några cm sänkning. Det är inte värt det med tanke på mindre fjärdingsväg, däckbelastning mm om man pratar undanmanöver.
Som du själv skiver så kan inte aktiva system göra mkt med detta annat än på snabb bankörning eller is kanske.
Om man som du förutsätter bilne halvfull med verktyg så hamnar ju boxen ovanpå detta, ngn skrev 1.5m upp. Det sänker inte ens tyngdpunkten.
Jag fattar ärligt inte vad ert problem är.
Att man höjer tyngdpunkten är ju självklart oavsett vad man lastar med men det är ju absolut inte säkert att det är negativt som du verkar tycka.
För att göra det väldigt enkelt, en bil som är 2m bred och 1,5m hög. Tyngpunkt 0,5m över marken. Den har en låda på taket som har sin tyngdpunkt 1,85m över marken. Vi tänker oss även att en normal bil max kan uppnå 1G i en sväng, annars börjar däcken slira.
Beräknar du momentet kring punkten M (mitten eller ytterpunkt av däck kan man ju diskutera men det är irrelevant) så ser man att krafterna vid 1G sväng blir samma neråt och åt sidan.
Magenta är taklast, blå är bilen och grön är en extra barlast inuti bilen. Så ser man väldigt enkelt att med just dessa sifforna så kommer barlast som placeras lägre än 1000mm från marken kommer ge ett större moment "ner" är det ger i riktningen "vält". Alltså hjälper det bilen att INTE välta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Knappast. Om bilen välter när den står still ger förstås en del problem, men inte mkt i jämförelse med om bilen blir instabil eller svår att köra.Tomtom79 skrev:
Siffran på maxlast tillverkaren anger är vad man anser och har provat att man kan framföra bilen med.
Både maxlast och maxlast på taket.
Detta är reglerat i certifieringstegler och inget man kan tolka lite som man vill.
Lite intressant att detta kommer upp i en tråd där vi brukar skratta åt överlastade och osäkra ekipage.
Hur får du 1G i sidled när bilen står still?K karlmb skrev:Knappast. Om bilen välter när den står still ger förstås en del problem, men inte mkt i jämförelse med om bilen blir instabil eller svår att köra.
Siffran på maxlast tillverkaren anger är vad man anser och har provat att man kan framföra bilen med.
Både maxlast och maxlast på taket.
Detta är reglerat i certifieringstegler och inget man kan tolka lite som man vill.
Lite intressant att detta kommer upp i en tråd där vi brukar skratta åt överlastade och osäkra ekipage.
Vi kan vänta tills du klurar ut det.