1 485 läst ·
118 svar
1k läst
118 svar
Hur mycket får du lasta på bilens tak?
Sherlock...det var ju det jag skrev.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Fast kan du hitta något som är godkänt för så höga hastigheter? Mina Thule-prylar är godkända för max 130 km/h.useless skrev:
Skåpbilar/minibussar har som sagt var hårdare fjädring och bredare spårvidd än "vanliga" personbilar vilket påverkar körningen med taklast under normala förhållanden. Dessutom har dom lägre toppfart vilket säkert till stor del påverkar tillverkarens dimensionerande uppgifter. Tillåter man 100 kg på taket på en Audi A6 så ska ju det vara rimligt säkert även i 240 km/h på Autobahn medans 280 kg på en Vivaro bara behöver funka i 160 km/h.
Du skrev: "En sak som inte framkommer i siffran är hur mkt last inne i bilen man testat med när man hade 280 kg på taket. Ligger du i den övre häraden av tillåtet där så skulle jag inte vilja åka med."K karlmb skrev:
Du menar alltså att med hög taklast så blir det ännu värre om man också har tung last inne i bilen.
@Fairlane skrev: "Det stora problemet med mycket last på taket, även utan överlast som bilen på bilden hade, är att tyngdpunkten blir hög."
Dvs att situationen blir bättre med barlast i bilen. Jag sätter mina pengar på att @Fairlane har rätt. #LexWasa
Men det betyder inte att bilen blir säker att köra. Det är tyngpunkt och dess höjd över axlarna som avgör om den är körbar eller osäker. Det "hjälper" inte att lasta in 500 kg mer i lastutrymmet för att kompensera för en massa last på taket. Båda sakerna höjer bilens tyngdpunkt.snaggletooth skrev:
Parallellerna till Wasa är ju irrelevanta eftersom det där handlade om för lite ballast, under vattenlinjen, inte över den. (Hjulaxlarna motsvarar vattenlinjen här)