Fairlane Fairlane skrev:
Man har ju en maxlast. Lastar man mycket på taket får man ta mindre i bilen och man ska inte heller glömma att räkna med släpets vikt.

Det stora problemet med mycket last på taket, även utan överlast som bilen på bilden hade, är att tyngdpunkten blir hög.
Sherlock...det var ju det jag skrev.

Fairlane
K karlmb skrev:
Jag tyckte du formulerade det som att man hade en vikt invändigt och en utvändigt och kunde maxa båda. Om det inte var så du menade så ber jag om ursäkt.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tyckte du formulerade det som att man hade en vikt invändigt och en utvändigt och kunde maxa båda. Om det inte var så du menade så ber jag om ursäkt.
Självklart kan inte bilens maxlast övetstigas.

K karlmb skrev:
Du skrev väl ändå tvärt om?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Du skrev väl ändå tvärt om?
Nej?

useless useless skrev:
Skåpbilar/minibussar har som sagt var hårdare fjädring och bredare spårvidd än "vanliga" personbilar vilket påverkar körningen med taklast under normala förhållanden. Dessutom har dom lägre toppfart vilket säkert till stor del påverkar tillverkarens dimensionerande uppgifter. Tillåter man 100 kg på taket på en Audi A6 så ska ju det vara rimligt säkert även i 240 km/h på Autobahn medans 280 kg på en Vivaro bara behöver funka i 160 km/h.
Fast kan du hitta något som är godkänt för så höga hastigheter? Mina Thule-prylar är godkända för max 130 km/h.

K karlmb skrev:
Nej?
Du skrev: "En sak som inte framkommer i siffran är hur mkt last inne i bilen man testat med när man hade 280 kg på taket. Ligger du i den övre häraden av tillåtet där så skulle jag inte vilja åka med."

Du menar alltså att med hög taklast så blir det ännu värre om man också har tung last inne i bilen.

@Fairlane skrev: "Det stora problemet med mycket last på taket, även utan överlast som bilen på bilden hade, är att tyngdpunkten blir hög."

Dvs att situationen blir bättre med barlast i bilen. Jag sätter mina pengar på att @Fairlane har rätt. #LexWasa

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du menar alltså att med hög taklast så blir det ännu värre om man också har tung last inne i bilen.
Självklart blir det värre.

K karlmb skrev:
Självklart blir det värre.
Det beror väl lite på vad man menar med värre. Med last lågt i bilen sänks tyngdpunkten, vilket väl just det är bättre?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det beror väl lite på vad man menar med värre. Med last lågt i bilen sänks tyngdpunkten, vilket väl just det är bättre?
Bara om den är under hjulaxlarna...

K karlmb skrev:
Självklart kan inte bilens maxlast övetstigas.
Visst KAN bilens maxlast överstigas även om det inte är lämpligt eller lagligt

F fribygg skrev:
Visst KAN bilens maxlast överstigas även om det inte är lämpligt eller lagligt
Jo tjena. Och då är varje cm i tyngdpunkt ännu viktigare.

snaggletooth snaggletooth skrev:
?
Allt som du lastar under taklasten sänker tyngdpunkten
Men det betyder inte att bilen blir säker att köra. Det är tyngpunkt och dess höjd över axlarna som avgör om den är körbar eller osäker. Det "hjälper" inte att lasta in 500 kg mer i lastutrymmet för att kompensera för en massa last på taket. Båda sakerna höjer bilens tyngdpunkt.
Parallellerna till Wasa är ju irrelevanta eftersom det där handlade om för lite ballast, under vattenlinjen, inte över den. (Hjulaxlarna motsvarar vattenlinjen här)

K karlmb skrev:
Jo tjena. Och då är varje cm i tyngdpunkt ännu viktigare.
Mycket har ju med hastighet och vägens kondition att göra. 10% över maxlast hem på slät asfalt i 30km/h från bygghandeln är ju inte lika krävande som 95%av maxlast i 90 knyck på en dålig länsväg.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Mycket har ju med hastighet och vägens kondition att göra. 10% över maxlast hem på slät asfalt i 30km/h från bygghandeln är ju inte lika krävande som 95%av maxlast i 90 knyck på en dålig länsväg.
Självklart kan man kompensera på olika sätt. Det går att köra sakta även på fyllan..

• Wow
snaggletooth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.